ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICA Gruppen publicerar årsredovisning för 2022

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid.

    Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Hållbarhet
  • Hållbarhetsstyrning
  • Strategier och mål
Hållbarhetsstyrning

Strategier och mål för hållbarhet

Vår koncernstrategi bygger på långsiktiga strategiska teman, som sätter riktningen för all verksamhet som bedrivs inom ICA Gruppen. Ett av dessa teman är "En positiv kraft" - vi ska leda utvecklingen mot ett mer hållbart och hälsosamt samhälle.

På medellång sikt preciseras riktningen genom ambitioner som anger var ICA Gruppen ska vara på cirka fem års sikt för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. ”Hälsosamt och Hållbart” är ett av fyra teman inom ambitionen, som sedan konkretiseras i de koncernövergripande förflyttningsområdena ”Klimat bortom neutralitet” och ”Gör hälsosamma val enklare”. Läs mer om ICA Gruppens strategier ›

Vi strävar efter att hela tiden höja ambitionen i hållbarhetsarbetet genom att gå före i viktiga frågor inom miljö, hälsa, mångfald, kvalitet, och lokalt engagemang. Det stärker oss som aktör på våra respektive marknader och förhoppningen är att det även inspirerar andra och skapar värde för samhället i stort och för kunderna.

Vi strävar också efter att hela tiden utveckla vår kommunikation kring hur vi arbetar med hållbarhetsfrågorna. Bland annat har vi sedan 2012 publicerat externt granskade kvartalsrapporter om hållbarhetsarbetet på koncernnivå.

ICA Gruppens hållbarhetsmål

För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål inom de prioriterade fokusområdena, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor. Nedan redovisas mål och utfall för de viktigaste övergripande hållbarhetsmålen.


ICA Gruppen ska ha netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030

2030 ska ICA Gruppen ha netto noll klimatutsläpp i den egna verksamheten. Målet innefattar utsläpp från ICA Gruppens butiker, apotek, lager, kontor, godstransporter och tjänsteresor. Målet om netto noll utsläpp betyder att ICA Gruppen ska fortsätta minska utsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som klimatkompensation gradvis ersätts av balanserande åtgärder. ICA Gruppen har skickat in ett åtagande till Science Based Targets initiative att anta klimatmål i linje med organisationens standard för netto noll-mål, och kommer att ytterligare förtydliga målen i linje med denna.

Utsläppen av växthusgaser från ICA Gruppens egen verksamhet uppgick under 2022 till 94 592 ton, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år. Ökningen har framför allt skett inom godstransporter i Sverige på grund av minskad andel förnybara bränslen, samt inom tjänsteresor och köldmedia, medan utsläppen från energiförbrukning fortsätter att minska. Utsläppen från verksamheten 2022 klimatkompenseras i sin helhet.

Utfall

  2022 2021
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e) 94 593 78 790
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e / Mkr omsättning) 0,69 0,62



ICA Gruppens matsvinn från lager och butik ska halveras till 2025

Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. ICA Gruppens mål är att halvera matsvinnet till 2025 jämfört med 2016. Målet gäller både lager och butik, och den svenska och baltiska verksamheten. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Det förebyggande arbetet står i centrum för ICAs matsvinnsarbete, med till exempel datadrivna metoder för att förbättra inköpsprognoser, men även utförsäljning och förädling i butik har en viktig roll, liksom olika typer av samarbeten för att donera fortfarande ätlig mat till behövande.

Utfall

  2022 2021
Halvera matsvinnet till 2025 (matsvinn viktandel)  1,54% 1,67% 
Halvera matsvinnet till 2025 (utveckling i % relativt basår 2016)  -16% -8% 



ICA Gruppen vill halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av livsmedel till 2030

En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel. Därför sätter ICA inte bara mål för att minska de egna utsläppen, utan ställer krav på leverantörer att anta vetenskapligt baserade klimatmål. Senast 2025 ska ICA Gruppens leverantörer, motsvarande 70 procent av klimatpåverkan i bakomvarande led, ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål. ICA Gruppen har även ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.

För att nå målet bedrivs ett aktivt arbete med att minska klimatpåverkan från de produkter som säljs. Detta sker bland annat genom samverkan med leverantörer och genom utveckling av ett attraktivt växtbaserat sortiment. Därutöver bedrivs även ett omfattande arbete med att förändra vanor och beteenden, genom att inspirera och engagera kunderna till klimatsmarta val.

Utfall

  2022 2021
Halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030 (Kg Co2e/Kg såld mat)  1,79 1,78
ICA Gruppens leverantörer ska anta vetenskapligt baserade klimatmål
(% av försäljning till leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål)

36%

34%



Kundernas inköp av frukt och grönt ska senast 2025 motsvara en konsumtion om 500 gram per dag

Alla bolagen inom ICA-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på ambitionen att göra det enklare att leva mer hälsosamt efter sina förutsättningar, med ett särskilt fokus på barn och unga.

Ett av målen, som redan nu märks i butikerna, är att vi senast 2025 vill att kundernas inköp av frukt och grönt ska öka betydligt, till motsvarande en konsumtion om 500 gram om dagen. Det är förändring som skulle göra stor skillnad, genomsnittet ligger idag på knappt 400 gram, medan barn och unga i genomsnitt bara äter drygt hälften så mycket.

För att uppskatta hur mycket frukt och grönt ICAs kunder i Sverige konsumerar görs en beräkning baserad på försäljningsdata för de kunder som antas göra merparten av sina livsmedelsinköp hos ICA. På grund av behovet att uppdatera beräkningsmodellen har rapportering av indikatorn tillsvidare pausats och återupptas när en ny modell finns på plats.


Mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål

Se nedan för mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål, redovisningsprinciper för rapportering, samt senaste årets hållbarhetsrapport. Samtliga rapporter finns samlade här ›

ICA Gruppens hållbarhetsredovisning 2022
Redovisningsprinciper 2023

Hållbarhetsstyrning
  • Våra utgångspunkter
  • Väsentlighetsanalys
  • Strategier och mål
  • Certifieringar och standarder
  • Initiativ och medlemskap
  • Policyer
Vårt hållbarhetsarbete
  • Lokalt
  • Miljö
  • Hälsa
  • Inkludering och mångfald
  • Kvalitet
Klimat
  • Klimatmål
  • TCFD
  • Klimatkompensation
Mänskliga rättigheter Sponsring Frågor och svar

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-03-28 08:00 Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid
  • 2023-03-27 11:00 ICA Sverige sänker priser till butiker på över 300 varor
  • 2023-03-22 09:04 Johan Sigg ny IT-chef Apotek Hjärtat
  • 2023-03-15 14:00 Matchkorv – ett nytt koncept tillsammans med ICA och Svenska Fotbollförbundet

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓