I Sverige drivs dagligvaruhandeln tillsammans med fria ICA-handlare, som själva äger sina butiker. ICA Sverige står för bland annat gemensamma inköp, logistik, central marknadskommunikation samt övergripande utveckling av butiksnätet.
I Estland, Lettland och Litauen ägs och drivs samtliga butiker av det helägda dotterbolaget Rimi Baltic.
Apotek Hjärtat, med nära 400 apotek i Sverige, utgör en viktig del i ICA Gruppens strävan att nå en ledande position inom hälsa. När det gäller inköp, kunderbjudande, organisation och lojalitetsprogram sker samordning med ICA Sverige.
ICA Banken fyller flera viktiga roller inom ICA Gruppen. Utöver att tillhandahålla ett växande utbud av användarvänliga banktjänster – och försäkringar via ICA Försäkring - bidrar ICA Banken till att stärka lojaliteten till ICA-butikerna och samtidigt sänka kostnaden för de finansiella flödena i ICA-systemet. Provisioner, räntenetto och andra intäkter bidrar till intjäningen, samtidigt som användandet av ICA Bankens egna kort innebär att avgifterna till externa kortutgivare begränsas.
ICA Fastigheter är ett av Nordens största fastighetsbolag inom detaljhandel. Den övergripande uppgiften är att säkra ICA Gruppens långsiktiga behov av rätt lokaler på rätt platser. Detta sker genom en kombination av att äga, hyra och utveckla marknadsplatser. Fastighetsportföljen förvaltas aktivt och färdigutvecklade fastigheter säljs löpande.
En koncernstruktur som ger stora fördelar
Sedan ICA Gruppen etablerades 2013 har vi arbetat målmedvetet med att bygga en stark och synergistisk företagsstruktur - som är anpassad för att möta förändrade konsumentbeteenden, snabb digitalisering och stor branschglidning.
Vårt förändringsarbete har inneburit ett stort antal strukturella förändringar för att bättre kunna tillvarata synergier inom koncernen. Successivt har samordningen ökat, fördjupats och breddats till att idag omfatta centrala områden som erbjudande, kundinsikter, lägen och marknadsplatser, investeringar och inköp. Genom att samarbeta och nyttja skalfördelar, fysiska såväl som digitala, skapas fördelar för kunderna, verksamheterna, medarbetarna, samhället i stort – och ICA Gruppen.
Ökad samverkan inom flera områden...
Genom samordning mellan verksamheterna kan vi skapa starka och relevanta kunderbjudanden.
Tillgången till datadrivna kundinsikter från lojalitetsprogram ger oss goda insikter i preferenser och beteenden – och möjliggör personliga erbjudanden.
Samlokalisering stärker de lokala marknadsplatserna och underlättar vardagen för kunderna.
Samordning av investeringar gynnar alla verksamheter och möjliggör samtidigt hög finansiell effektivitet.
Genom gemensamma inköp säkerställer vi bra priser och rätt kvalitet. Det låter oss också ställa gemensamma krav på leverantörer kring sociala och miljömässiga faktorer.
...som ger fördelar för:
- En enklare vardag
- Attraktiva och relevanta erbjudanden
- Samlokalisering av verksamheter som gör det möjligt att göra flera ärenden på samma plats
- Integrerade lojalitetsprogram – bonus oavsett kanal
- Prisvärde och kvalitet
- Stark varumärkeslojalitet
- Möjligheter till synergier och skalfördelar
- Attraktivare handelsplatser genom samlokalisering av verksamheter
- Tillgång till omfattande kundinsikter
- Möjlighet att bidra till en enklare och mer hållbar vardag
- Tillväxt som skapar utvecklingsmöjligheter för den enskilda medarbetaren
- Spännande möjligheter till intern rörlighet mellan olika typer av verksamheter
- En entreprenöriell kultur med stora möjligheter att själv och tillsammans med andra göra skillnad
- Samordnade satsningar inom miljö, hälsa och kvalitet.
- Arbetstillfällen och skatteintäkter
- En levande landsbygd
- Säker och effektiv infrastruktur för livs- och läkemedelsförsörjning samt bank och försäkringstjänster