Samverkan leder till mer pricksäker innovation, med livsmedel som bättre möter kundernas och hela värdekedjans behov.
Vi vill samverka med hela ekosystemet – vi deltar i forskningsprojekt och innovationshubbar, samarbetar med aktörer inom produktion och distribution, stöder utvalda food-tech- och start-up-bolag.
Vi arbetar alltid aktivt för lokal och regional utveckling och samverkan genom bland annat regionala nätverksträffar med ICA-butiker, lokala leverantörer och innovationshubbar.
Vill du samarbeta med oss? Tveka inte att höra av dig ›
Case
ICA samarbetar bland annat med Sweden Food Arena, RISE och LRF. Vi för även dialog med ”Samla Sverige”, som listar alla regionala initiativ i ett gemensamt verktyg, samt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
ICA ingår även i ett antal forskningsprojekt, bland annat:
FINEST
FINEST, som leds av RISE, är en fyraårig satsning som ska bidra till utveckling och innovation av det svenska livsmedelssystemet. Visionen är att tillsammans med aktörer från den svenska livsmedelsindustrin skapa förutsättningar för systemomställning som leder till en miljömässigt-, socialt och ekonomiskt hållbar livsmedelssektor, där bland annat utvecklingen av växtbaserade proteiner är en central del.
Blå mat
Syftet med Blå mat - centrum för framtidens sjömat, är att ta vara på den enorma potential som finns i produktion av näringsriktig mat från svenska vatten och därmed göra Sverige till en ledande producent av hållbar sjömat. Blå mat samlar universitet, forskningsinstitut, företag, regioner och organisationer verksamma inom sjömatssektorn.
Integrera vego
Våra kunder vill ha hjälp att göra mer hållbara val. I takt med att andelen flexitarianer (personer som väljer vego några gånger i veckan) ökar är det viktigt att ICAs butiker har ett kundvarv som passar den flexande kunden. Därför vill vi testa en ny butikslayout som vi hoppas gör det enklare för fler att hitta och välja vegetariska varor, något vi kallar ”integrerad butik”. Här är vegohyllan integrerad i hela kundvarvet genom att alla vegoprodukter är utplacerade efter produkttyp. Till exempel så placeras vegokorven bland köttkorven och den växtbaserade osten bredvid komjölksosten. Vi utvärderar löpande kundernas och butikens upplevelse, påverkan på svinn och försäljning samt klimateffekt där vi samarbetar med Mistra Sustainable Consumption. Om testet faller väl ut är målsättningen att skapa möjligheter för fler butiker att följa dessa exempel och integrera sin vegohylla i hela butiken.