ICA Gruppen har redan gjort stora framsteg med att minska klimatpåverkan från den egna verksamheten – mellan 2006 och 2020 minskade den med hela 76%. Samtidigt finns utsläpp kvar, från till exempel godstransporter, köldmedia, och energi som används i ICA Gruppens kontor, butiker, apotek och lager. Ur ett större perspektiv vet vi också att livsmedelsproduktion står för runt en fjärdedel av de globala klimatutsläppen.
Därför är ICA Gruppens långsiktiga ambition att fortsätta minska klimatavtrycket i hela värdekedjan, i linje med det som krävs för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål. ICA Gruppen skickade under 2023 in sina klimatmål till Science Based Targets initiative (SBTi) för validering. Målen är i linje med SBTi:s standard för netto noll-mål, och innebär utöver fortsatta utsläppsminskningar från den egna verksamheten att klimatpåverkan från kundernas livsmedelsinköp ska minska med 30% till 2030. ICA Gruppens klimatarbete, och ambitionen att gå bortom klimatneutralitet, belönades i 2021 års UN Global Climate Action Awards.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.