ICA Gruppens verksamheter omfattar dagligvaruhandel, apotek, fastigheter, samt bank och försäkringsverksamhet. Analys av klimatrelaterade risker och möjligheter sker dels inom respektive bolag, dels ur ett koncerngemensamt perspektiv.
Styrning
ICA Gruppen har sedan lång tid tillbaka ett etablerat ansvar på styrelse- och ledningsnivå för hållbarhetsfrågorna, vilket inkluderar klimatrelaterade risker och möjligheter. Den strategiska riktningen för ICAs hållbarhetsarbete fastställs av styrelsen, och styrs genom strategisk planering och affärsplaneringsprocesser. VD är ansvarig för hållbarhetsfrågorna inom koncernen, men ledningen av det löpande arbetet har delegerats till Direktör Corporate Responsibility som ingår i ICA Gruppens koncernledning. Till stöd för koncernledningen och Direktör Corporate Responsibility har ICA Gruppen inrättat en tvärfunktionell hållbarhetskommitté.
Strategi
Samtidigt som klimatomställningen innebär betydande risker för ICA Gruppens verksamhet, strategier och finansiella planering, finns väsentliga möjligheter om Gruppen möter de förändringar i exempelvis konsumentattityder och konsumtionsmönster som klimatomställningen innebär. Klimatfrågan är därför en integrerad del i ICA Gruppens lång siktiga strategiska riktning, och de ambitionsområden som identifierats för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. Till 2025 har ICA Gruppen ambitionen att vara branschledande i utvecklingen mot en verksamhet med netto noll klimatpåverkan, och att uppfattas som en trovärdig och vägledande källa för att kunna göra hållbara val. Till strategiskt viktiga initiativ för att minska ICA Gruppens bidrag till och sårbarhet för klimatförändringarnas effekter hör ICA Gruppens klimatambition, ICA Gruppens drivmedelsstrategi (gäller ICA Sverige och Apotek Hjärtat), och ICA Gruppens energistrategi.
Livsmedelsproduktion står för en betydande del av de globala klimatutsläppen. ICA Gruppens verksamhet inom dagligvaruhandel är därför extra betydelsefull både för att minska koncernens klimatpåverkan ur ett värdekedjeperspektiv, och för att växla ut de långsiktiga möjligheterna i omställningen till ett livsmedelssystem med mindre klimat- och miljöpåverkan. ICA Sveriges och Rimi Baltics satsningar för att främja lokalt och nationellt producerade livsmedel minskar både sårbarheten för klimatorsakade störningar i globala leverantörskedjor, och möter konsumenternas ökande intresse för lokalt producerade livsmedel. Även satsningar på utvecklingen av ett attraktivt och hållbart växtbaserat sortiment, genom bland annat ICA Växa, bidrar till att bygga ett utbud som möter kundernas framtida preferenser. För att utveckla den strategiska hanteringen av klimatrelaterade risker och möjligheter kommer ICA Gruppen under 2023 genomföra scenarioanalyser på utvalda områden, med utgångspunkt i den kartläggning över klimatrisker som genomförts under föregående år.
Riskhantering
Klimat- och hållbarhetsrisker utgör redan idag en del av den samlade riskanalysen för ICA Gruppen. I den genomlysning av riskprocessen som skedde under året drogs slutsatsen att klimat- och hållbarhetsrisker ska integreras i den ordinarie processen för riskhantering utifrån den påverkan de har på ICA Gruppen, till exempel i form av effekt på varumärke (varumärkesrisk), fysiska störningar (operationell risk), eller ökade kostnader (finansiell risk). Under 2022 har en utökad kartläggning över klimatrisker genomförts, med fokus på dagligvaruhandelns värdekedja (för en summering av denna, se årsredovisningen). I ett nästa steg kommer dessa även att värderas utifrån potentiell finansiell påverkan.
Mätmetoder och mål
ICA Gruppen har sedan 2007 redovisat och satt mål för att minska sin klimatpåverkan, med utgångspunkt i vedertagna standarder som GHG-protokollet och Science Based Targets. Under 2022 slutfördes den genomlysning av koncernens utsläpp inom scope 3 som påbörjades föregående år. För att beräkna ICA Gruppens scope 3 utsläpp krävs dock fortfarande ett antal antaganden och schablonberäkningar, och arbetet för att förbättra datakvalitet och beräkningsmetoder fortsätter under kommande år.
Under 2022 har ICA också skickat in sitt åtagande till Science Based Targets initiative att anta klimatmål i linje med den nyligen lanserade standarden för netto noll. Åtagandet innebär att ICA Gruppen ska sträva efter Parisavtalets 1,5 gradersmål, och nå netto noll utsläpp i hela värdekedjan senast 2050. Under 2023 kommer ICA Gruppens klimatmål att förtydligas ytterligare för att möta SBTis kriterier. Ett viktigt framtida utvecklingsområde kommer att vara att definiera mätmetoder och mål i relation till påverkan av klimatrelaterade risker och möjligheter på ICA Gruppens verksamhet, strategi och finansiella planering. Detta kommer att följa när en mer grundlig genomlysning av strategiaspekten, genom exempelvis scenarioanalyser, är genomförd.