Hållbarhet är integrerat i ICA Gruppens koncernstrategi Ambition 2030, där ett av fyra övergripande ambitionsområden är att göra det enklare för kunderna att göra hållbara val. ICA Gruppens verksamheter ska vara branschledande på sina marknader, och driva utvecklingen mot minskad klimatpåverkan samt en mer modern och hållbar livsmedelsförsörjning. De ska också vara bäst på sina respektive marknader när det gäller att hjälpa och inspirera kunder att göra hållbara val.
ICA Gruppen arbetar dessutom med ett antal prioriterade hållbarhetsfrågor utifrån en väsentlighetsanalys som revideras varje år.
ICA Gruppens hållbarhetsmål
För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål för de mest prioriterade områdena, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor. Nedan redovisas mål och utfall för de viktigaste övergripande hållbarhetsmålen.
Sedan 2012 har ICA Gruppen publicerat externt granskade delårs- och årsrapporter om hållbarhetsarbetet på koncernnivå. Där redovisas fler mål och indikatorer, samt en sammanfattning av strategiska insatser under respektive kvartal eller år.
ICA Gruppen ska ha netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030
ICA Gruppens långsiktiga ambition är att minska klimatavtrycket i hela värdekedjan, i linje med det som krävs för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål och netto noll utsläpp. I målet för ICA Gruppens egen verksamhet inkluderas utsläpp från godstransporter, butiker/apotek, lager och kontor. Sedan 2020 klimatkompenserar ICA Gruppen för samtliga kvarvarande utsläpp från den egna verksamheten.
Utsläppen av växthusgaser från ICA Gruppens egen verksamhet uppgick under 2023 till 92 887 ton, en mindre ökning jämfört med föregående år. Minskningar i klimatpåverkan har framför allt skett inom utsläpp från köldmedia och energi, medan utsläppen från godstransporter fortsätter öka på grund av minskad andel förnybara bränslen.
Utfall
2023 | 2022 | 2021 | |
Klimatutsläpp i den egna verksamheten (Ton CO2e) | 92 887 | 92 559 | 78 791 |
Klimatutsläpp i den egna verksamheten (Ton CO2e / Mkr omsättning) | 0,63 | 0,68 | 0,62 |
ICA Gruppens matsvinn från lager och butik ska halveras till 2025
Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. ICA Gruppens mål är att halvera matsvinnet till 2025 jämfört med 2016. Målet gäller både lager och butik, och den svenska och baltiska verksamheten. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Det förebyggande arbetet står i centrum för ICAs matsvinnsarbete, med till exempel datadrivna metoder för att förbättra inköpsprognoser, men även utförsäljning och förädling i butik har en viktig roll, liksom olika typer av samarbeten för att donera fortfarande ätlig mat till behövande.
Sedan basåret 2016 har ICA Gruppens matsvinn i relation till såld mat minskat med 26 procent, vilket innebär en väsentlig förbättring jämfört med föregående år. ICA Sverige har fortsatt arbetet med att förbättra datainsamling och analys för att minska svinnet, och Rimi Baltic har accelererat minskningstakten i såväl lager som butik genom samarbeten och datadrivna lösningar.
Utfall
2023 | 2022 | 2021 | |
Matsvinn, viktandel | 1,35% | 1,54% | 1,67% |
Matsvinn, utveckling i % relativt basår 2016 | -26% | -16% | -8% |
ICA Gruppen vill minska klimatavtrycket från kundernas inköp av livsmedel med 30 procent till 2030
En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel. Därför sätter ICA inte bara mål för att minska de egna utsläppen, utan har ambitionen att minska klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel med 30 procent till 2030.
För att nå målet bedrivs ett aktivt arbete med att minska klimatpåverkan från de produkter som säljs. Bland annat har ICA Gruppen som mål att 70 procent av försäljningen ska komma från leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025. Dessutom finns ett flertal samarbeten och initiativ för att utveckla ett attraktivt sortiment med mindre klimatavtryck. Därutöver bedrivs även ett omfattande arbete med att förändra vanor och beteenden, genom att inspirera och engagera kunderna till mer klimatsmarta val.
Under 2023 uppgick klimatpåverkan för de livsmedel som säljs i ICA-butikerna till 1,71 kg CO2e/kg såld mat, en minskning med fyra procent jämfört med 2022 då klimatpåverkan var 1,79 kg CO2e/kg såld mat. Under 2023 har framför allt en minskad försäljning av kött samt fisk och skaldjur bidragit till det minskade klimatavtrycket, medan försäljningen av vegetariska alternativ ökat.
Utfall
2023 | 2022 | 2021 | |
Klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel (Kg Co2e/Kg såld mat) | 1,71 | 1,79 | 1,78 |
% av försäljning från leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål | 50% | 36% | 34% |