ICA Gruppen ska ha netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030
2030 ska ICA Gruppen ha netto noll klimatutsläpp i den egna verksamheten. Målet innefattar utsläpp från ICA Gruppens butiker, apotek, lager, kontor, godstransporter och tjänsteresor. Målet om netto noll utsläpp betyder att ICA Gruppen ska fortsätta minska utsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som klimatkompensation gradvis ersätts av balanserande åtgärder. ICA Gruppen har skickat in ett åtagande till Science Based Targets initiative att anta klimatmål i linje med organisationens standard för netto noll-mål, och kommer att ytterligare förtydliga målen i linje med denna.
Utsläppen av växthusgaser från ICA Gruppens egen verksamhet uppgick under 2022 till 94 592 ton, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år. Ökningen har framför allt skett inom godstransporter i Sverige på grund av minskad andel förnybara bränslen, samt inom tjänsteresor och köldmedia, medan utsläppen från energiförbrukning fortsätter att minska. Utsläppen från verksamheten 2022 klimatkompenseras i sin helhet.
Utfall
2022 | 2021 | |
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e) | 94 593 | 78 790 |
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e / Mkr omsättning) | 0,69 | 0,62 |
ICA Gruppens matsvinn från lager och butik ska halveras till 2025
Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. ICA Gruppens mål är att halvera matsvinnet till 2025 jämfört med 2016. Målet gäller både lager och butik, och den svenska och baltiska verksamheten. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Det förebyggande arbetet står i centrum för ICAs matsvinnsarbete, med till exempel datadrivna metoder för att förbättra inköpsprognoser, men även utförsäljning och förädling i butik har en viktig roll, liksom olika typer av samarbeten för att donera fortfarande ätlig mat till behövande.
Utfall
2022 | 2021 | |
Halvera matsvinnet till 2025 (matsvinn viktandel) | 1,54% | 1,67% |
Halvera matsvinnet till 2025 (utveckling i % relativt basår 2016) | -16% | -8% |
ICA Gruppen vill halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av livsmedel till 2030
En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel. Därför sätter ICA inte bara mål för att minska de egna utsläppen, utan ställer krav på leverantörer att anta vetenskapligt baserade klimatmål. Senast 2025 ska ICA Gruppens leverantörer, motsvarande 70 procent av klimatpåverkan i bakomvarande led, ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål. ICA Gruppen har även ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.
För att nå målet bedrivs ett aktivt arbete med att minska klimatpåverkan från de produkter som säljs. Detta sker bland annat genom samverkan med leverantörer och genom utveckling av ett attraktivt växtbaserat sortiment. Därutöver bedrivs även ett omfattande arbete med att förändra vanor och beteenden, genom att inspirera och engagera kunderna till klimatsmarta val.
Utfall
2022 | 2021 | |
Halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030 (Kg Co2e/Kg såld mat) | 1,79 | 1,78 |
ICA Gruppens leverantörer ska anta vetenskapligt baserade klimatmål (% av försäljning till leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål) |
36% |
34% |
Kundernas inköp av frukt och grönt ska senast 2025 motsvara en konsumtion om 500 gram per dag
Alla bolagen inom ICA-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på ambitionen att göra det enklare att leva mer hälsosamt efter sina förutsättningar, med ett särskilt fokus på barn och unga.
Ett av målen, som redan nu märks i butikerna, är att vi senast 2025 vill att kundernas inköp av frukt och grönt ska öka betydligt, till motsvarande en konsumtion om 500 gram om dagen. Det är förändring som skulle göra stor skillnad, genomsnittet ligger idag på knappt 400 gram, medan barn och unga i genomsnitt bara äter drygt hälften så mycket.
För att uppskatta hur mycket frukt och grönt ICAs kunder i Sverige konsumerar görs en beräkning baserad på försäljningsdata för de kunder som antas göra merparten av sina livsmedelsinköp hos ICA. På grund av behovet att uppdatera beräkningsmodellen har rapportering av indikatorn tillsvidare pausats och återupptas när en ny modell finns på plats.