ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICA Gruppen publicerar årsredovisning för 2022

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Johan Sigg ny IT-chef Apotek Hjärtat

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Hållbarhet
  • Frågor och svar
Hållbarhet

Frågor och svar

Har du frågor som handlar om ICA Gruppens hållbarhetsarbete? Börja gärna med att kolla i vår lista bland vanliga frågor.

Hållbarhetsstyrning
  • Våra utgångspunkter
  • Väsentlighetsanalys
  • Strategier och mål
  • Certifieringar och standarder
  • Initiativ och medlemskap
  • Policyer
Vårt hållbarhetsarbete
  • Lokalt
  • Miljö
  • Hälsa
  • Inkludering och mångfald
  • Kvalitet
Klimat
  • Klimatmål
  • TCFD
  • Klimatkompensation
Mänskliga rättigheter Sponsring Frågor och svar
Hur styrs ICAs hållbarhetsarbete?

Den strategiska inriktningen för ICA Gruppens hållbarhetsarbete fastställs av styrelsen och styrs genom strategisk planering och affärsplaneringsprocesser. Styrelsen beslutar kring policyer för affärsetik och hållbarhet, hållbarhetsredovisningar (års- och kvartalsvis) och arbetar med uppföljning inom affärsetik och hållbarhet.

Vad har ICA för hållbarhetsstrategi?

Hållbarhet är integrerat i ICA:s koncernstrategi, som består av fem långsiktiga strategiska teman, vilka tillsammans utgör grunden för ICA Gruppens alla verksamheter. Ett av dessa teman är "En positiv kraft" - vi ska leda utvecklingen mot ett mer hållbart och hälsosamt samhälle. På medellång sikt preciseras riktningen genom Ambition 2025, som anger var ICA Gruppen ska vara på cirka fem års sikt för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. ”Hälsosamt och Hållbart” är ett av fyra teman inom ambitionen, som sedan konkretiseras i de koncernövergripande förflyttningsområdena ”Netto noll klimatpåverkan” och ”Gör hälsosamma val enklare”.

ICA Gruppen arbetar dessutom med ett antal prioriterade hållbarhetsfrågor utifrån en väsentlighetsanalys som revideras varje år. För att strukturera strategiutveckling och kommunikation inom hållbarhetsarbetet används plattformen För en god morgondag, med de fem fokusområdena lokalt, miljö, hälsa, inkludering & mångfald, och kvalitet.

Läs mer om ICA Gruppens strategiska prioriteringar ›

Vad innebär För en god morgondag?

För en god morgondag är en kommunikationsplattform för att strukturera och tydliggöra ICA Gruppens hållbarhetsarbete inom fem områden; lokalt, miljö, hälsa, inkludering & mångfald och kvalitet. Det finns tydliga ambitioner och mål för varje område och alla delar av ICA Gruppen har aktiviteter inom respektive område. För en god morgondag manifesterar att arbetet kring hållbarhet aldrig kommer att stanna, det är något som vi ständigt måste jobba med och som ska finnas i allt vi gör.

Är ICA anslutet till FNs Global Compact?

Ja, ICA är sedan 2004 anslutet till FN:s företagsinitiativ Global Compact och tar ansvar för dess tio principer inom områdena mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och bekämpning av korruption.

Har ICA en uppförandekod?

ICA Gruppen har ett antal policyer som är obligatoriska för alla medarbetare och bolag och klargör regler och krav för medarbetare. Bland annat finns en hållbarhetspolicy, en policy för affärsetik och en kundpolicy. Våra krav på leverantörer baseras på policyerna och klargörs i avtal – bland annat finns tydliga formuleringar om produktsäkerhet, djuromsorg, innehåll, spårbarhet, affärsetik, miljö och socialt ansvar i avtalen.

Vad är ICAs största klimatpåverkan?

Tittar man på hela ICA:s värdekedja kommer en stor del av klimatpåverkan från produktionen av livsmedel, och ICA Gruppen har därför antagit mål för att minska klimatpåverkan även i detta led.

Läs mer om ICA Gruppens klimatmål här ›
Lär mer om ICA Gruppens klimatpåverkan här ›

Vad gör ICA för att minska sin klimatpåverkan?

ICA Gruppen har en mängd aktiviteter för att minska vår klimatpåverkan som verksamheten orsakar i butik, apotek, lager och kontor via exempelvis köldmedia, el, godstransporter och tjänsteresor i både Sverige och Baltikum. Sedan 2020 är ICA Gruppen klimatneutral i den egna verksamheten, genom att de utsläpp som kvarstår klimatkompenseras.

Läs mer om ICA:s klimatambition här ›
Läs mer om ICA:s klimatkompensation här ›

Vilka hållbarhetsmål har ICA?

För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål inom de prioriterade fokusområdena lokalt, miljö, hälsa, inkludering & mångfald och kvalitet, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor.

Läs mer om ICA Gruppens hållbarhetsmål ›

Hur kvalitetssäkrar ICA sina produkter?

ICAs kvalitetsarbete grundar sig på tydliga rutiner och processer för att uppnå spårbarhet och kontroll när det gäller sortiment och hantering av varor. ICA lägger stor vikt vid att kvalitetssäkra verksamheten och ligger långt fram när det gäller certifiering inom dagligvarubranschen. ICA arbetar med revisioner, spårbarhetskontroller, granskning av produkters innehåll och märkning, produkttester och strukturerad kvalitetssäkring inom logistik och butik.

Hur arbetar ICA med palmolja?

Palmoljan i ICA Gruppens egna varor ska vara certifierad av RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). I ICAs egna livsmedelsprodukter som innehåller palmolja används endast segregerad RSPO-certifierad palmolja som hålls isär från o-certifierad palmolja längs produktionskedjan ända till slutprodukten. ICA Gruppen är medlem i RSPO - en icke vinstdrivande organisation som utvecklar och implementerar kriterier för ansvarsfullt odlad palmolja så att odlingen sker på ett sätt som är bättre för natur, människor och djur - samt deltar i branschens gemensamma arbete för mer ansvarsfullt producerad och hållbar palmolja.

Hur arbetar ICA med soja?

Soja som används i ICAs egna varor för humankonsumtion samt som foderråvara till kött- och mjölkproducerande djur är ansvarsfullt producerad. Det innebär att 100% av den soja som använd i ICA Sveriges egna märkesvaror är certifierad enligt en trovärdig standard eller täcks av certifikat för motsvarande volym. ICA Gruppen är medlem i RTRS (Round Table on Responsible Soy) och i den Svenska plattformen för riskgrödor.

Hur säkrar ICA att leverantörerna har schyssta arbetsvillkor?

ICA Gruppens fasta övertygelse är att all handel ska ske på mänskliga villkor. ICA säljer produkter från hela världen, och ska ha kännedom om var produkterna kommer ifrån och under vilka villkor de har producerats. ICA accepterar inte diskriminering, avsaknad av rätt till föreningsfrihet och kollektivavtal, barnarbete, tvångsarbete eller andra brister i efterlevnaden av de mänskliga rättigheterna. Detta tydliggörs i bolagets policyer och i avtalen med samtliga leverantörer. ICA finns också representerade ute i världen för att bättre kunna samarbeta med leverantörerna, kontrollera produktionen och verka för förändring genom utbildningsinsatser, projekt samt samarbeten med andra branschaktörer. ICAs krav baseras på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, Barnkonventionen och ILOs (International Labour Organisation) kärnkonventioner. ICA stödjer också Consumer Goods Forums ”Forced Labour Resolution”. Det övergripande målet är att alla ICAs leverantörer av egna varor i högriskländer ska ha genomgått en social revision.

Vilket ansvar tar ICA för att främja goda matvanor?

ICA Gruppen vill bidra till en bättre folkhälsa. I kraft av storlek och genom samverkan finns goda möjligheter för gruppens verksamheter att nå ut och på olika sätt inspirera till en mer hälsosam livsstil – och därigenom göra skillnad på både individ- och samhällsnivå. Hälsoaspekterna omfattar såväl förebyggande aktiviteter i form av sunda kostvanor och regelbunden motion, som enklare vårdtjänster och rådgivning kring såväl läkemedel som privatekonomi. ICA Gruppens gemensamm hälsoambition identifierar tre fokusområden, och barn och unga utgör särskilt prioriterade målgrupper. Ett av fokusområden är fysiskt välmående – att göra det enklare att leva mer hälsosamt varje dag.

Att öka intaget av frukt, grönsaker och baljväxter ger fördelar för både klimatet och den egna hälsan. ICA Sverige har därför som mål att kundernas inköp av frukt och grönt senast 2025 ska motsvara den rekommenderade konsumtionen om 500 gram per person och dag.

Genom produkter som tar hänsyn till frågor kring tillsatser, dieter, allergier och livsstil kan vi sprida kunskap och inspirera våra kunder till en hälsosam livsstil. Arbetet utgår från officiella, nordiska kostråd och näringsrekommendationer. Vi för också en kontinuerlig dialog med politiker, myndigheter, branschkollegor och andra intressenter om hur handeln kan bidra till att minska folkhälsoproblemen.

Hur arbetar ICA med djuromsorg?

ICAs varor ska tillverkas under värdiga förhållanden. Djur ska inte fara illa och naturliga råvaror ska inte förändras utan goda och genomtänkta syften. Vi ska så långt det är möjligt säkerställa god djuromsorg. Med detta menar vi att:

  • djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
  • djur ska hållas och skötas i en djurvänlig miljö som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
  • djur ska ges tillräcklig omsorg och tillsyn.
  • vi accepterar inte att antibiotika används i förebyggande syfte vid djuruppfödning.
  • kött från utrotningshotade djur får inte säljas.
  • vi ställer oss positiva till produktionsanläggningar som använder tredjepartssystem för att säkerställa godtagbar djurhållning.
Hur ställer sig ICA till genteknik (GMO)?

ICA Gruppen säger generellt nej till alla GMO-märkta produkter utifrån en försiktighetsprincip. Om vi ska godkänna en sådan produkt ska det finnas en tydlig konsumentnytta, vara etiskt acceptabelt, säkert för miljön och människor samt godkännas av ICAs koncernledning. ICA Gruppen har i dagsläget inte godkänt någon GMO-märkt produkt.

Hur ser ICA på tillsatser?

Tillsatser ska användas restriktivt och medföra ett tydligt mervärde för kunden, till exempel förbättrat näringsvärde, säkerhet, hanterbarhet, utseende och smak. I innehållsförteckningen ska alla ingredienser alltid deklareras så att kunden kan göra ett medvetet val. Vissa tillsatser kan orsaka överkänslighetsreaktioner eller ha andra negativa effekter. Vi följer de vetenskapliga rapporterna kring dessa tillsatser och kan välja att begränsa användningen i produkter under eget varumärke.

Vi tillåter inte azofärger i livsmedel. Vi tillåter inte heller andra färgämnen i baslivsmedel som smör, mjölk, cerealier, mjöl, socker, kött, fisk, frukt och grönsaker.

Hur ställer sig ICA till sponsring?

Ett av ICAs övergripande mål är att vara en positiv kraft i samhället. Sponsring sker i samarbete med organisationer som jobbar för goda syften, hälsosamma levnadsvanor eller bra och hälsosam mat.

Vem ska jag kontakta om jag vill diskutera sponsring?

Rent praktiskt så ligger sponsringsfrågorna på respektive bolag inom ICA Gruppen.

Här hittar du kontaktuppgifter till bolagen ›

Hur ser ICA Gruppen på att betala skatt?

ICA Gruppen har en skattepolicy, som årligen fastställs av styrelsen. Policyn beskriver riktlinjer för hur skattefrågor ska hanteras inom koncernen. ICA Gruppen följer gällande skattelagstiftning i varje land som verksamheten bedrivs i. Alla beslut om verksamheten fattas på affärsmässiga grunder och skatteeffekter är en följd av dessa beslut.

ICA Gruppen skapar arbetstillfällen och bidrar till skatteintäkter i de lokala ekonomier där koncernen är verksam.

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-03-22 09:04 Johan Sigg ny IT-chef Apotek Hjärtat
  • 2023-03-15 14:00 Matchkorv – ett nytt koncept tillsammans med ICA och Svenska Fotbollförbundet
  • 2023-03-15 09:00 ICA Försäkring ger mer bonus till kunderna
  • 2023-03-07 08:00 Tusentals nya Coronahundar – men kunskapen om djurvård är låg

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓