ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2024
30 oktober
08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild
  • Pressbild

Var fjärde förälder: Virala hudvårdstrender påverkar barnen negativt

Var fjärde förälder (25 procent) uppger att hudvårdstrender på sociala medier har påverkat deras barn negativt, enligt en ny Sifo-undersökning gjord av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat.


– Det är oerhört bekymmersamt om hudvårdstrender och ideal påverkar ungas psykiska hälsa negativt. Vi vet att ungas förväntningar på det egna utseendet påverkar deras välmående i stor utsträckning. Därför är detta ett viktigt ämne att belysa, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat.  

Sifo-undersökningen visar att samtalet om hudvårdsrutiner mellan barn och föräldrar uteblir bland sju av tio föräldrar (68 procent). En orsak skulle kunna vara kunskapsbrist, då tre av tio föräldrar (30 procent) anser att de inte har tillräckligt med kunskap om ämnet.

– Det är fullt förståeligt att man som förälder inte känner att man har kunskap om alla typer av hudvårdsprodukter eller hudvårdstrender. Men en diskussion om detta, och om vad barnen tar del av på nätet, kan öppna upp för flera värdefulla samtal om ideal och normer överlag, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat.


Hos apotek, hudläkare eller hudterapeuter kan både föräldrar och barn få rådgivning om sunda hudvårdsrutiner utifrån ens barns hudtyp och hudtillstånd, i stället för trender. Mathilda Bergkvist menar att ansvaret inte enbart vilar på föräldrarna utan att alla involverade aktörer, såsom stora återförsäljare av hudvård, har ett stort ansvar att ta.

Under våren införde Apotek Hjärtat en åldersgräns på så kallad avancerad hudvård för att motverka den osunda och onödiga hudvårdstrenden där barn använder, eller uppmuntras att använda, dessa produkter.

–
Med vår åldersgräns vill vi få fler att reflektera över sina rutiner och förhoppningsvis i större utsträckning efterfråga rådgivning om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, i stället för de trender och ideal som existerar på sociala medier, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat. 


Fakta om Apotek Hjärtats åldersgräns på avancerad hudvård
Tidigare i år införde Apotek Hjärtat en åldersgräns på avancerad hudvård. Apotekskedjan såg det som självklart att tydligt ta ställning vad gäller den växande trenden där barn använder, eller uppmuntras att använda, avancerad hudvård. För att köpa avancerad hudvård behöver kunden ha fyllt 15 år, få sina föräldrars godkännande eller ha ett hudtillstånd som motiverar användning av dessa produkter.

Barn behöver oftast inte avancerad hudvård. För vissa kan puberteten innebära ett ökat behov av hudvård om huden hamnar i obalans. Vid exempelvis akne kan detta innebära avancerad hudvård.

Gensvaret på införandet av åldersgränsen har varit stort och väldigt positivt. Flera andra aktörer inom hudvårdsindustrin har hakat på. Det blev även en rikstäckande diskussion bland experter på området. Initiativet uppmärksammades också av medier världen över. 


Undersökningens resultat i korthet
Nära sju av tio föräldrar med barn som är 18 år eller yngre (68 procent) har inte pratat med sina barn om hudvårdsrutiner. 

Tre av tio föräldrar (30 procent) upplever inte att de har tillräckligt med kunskap om hudvårdsrutiner för att prata med sina barn om ämnet. 

Var fjärde förälder (25 procent) upplever att trender i sociala medier med olika hudvårdsrutiner har påverkat deras barn negativt. 

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4334 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 22 juli – 7 augusti 2024.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 20 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.

2024 30 oktober 08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild
  • Pressbild

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.