ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer och riktlinjer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2023
21 februari
08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Raggarduschens comeback? Så påverkas svenskars hygien av lågkonjunkturen

Priset på el, vatten och livsmedel fortsätter att öka drastiskt, vilket innebär att många svenskar har fått en minskad hushållsbudget. Men hur har egentligen de ekonomiskt oroliga tiderna påverkat våra hygienvanor? Duschar man mer sällan? Minskar man på antal produkter i badrumsskåpet? Och vad tummar man inte på? Apotek Hjärtat har kartlagt svenskars hygienvanor i ekonomiskt oroliga tider, samt tipsar kring hur du kan tänka ekonomiskt – och klimatsmart – i tider av lågkonjunktur.

– Enligt en ny Sifo-undersökning uppger var femte svensk (17 procent) att de duschar mer sällan idag än tidigare på grund av ökad inflation och stigande priser. Siffran ökar betydligt bland kvinnor i åldern 65-79 år där fler än en av fyra (26 procent) uppger detta. Vi kan även se att var tionde svensk i åldern 30-49 år (11 procent) duschar på annan plats än hemma till följd av inflationen, säger Anna Georgiadi, apotekare och farmacispecialist.

Enligt undersökningen uppger även nästan var tionde kvinna (8 procent) att de har köpt hygienartiklar i mindre utsträckning. En av sju svenskar (14 procent) har även bytt ut premiumprodukter mot budgetprodukter bland hygienartiklarna.

– Såklart vill vi inte uppmana någon att nedprioritera sina hygienrutiner. Att hålla god hygien är viktigt för att exempelvis förhindra spridning av bakterier och virus. Samtidigt befinner sig många i ett läge idag som kräver att vi ser över våra rutiner för att göra smartare val, för både plånbok och klimat. Vad gäller exempelvis hygienartiklar behöver det inte bli allt för kostsamt att välja produkter med noggrant utvalda ingredienser som är skonsamma mot både dig och miljön, fortsätter Anna Georgiadi.

Nordisk, ekologisk, vegansk, rättvisemärkt, miljöförpackad, extra mild formula och miljömärkt är några bra riktmärken att leta efter när du vill göra medvetna val vid köp av hygienartiklar.

Även om många sparar in på antalet hygienartiklar och antal långa varmduschar blir färre, visar undersökningen att svenskar inte undviker att hämta ut läkemedel till följd av inflationen. Endast två procent uppger att de har undvikit detta.

– Undersökningen visar på ett positivt beteende där få svenskar undviker att hämta ut ordinerade läkemedel till följd av inflationen. Det är såklart viktigt att man tar ordinerade läkemedelsbehandlingar på allvar. Om du känner dig tveksam till att hämta ut ett recept kan du alltid fråga oss på apoteken eller rådgöra med vården, avslutar Anna Georgiadi.

Tips: Så tänker du ekonomiskt – och klimatsmart – i tider av lågkonjunktur

Raggarduschens comeback? Om du inte har varit fysisk aktiv, svettats eller blivit smutsig kan det vara en god idé att hoppa över helkroppsduschen och bara fräscha upp utvalda delar av kroppen. Vissa dagar kanske det räcker med att tvätta ansiktet och armhålorna. Du sparar både vatten, tvål och stora handdukar – och därmed även på miljön. Genom att skippa många och långa duschar minskar du även risken för att huden ska bli uttorkad.

Uppfräschning – utan vatten. Hoppa över duschen och punktmarkera armhålor och ansikte. Den som vill spara på varmvatten piggar upp ansiktet med micellärt vatten och drar rent under armarna med en våtservett.

Våga testa en kalldusch! Vinterbadtrenden har nog knappast undgått någon, och faktum är att även kalla duschar kan ha flera positiva hälsoeffekter – bland annat ökad blodcirkulation. Men att sänka temperaturen på vattnet bidrar även till lägre energiförbrukning. Vill du duscha varmt? Gör det sent på kvällen så vattnet värms upp när tillgången på el ofta är som störst.

Duscha kortare! Om kallvatten inte lockar kan du se över hur lång tid du duschar. Långa duschar torkar inte bara ut huden, utan kan även slösa tusentals liter vatten varje år. Och se till att bojkotta badkaret!

Gör ditt eget torrschampo. Torrschampo kan vara en bra lösning för att spara på både miljön och plånboken. Varför inte testa göra ditt eget? På internet finns flera bra recept på billiga, hälsosamma torrschampon som håller ditt hår fräscht.

Maximera livslängden på dina hygienartiklar – Prioritera pumpflaskor och tuber som håller längre än burkar, använd en spatel i burken i stället för fingrarna, förvara hudvårdsprodukter torrt och svalt, samt undvik att exponera produkter för ljus, värme eller fukt.

… och när du tror att deras tid verkligen är förbi, maximera livslängden ytterligare. Klipp upp förpackningen för att få ut den sista krämen, dela på bomullsrondeller eller gör din egen facemist i en tom sprayflaska. Här hittar ni fler tips.

Satsa på prisvärda, hållbara produkter. På Apotek Hjärtat finns ett brett utbud av prisvärda, hållbara produkter med noga utvalda ingredienser. Till exempel kan du plocka ihop ditt egna hygienkit för under 200-lappen, bestående av duschgel, schampo, kroppslotion, ansiktskräm och deodorant.

Undersökningens resultat i korthet

• Nära en av fem (17 procent) uppger att de duschar mer sällan på grund av ökad inflation och stigande priser.
• Bland kvinnor i åldern 65-79 år ökar siffran, då fler än en av fyra (26 procent) uppger detta.
• Bland svenskar i åldern 30-49 år uppger även en av tio (11 procent) att de väljer att duscha på annan plats än hemma.
• Nära en av tio kvinnor (8 procent) har även köpt hygienartiklar i mindre utsträckning.
• En av sju (14 procent) svarar att de bytt ut premiumprodukter mot budgetprodukter när det gäller hygienartiklar. Det är fler kvinnor (18 procent) som uppger detta, jämfört med männen (10 procent).

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 200 intervjuer med allmänheten 18-79 år i Sverige. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 5 och 20 januari 2023.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 17 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.

2023 21 februari 08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon 08 - 56 15 00 00
Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice 033 - 47 47 90 Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-05-24 08:05 Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen
  • 2023-05-23 08:00 Låg kunskap om solens påverkan på läkemedelseffekten – då kan strålarna innebära risker
  • 2023-05-17 08:00 Efter lyckad pilot – Apotek Hjärtat inleder samarbete med Blodtrycksdoktorn
  • 2023-05-16 08:45 ICA Gruppen emitterar gröna obligationer

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓