ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2023
19 oktober
08:00
  • Nyhet
  • Maria Gustavsson, Innovation Manager, ICA
  • ICA köttbullar

ICA och Re:meat utforskar potentialen för odlat kött i Sverige

ICA Sverige och scale-up bolaget Re:meat ska tillsammans utforska marknadspotentialen för svenskodlat kött. Skiftet mot mer hållbara proteiner är ett av de viktigaste verktygen för en mer hållbar matkonsumtion. Odlat kött, som tillverkas likt öl i bryggerimiljö, har upp till 92 procent lägre klimatavtryck än konventionellt kött. Köttet tillverkas från djurceller och erhålls som färdig köttfärs.

− Inom arbetet med ICA Växa utforskar vi lösningar inom matproduktionen som kan minska klimatavtrycket från maten. Vi ser att odlat kött kan vara ett viktigt komplement i proteinhyllan, som har potential att göra stor skillnad för klimat och miljö - kanske till och med hälsan. Kundernas mottaglighet kommer vara avgörande och vi ser fram emot att utforska detta vidare med Re:meat, säger Maria Gustavsson, vikarierande chef innovation och konceptutveckling på ICA Sverige.

I ett första steg handlar samarbetet om att utforska konsumentens inställning till odlat kött. Tillsammans ska ICA och Re:meat definiera vilka förutsättningar som måste stämma för att skapa en efterfrågan som gör skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är redan tydligt att smak, pris och näringsvärdet på köttet kommer att vara kritiska faktorer, men det finns fler perspektiv, exempelvis hur konsumenten ser på odlat kött. ICA och Re:meat kommer härnäst att genomföra en pilot för att utforska odlat kött i experimentmiljö i väntan på kommersiellt godkännande från EU. Processen bygger på en teknik där djurceller matas med näring och energi och bildar det vi kallar kött – fast i en sluten odlingsmiljö.

− Vår vision är att alla människor ska kunna njuta av gott, näringsriktigt och hållbart kött. För Re:meat är samarbeten över värdekedjan viktigt för att lyckas förändra både industrin och vad konsumenten väljer att laga och lägga på sin tallrik. ICA är en innovativ aktör med djup marknadsinsikt inom livsmedel och handel, som vill stötta utvecklingen och ligga i framkant av konsumenttrender för att skapa framtidens mat. En ovärderlig partner för Re:meats relevans, säger Jacob Schaldemose Peterson, VD på Re:meat.

Re:meat är Sveriges första bolag inom odlat kött och har som ambition att bygga storskalig lokal produktion. Ett klimat- och livsmedelsindustriinitiativ som har potential att radikalt minska CO2-avtrycken parallellt med att stärka Sveriges beredskap och lokala livsmedelsförsörjning. Re:meat jobbar för att Sverige ska kunna lägga sig i framkant för denna teknik genom att koppla samman aktörer i värdekedjan. Läs mer: https://www.remeatfoods.com

ICA Växa är ICA Sveriges innovationsdrivna arbete för ett hållbart matsystem, i samverkan med innovatörer, lokala leverantörer och samarbetspartners. Målet är att främja konsumtion och produktion av hållbar och hälsosam mat samt hållbara förpackningar. Läs mer: https://www.icagruppen.se/ica-vaxa

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2023 19 oktober 08:00
  • Nyhet
  • Maria Gustavsson, Innovation Manager, ICA
  • ICA köttbullar

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.