ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2023
5 juli
09:00
  • Pressmeddelande
  • Faktablad

Fortsatt starkt engagemang för svensk mat trots ekonomiskt utmanande tider

En SIFO-undersökning* som ICA och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, nyligen genomfört visar att Sveriges konsumenter har ett starkt engagemang för svensk mat. 73 procent av konsumenterna uppger att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014 och med en procentenhet jämfört med 2019.

Även om matprisinflationen börjat falla tillbaka under våren, så har det utmanande ekonomiska läget slagit hårt mot hela vårt samhälle, vilket också påverkat svenskarnas konsumtionsvanor och matinköp.

Undersökningen visar att lågt pris, råvarors ursprung och tillverkningsland är de viktigaste faktorerna när svenskarna väljer mat idag. Ett lågt pris har blivit en viktigare faktor jämfört med tidigare år. Nu angav 63 procent att ett lågt pris är viktigt när de väljer jämfört med 52 procent år 2019. I undersökningen framgår också att betalningsviljan när det gäller svensk mat fortsatt är hög, men tyvärr påverkats negativt. Andelen som uppger att de i är beredda att betala mer för svenska livsmedel sjönk från 82 procent 2019 till 75 procent 2023.

− I ljuset av pandemin och en dramatisk omvärldsutveckling under de senaste åren, ser vi att både livsmedelskedjan och konsumenterna är pressade, vilket undersökningen bekräftar. Samtidigt är det glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten, att de ser kopplingen till ett livskraftigt svenskt lantbruk, men också att det har betydelse för svensk beredskap. Det är därför väldigt viktigt för ICA att fortsatt erbjuda Sveriges största sortiment av svenska och från Sverige-märkta livsmedel och stötta lantbruket genom vårt samarbete med LRF och genom att lyfta de svenska mervärdena. Det finns ett starkt engagemang för detta arbete inom hela ICA, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.

− Det är mycket glädjande att konsumenterna fortsätter ha ett starkt engagemang för svenska livsmedel. Svenska livsmedel står för många goda värden i form av hög kvalitet, en god djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning samt ett lägre klimatavtryck än livsmedel producerade i andra länder. Att köpa svenskt bidrar också till att stärka vår försörjningstrygghet och säkra att vi har en svensk livsmedelsproduktion också i händelse av kris eller ytterst krig. Men det är förstås oroande att se att betalningsviljan för svenska livsmedel sjunker. Trots att hushållens kostnader ökar på grund av höjda räntor och inflation är det viktigt att konsumenterna fortsätter köpa svenskt, för att värna den inhemska livsmedelsproduktionen och säkra tillgången till svenska livsmedel även i framtiden, säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

Ytterligare resultat från undersökningen

• På frågan ”Av vilka orsaker väljer du mat av svenskt ursprung?” uppger flest konsumenter, 72 procent, att det handlar om att ”värna om svenskt lantbruk”, följt av ”korta transporter” (61 procent) och ”bättre djurhållning” (59 procent). Varannan konsument uppger att ”minskar Sveriges importberoende” och var tredje menar att ”stärka svensk beredskap” ligger till grund till varför man väljer svenska livsmedel framför andra.

• Topp fem varor som konsumenter vanligtvis försöker köpa svenskproducerade är för många typiska vardagsvaror: ägg (83 procent), mjölk (76 procent), potatis (69 procent), nötkött (66 procent) och smör (63 procent).

• I toppen av varor som svenska konsumenter oftare skulle välja svenskodlat av om det var mer tillgängligt dominerar grönsakerna, med tomat (57 procent), broccoli (43 procent), kål (32 procent), sötpotatis (29 procent), havre (29 procent) och bönor (28 procent).

ICA och LRF inledde sitt samarbete 2014, med målet att öka kunskapen om svensk mat och öka konsumtion och produktion av svenska livsmedel. Samarbetet har hittills skapat en rad konkreta resultat i form av ökad svensk råvara i ICAs produkter, utbildningar för butiksmedarbetare, lokala nätverk mellan handlare och matproducenter, med mera.

ICA har sedan samarbetet startade ökat svenskandelen i sortimentet och gjort stora förflyttningar inom både mejeri och kött. Drygt 90 procent av det färska köttet och 90 procent av charkprodukterna som säljs i ICA-butikerna idag kommer från inhemsk produktion. ICAs ost har ökat från 26 procent svenskandel till 45 procent.

* Frågorna ställdes till Kantar-SIFOs webbpanel och genomfördes 5-19 maj 2023. Totalt genomfördes 2700 intervjuer. Frågorna ställdes till ett riksrepresentativt urval av personer i nio svenska regioner som anger att de regelbundet köper livsmedel till sitt hushåll. Kantar SIFOs panel består av ca 100 000 slumpvis rekryterade personer. Panelen är riksrepresentativ och uppdateras löpande.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

LRF Presstjänst
Ingrid Hedenvind-Brask, presschef, LRF
Telefon: +46 (0)70 - 400 35 09
E-post: ingrid.hedenvind-brask@lrf.se


ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2023 5 juli 09:00
  • Pressmeddelande
  • Faktablad

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.