ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICA Gruppen publicerar årsredovisning för 2022

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid.

    Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2020
8 juli
09:02
  • Release
  • Rapport: Mat i kris
  • Raggmunk med lingonäpple
  • Fläskfilé med persiljemorötter och hasselbackspotatis
  • Konserver
  • Frukost
  • Baguette

Så har våra matvanor och matinköp påverkats av corona

Bunkring, brödbak och husman. Det är några tydliga förändringar i svenskarnas matvanor under coronakrisens första tre månader. Tillsammans med mathistorikern Richard Tellström har ICA Sverige i en ny sammanställning analyserat matinköp och receptsökningar mars till maj.

Coronapandemin påverkar det mesta i våra liv, inte minst våra matvanor och matinköp. ICA Sverige har med hjälp av försäljningsstatistik samt besöksstatistiken till sin receptbank på ica.se, Sveriges mest besökta, identifierat fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader.

– De senaste månaderna har varit svåra för vårt samhälle och det har varit tydligt hur viktigt mat och måltider är för människor i kristider, men även hur förändringar i samhället speglas i våra matvanor. I över hundra år har ICA följt hur samhället utvecklats genom kundernas matvanor, men att se så pass stora förändringar under så kort tid som som vi gjort nu under coronakrisen är antagligen helt unikt, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

– Bland annat tycks svenskarna ha bakat betydligt mer än annars och lagat mer mat hemma. Vi verkar ha sökt oss till trygga traditionella rätter och husmanskost med mycket kött och potatis. Vi såg också en tydlig bunkring i början av krisen och att man tycks ha lyxat till det lite extra hemma när man inte ätit ute lika mycket, säger Ann-Sofie Borg, innehållsansvarig för ica.se på ICA Sverige.

Siffrorna har även analyserats av Richard Tellström, docent och forskare inom matkultur och mattrender, som förklarar de förändrade matvanorna ur ett matkulturellt och historiskt perspektiv.

– Människors konsumtion har förändrats i alla kriser genom historien, men det här är första gången vi har tillgång till så omfattande livsmedelsstatistik under en så samhällsgenomgripande pandemi, säger Richard Tellström och fortsätter:

– Matkulturen förändras historiskt när tre faktorer samverkar; politik, ekonomi och värderingar. Alla dessa tre är mycket aktiva nu under coronapandemin. De är så extremt kraftfulla att de mycket väl kan förskjuta det matkulturella fundamentet åt ett nytt håll. Sannolikt kan man först tidigast om något år se en bestående matkulturell förändring, däremot kan man idag se omedelbara, men då kanske också kortvariga, matkulturella förändringar i matmodet.

Fem förändringar i svenskarnas matvanor under coronakrisens första tre månader

1. Vi bakar oss genom krisen.
Jäst, mjöl, bakfett, ägg och andra bakvaror ökade kraftigt under perioden jämfört med samma period föregående år. Till exempel ökade torrjäst med 143 procent. Matbakningen tycks ha ökat mer än sötbakningen, torrjäst för matbruk ökade betydligt mer än torrjäst för söta degar. Det har även sökts mycket mer på brödrecept än på sötbaksrecept i ICAs receptbank under perioden. Scones var det mest besökta brödreceptet.

Richard Tellström: “Bröd matchar vår svenska urgamla känsla av något som hindrar svält i en kris. Därför bunkrar vi spannmål, mjöl, jäst och torrt bröd. Att kunna baka bröd när allting omkring oss är osäkert är en tröst.”

2. Tillbaka till dåtiden - traditionella rätter och husman ökar.
Recept på topp 20-listan på ica.se som klättrade i placering under perioden var korvstroganoff, laxfilé med citron, potatis- och purjosoppa, flygande jacob, bakad potatis, hasselbackspotatis, kålpudding och raggmunk. Alla former av pannkaksrecept hade betydligt mer trafik än samma period föregående år och potatisrättsrecept (eller recept där potatis är det vanligaste tillbehöret) ökade med 100 procent.

Richard Tellström: “Maträtter som ökar mest sätter fokus på att corona-känslor bäst botas med maträtter från individens historiska rötter. För att bli berörd vänder man sig till potatis-, kål- och pannkaksrätter. Mat som lite föraktfullt ibland kallas för mormorsrätter står nu för en välkomnande och pålitlig famn.”

3. Vi lagar mer mat hemma.
Antalet organiska receptsök på ica.se ökade med 54 procent under perioden. Receptkategorierna “Middag-Huvudrätt”, “vardag”, “frukost-brunch” och “hemmagjord” hade 33-102 procents mer trafik. En klassisk indikator på hur mycket mat vi lagar hemma är hur mycket lök vi köper. Lök gick upp med 14 procent, jämfört med samma period 2019. Ost som används i matlagning ökade också kraftigt, liksom kött, färsk fågel, pizzadeg, färdiga såser och pizzakit.

Richard Tellström: “Hemmamatlagningen har ersatt proffsmatlagningen, och antagit sådana vardagsproportioner som inte setts sedan 1950-60-talet innan kvinnorna gick ut i ett kommersiellt yrkesliv. Sedan dess har familjerna vanligen bara haft daglig familjematlagning för alla måltider under sommarsemestrar, men våren 2020 blev det även under arbetssäsongen”

4. Bunkring i början av krisen.
Under perioden ökade försäljningen kraftigt av varor som håller länge, som hårt bröd, havregryn, grötprodukter, lök, kål, packad potatis, morötter, rotfrukter, ris, torr pasta, pastasås, pulvermos, grönsakskonserver, krossade tomater, bönor i tetra, köttkonserver, fisk- och skaldjurskonserver – framför allt fiskbullar, soppor, torra linser, fröer och kärnor. Det var också en kraftig ökning av frysvaror och mjölkfri dryck som inte behöver kylas, samt en enorm ökning av toalett- och hushållspapper. Den största bunkringen skedde i början krisen, för att sedan avta under perioden.

Richard Tellström: “Coronarädslan förde med sig en spontan bunkring hos konsumenten. Det var ovant. Hur ska en medborgare i ett land som inte haft en rejäl livsmedelskris på 80 år veta vad de ska bunkra? Vad är det för livsmedel man vill ha i lager när inget finns att köpa? För om man vill bunkra måste man vara före i tanken, annars är man sist på bollen.”

5. Mindre fest, men mer guldkant i vardagen.
Under perioden ökade försäljningen av bland annat bearnaisesås och pizzadeg. Receptkategorierna “helg”, “över 60 minuter” och “fest” på ica.se hade betydligt mer trafik och även trafiken till flera klassiskt festliga rätter ökade. Vi tycks även äta mer helgfrukost till vardags. Vi tycks bland annat baka mer frukostbröd och dricka mer juice (försäljningen av apelsiner och juicer ökade kraftigt). Därtill hade receptkategorin “frukost-brunch” på ica.se samt alla former av pannkaksrecept betydligt mer trafik.

Richard Tellström: “I receptsökningarna ökar intresset för middagsklassiker som ger guldkant på tillvaron, varje dag. En längre matlagningsprocess blir en sysselsättning under den tidvis långtråkiga hemmavistelsen, samtidigt som den hemmavarande familjen nog också uppmuntrar matlagaren till att åstadkomma storverk då man får vara med och dela måltiden senare.”

Topplista över de recept som ökade mest under krisens första tre månader (mars-maj)

1. Hasselbackspotatis (+174%)
2. Lax i ugn med citron (162%)
3. Raggmunk (150%)
4. Potatis- och purjolökssoppa (142%)
5. Kålpudding (132%)
6. Bakad potatis med skagenröra (131%)
7. Köttfärslimpa (123%)
8. Ugnspannkaka (112%)

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
ica.se, icagruppen.se

Om sammanställningen ”Mat i kris”: Sammanställningen baseras på statistik från Sveriges mest besökta receptbank på ica.se samt ICAs försäljningsstatistik* för perioden mars-maj 2020, som jämförts med motsavarnde siffror från samma period 2019. Statistiken har analyserats och kommenterats av Richard Tellström, docent i måltidskunskap, expert vid SLU Future Food.

* Samtliga ökningar av varor och livsmedel anges i volym, om inte annat anges.

2020 8 juli 09:02
  • Release
  • Rapport: Mat i kris
  • Raggmunk med lingonäpple
  • Fläskfilé med persiljemorötter och hasselbackspotatis
  • Konserver
  • Frukost
  • Baguette

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-03-28 08:00 Snösmocka idag, pollensmocka imorgon? Ny undersökning visar att många svenskars pollenbesvär har förvärrats över tid
  • 2023-03-27 11:00 ICA Sverige sänker priser till butiker på över 300 varor
  • 2023-03-22 09:04 Johan Sigg ny IT-chef Apotek Hjärtat
  • 2023-03-15 14:00 Matchkorv – ett nytt koncept tillsammans med ICA och Svenska Fotbollförbundet

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓