ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICA Gruppens rapport andra kvartalet 2023

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer och riktlinjer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    ICA Gruppen emitterar obligationer för 2,5 miljarder kronor

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2020
23 april
08:30
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2020
  • ICA Grill produktblad
  • Gråärtshummus-spenatpita grillade grönsaker

ICAs Grillrapport 2020: Fler vill ha lokala råvaror än ekologiska

Hela sju av tio svenskar (74 procent) uppger att de hellre väljer lokala livsmedel framför ekologiska till grillen. Samtidigt säger nästan åtta av tio (78 procent) att de vill se fler lokalproducerade alternativ i sina matbutiker och mer än en tredjedel (34 procent) uppger sig även handla livsmedel som är mer klimatvänliga idag än för ett år sedan, det visar ICAs Grillrapport.

I ICAs årliga Grillrapport, som baseras på en undersökning från Kantar SIFO, kartläggs svenskarnas beteenden och inställning till grillande. Årets rapport visar att den viktigaste faktorn för nästan en tredjedel (32 procent) av svenskarna är att råvarorna på grillen ska vara producerade i Sverige. 12 procent går steget längre, eller närmre om man så vill, och anser att lokalproducerat har störst betydelse när de väljer vad de ska grilla. Lokalproducerat är också något som de flesta svenskar idag prioriterar framför ekologiskt vid val av mat till grillen, 74 procent väljer hellre lokala råvaror medan 19 procent föredrar ekologiska. Lokalpatriotismen vid grillen skiljer sig dock en hel del över landet. Boende i norra Sverige uppger i högre grad än boende söderöver att de tycker lokalproducerat har störst betydelse för valet. I Norrbotten anser till exempel närmare en av tre (29 procent) att lokalt är viktigast.

- Lokalproducerat är en stark trend som vi på ICA tror bara kommer att fortsätta öka, inte minst under grillsäsongen som sammanfaller med att vi i Sverige har många lokala råvaror i säsong. Samtidigt uppger var tredje (36 procent) ung person mellan 18 och 29 år att de har dålig koll på vad som är i säsong, vilket ju är en avgörande faktor för att kunna välja lokalt. Här kan ICA och även andra bidra med guidning för att underlätta, säger Lieselott Liljevik, trendanalytiker på ICA.

De största anledningen till att välja lokalproducerat är att stötta lokala bönder (54 procent), följt av klimatet. Två av fem, eller 40 procent, väljer lokalproducerade livsmedel för klimatets skull i och med att livsmedlen färdas en kortare sträcka för att nå våra tallrikar. Klimatets påverkan på våra matval syns också i att mer än en tredjedel (34 procent) i undersökningen uppger sig handla livsmedel som är mer klimatvänliga idag, jämfört med för ett års sedan.

- Vi jobbar hela tiden med nya projekt för att stötta lokala bönder och få fler leverantörer att våga satsa i sin region, men vår största styrka när det kommer till närproducerat är våra ICA-handlare. Tack vare att alla våra butiker är fria att välja sitt egna sortiment är det enkelt för handlare att ta in spännande produkter från lokala leverantörer för att möta kundernas ökade efterfrågan, säger Gisela Pinto, ansvarig för lokala leverantörer på ICA.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
ica.se, icagruppen.se

Statistik från Grillrapporten 2020

Så prioiterar svenskarna mellan lokala och ekologiska råvaror på grillen:
Lokala 74%
Ekologiska 19%
Tveksam/vet ej 7%

Mest lokalpatriotiska länen vid grillen*:
1. Norrbotten 29%
2. Gotland 28%
3. Jämtland 25%
4. Västerbotten 21%
5. Dalarna 19%

Minst lokalpatriotiska vid grillen*:
1. Blekinge 6%, Örebro 6%
2. Jönköping 8%, Stockholm 8%, Västra Götaland 8%

*Andel personer i respektive län som anger “lokalproducerat” som den viktigaste faktorn när de väljer mat till grillen.

Maten vi helst grillar svensk**:
1. Fågel 46%
2. Kött 41%
3. Fisk / skaldjur 12%
4. Ost 9%
5. Växtbaserade köttsubstitut 4%

**Andel personer som angett “svenska” som den viktigaste faktorn när de väljer mat till grillen för respektive livsmedel.

Därför väljer svenskarna lokalproducerat:
1. Stötta lokala lantbrukare 54%
2. Klimatet (kortare transporter) 40% (viktigare bland unga 18-19 år: 53%)
3. Djurhållningen / Produktionsförhållanden 28%
4. Kvaliteten 24%

Viktigaste faktorerna när svensken väljer mat att grilla:
1. Svenskt 32%
2. Kvalitet 21%
3. Smak 18%
4. Lokalt 12%

Viktigaste faktorn när svensken väljer huvudtillbehör till grillat:
1. Smak 26%
2. Svenskproducerat 23%
3. Kvalitet 21%
4. Lokalproducerat 10%

Största hindren till att handla lokalproducerat:
1. Pris 34%
2. För få vegetariska alternativ 9% (vanligare bland kvinnor 18-29 år: 21%)
3. För få animaliska alternativ 5%

Så bra koll har svenskarna på vad som är i säsong:
Bra koll på vad som är i säsong 75% (bäst koll har kvinnor över 65 år: 87%)
Dålig koll på vad som är i säsong 23% (sämre koll bland unga 18-29 år: 36%)

Så mycket har svenskarna klimatanpassat matkasssen senaste året***:
Handlar mer klimatvänligt idag 34% (störst förändring bland unga kvinnor 18-29 år: 48%)
Handlar lika klimatvänligt idag 50%
Handlar mindre klimatvänligt idag 2%

***Handlar du livsmedel som är mer eller mindre klimatvänliga idag, jämfört med för 12 månader sedan?


Om Grillrapporten 2020:
Grillrapporten är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo bland ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av 4200 respondenter som är över 18 år och som någon gång grillar. Undersökningen gjordes mellan den 10 och 23 februari 2020.

2020 23 april 08:30
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2020
  • ICA Grill produktblad
  • Gråärtshummus-spenatpita grillade grönsaker

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon 08 - 56 15 00 00
Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice 033 - 47 47 90 Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-09-21 10:13 ICA Banken höjer sparräntan
  • 2023-09-12 11:00 ICA Gruppen emitterar obligationer för 2,5 miljarder kronor
  • 2023-09-12 08:00 Oro för biverkningar leder till avbrutna läkemedelsbehandlingar
  • 2023-09-07 12:00 Joakim Bohman lämnar ICA Sverige

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • X
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓