ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2019
13 november
09:00
  • Release
  • ICA Jul 2019 Produktblad
  • ICA samtalskort

Var femte svensk saknar givande samtal under julen

- Samtalskort ska bidra till fler betydelsefulla stunder
Var femte svensk (19 %) tycker inte att samtalen under julfirandet är givande eller värdefulla och många skulle vilja prata mer om drömmar, värderingar och känslor. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo genomförd på uppdrag av ICA. Därför lanserar ICA nu samtalskort för fler givande samtal och en ökad gemenskap kring julbordet.

Under julen upplever fler än sju av tio svenskar (74 %) mest gemenskap när de äter mat tillsammans med andra och åtta av tio (81 %) anser att maten smakar bättre i gott sällskap. Dessutom tycker nästan hälften (47 %) av de tillfrågade att givande samtal i sällskapet är viktigt för att öka känslan av gemenskap under julen. Inför jul lanserar ICA därför samtalskort framtagna tillsammans med Liria Ortiz, psykolog och utbildare i motiverande samtal.

– I takt med att vår moderna tillvaro gör mer anspråk på vår tid blir relationen till nära och kära än mer koncentrerad till högtider som julen. Och när vi väl ses är det grunda och lättillgängliga ämnen såsom jobb eller gemensamma bekanta som behandlas. Undersökningen visar att många svenskar har en längtan efter att öppna upp dessa stunder för djupare och mer betydelsefulla samtal, något jag hoppas att dessa kort kan komma att bidra till, säger Liria Ortiz, psykolog och utbildare i motiverande samtal.

En majoritet av de tillfrågade uppger att samtalen runt julbordet oftast kretsar kring minnen (60 %), familj (48 %), maten (38 %) och gemensamma bekanta (38%). Samtidigt uppger många att de i större utsträckning bland annat skulle vilja prata om djupare och mer personliga ämnen så som drömmar (28 %), personliga värderingar (16 %) och känslor (15 %). Frågorna på samtalskorten är utformade för att enklare öppna upp för just dessa typer av ämnen kring julbordet.

– Det är inte bara maten i sig själv som smakar bra utan undersökningen visar att maten upplevs ännu godare när den delas med andra under sociala former. Därför vill vi självklart bidra till att fler kommer närmare både släkt och vänner när vi samlas runt julbordet. Tanken är att samtalskorten ska möjliggöra just detta på ett enkelt och fint sätt, säger Lieselott Liljevik, trendanalytiker på ICA Sverige.

57 procent av svenskarna uppger att just äta måltider tillsammans underlättar för att samtal ska kännas givande och värdefulla under julfirandet. Andra faktorer som bidrar till detta är att visa genuint intresse för varandra (49%), befinna sig i en mysig miljö (45 %), spendera mycket tid tillsammans (40 %) och att känna mindre stress (36 %). 

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA mellan den 9 och 13 oktober 2019 med 1000 respondenter som firar jul tillsammans med andra i hela Sverige.

Om samtalskorten:
De 5 000 första som beställer en matkasse från ICA Online under december får samtalskort som julklapp utan extra kostnad. De finns även att ladda ner digitalt via ica.se/rodakorset. Samtalskorten är framtagna tillsammans med Liria Ortiz, psykolog och utbildare i motiverande samtal, och innehåller 14 stycken frågor. Syftet är att frågorna ska möjliggöra djupare samtal runt julbordet som känns värdefulla och ger en känsla av gemenskap.  

Lirias tre bästa tips för djupare samtal och mer gemenskap:

  • Våga dela med dig av vem du är som person - personen bakom din sysselsättning och dina ägodelar.
  • Ta inte för givet att du känner den andre trots att ni har känt varandra i många år.
  • Var nyfiken och intresserad av personen på riktigt - ställ en fråga du inte ställt förut och lyssna på svaret utan att avbryta alldeles för snabbt. 

Tre exempel på frågor för djupare samtal och mer gemenskap:

  • Vad är det godaste och det äckligaste som du någonsin ätit?
  • Vilken förändring vill du göra för att nästa år ska bli fyllt av ännu mer glädje?
  • Titta dig omkring! Hur kan du berömma dem du ser?
2019 13 november 09:00
  • Release
  • ICA Jul 2019 Produktblad
  • ICA samtalskort

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-01-26 08:00 Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”
  • 2023-01-25 16:40 ICA återkallar ICA Penne Tomat & Ricotta, 300g
  • 2023-01-24 13:45 ICA Sverige förändrar sin organisation för ökad effektivitet och konkurrenskraft
  • 2023-01-19 08:20 Ränta på hushållskassan - ICA Banken inför ränta kopplat till sina betalkort

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓