ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2019
26 november
08:00
  • Release
  • Anders Svensson
  • Anders Svensson

Rekordstark vegotrend visar ny analys

Idag presenterar ICA en genomgång av hur försäljningen av vegetariska alternativ i Sverige har utvecklats under 2019. ICA kan visa hur vegotrenden är stark över hela landet och i alla åldersgrupper.  

-  Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet, i vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000% och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Intresset för vego är stort över hela landet. Det som driver trenden är det som heter ”färsk vego”, exempelvis färska vegoschnitzlar, falafel eller burgare där den totala försäljningen har ökat med 40%. I vissa delar av landet är utvecklingen av vego särskilt stark. ICAs analyser visar att det oftast beror på en kombination av ett starkt intresse lokalt hos kunderna, samtidigt som ICA-handlaren engagerat sig i att möta den starka vegotrenden. Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder ökat med 12% i Stockholm, 10% i Göteborg, 13% i Malmö och 11% i Uppsala.

- Vi har försökt göra det enkelt för de kunder som vill pröva vego genom att visa hur vegoalternativ kan funka till både husmanskosten och fredagstacosen. Att det blivit enkelt att pröva vego, samtidigt som många kunder ser vego som bra för både miljö och hälsa är viktiga orsaker till de kraftiga ökningarna, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Inom ICA pågår ett strategiskt arbete för att kunna möta kundernas stora intresse för vego. Under 2019 kommer ICA Sverige ha lanserat runt 50 nya vegoprodukter och ett utbildningspaket till ICA-butikerna har tagits fram för att kunna svara på kundernas frågor. Den största utmaningen med vegotrenden är enligt ICA att öka produktionen av svensk vego, då det idag inte finns tillräcklig svensk produktion för att möta den stora efterfrågan. Trenden kan därför innebära utmaningar för det svenska lantbruket och ICA vill därför vara med och bidra till att produktionen av svensk vego ökar.

- Vi värnar svensk livsmedelsproduktion och de svenska bönderna har en särskild plats i ICA-hjärtat. Därför tycker vi det är viktigt att även de som vill äta vego ska kunna välja svenskt. Vi vill bidra till att produktionen av svensk vego ökar, eftersom det skulle innebära att fler bönder kan dra nytta av den starka vegotrenden och att det svenska lantbruket kan fortsätta att utvecklas, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

ICAs vegotopplistor

Störst ökning i antal nya hushåll som köpt vego
Mölndal 347%
Burlöv 310%
Karlshamn 44%
Kil 32%
Upplands-Bro 30%
Ulricehamn 27%
Vansbro 24%
Östra Göinge 24%
Uppvidinge 24%
Skurup 24%

Störst ökning i total vegoförsäljning
Mölndal 402%
Burlöv 225%
Karlshamn 56%
Upplands-Bro 44%
Örkelljunga 34%
Ulricehamn 33%
Uppvidinge 32%
Sundbyberg 32%
Gnosjö 31%
Överkalix 30%

Störst ökning av vegoköp hos män
Växjö 26%
Strömstad 25%
Sthlm Nord 23%
Södertälje 23%
Härjedalen 22%

Störst ökning av vegoköp hos kvinnor
Härjedalen 25%
Växjö 19%
Sthlm Nord 18%
Köping 18%
Södertälje 18%

ICAs lilla vegoskola

Vego – ett samlingsgrepp för en växtbaserad kost där ibland mejeri och/eller ägg kan ingå men aldrig kött, fisk eller fågel.

Vegansk – helt växtbaserad kost.

Lakto-ovo-vegetarisk – äter inte kött, fisk, fågel men inkluderar mejeriprodukter och ägg.

Soja - den vanligaste proteinkällan inom vegetarisk mat, vilket främst beror på att den är väldigt proteinrik. Soja är den vegetabiliska proteinkälla som har överlägset bäst biologisk tillgänglighet och räknas som en fullvärdig proteinkälla, då den även har en bra balans av de essentiella aminosyrorna.

Tofu - gjord av sojabönor och finns i olika varianter; naturell, marinerad, rökt och med olika smaksättningar. Den naturella smakar inte mycket i sig, men tar lätt åt sig smaker och är tacksam att marineras.

Tempeh - asiatisk sojaprodukt gjord av pressade fermenterade sojabönor. Godast att marinera och/eller steka med mycket kryddor och använda som köttersättning i grytor, wok, pastasås eller skivad som burgare.

Oumph - ett köttsubstitut med en unik fiberaktig struktur och en ”tuggig” konsistens. Den är rik på protein, järn, fiber och folsyra samtidigt som den är kalorisnål och nästan fettfri.

Tzay - veganska och glutenfria produkter tillverkade av sojaprotein, helt utan tillsatser.

Quorn - gjord av svampproteinet mykoprotein. Det är fettsnålt (cirka 1,5% fett) samt rikt på fibrer. Det tillverkas genom en jäsningsprocess som påminner om processen som används vid tillverkning av yoghurt.

Alla siffror i analysen bygger på analys av ICAs försäljningsstatistik.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
ica.se, icagruppen.se

2019 26 november 08:00
  • Release
  • Anders Svensson
  • Anders Svensson

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.