ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2019
26 juni
09:10
  • Pressmeddelande
  • Faktablad

Fler än 7 av 10 konsumenter väljer helst svenskproducerad mat

Enligt en Sifo-undersökning* som ICA och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, genomfört uppger 72 procent av Sveriges konsumenter att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med 6 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014.

I undersökningen framgår även att hållbarhet när det gäller mat för en majoritet av Sveriges konsumenter innebär att välja närodlat i så hög utsträckning som möjligt, att välja mat producerad i Sverige och att äta mer grönsaker och gröna proteiner.

– För oss på ICA är det väldigt viktigt att vi kan erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. Sedan samarbetet med LRF inleddes har vi ökat försäljningen av svensk mat, 90 procent av det färska köttet, och drygt 90 procent av ICAs mejerisortiment är idag svenskt. Det är glädjande att konstatera att så många konsumenter uppger att de medvetet väljer svenskproducerade livsmedel, det är ett kvitto att vårt samarbete har gett resultat. Undersökningen visar också att det finns stora möjligheter framöver att erbjuda än mer svenskt inom flera kategorier, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

ICA och LRF inledde 2014 ett samarbete med målet att öka kunskapen om svensk mat, främja den svenska landsbygdens tillväxt och öka utbudet av svenska varor i butik. Inom ramen för samarbetet har det skapats nätverk och möten för att öka möjligheterna till affärer mellan bönder och handlare. Man har även tagit fram utbildningar för butiksmedarbetare om svenska mervärden och andelen svenska råvara i flera av ICAs varor har ökat.

– Att så många konsumenter vill betala mer för svenska livsmedel visar att Sveriges bönder ligger långt framme i hållbarhetsarbetet. Att välja svenskt innebär många mervärden, som god djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bra miljöhänsyn. Allt detta medför också högre kostnader för bönderna. Att fler köper svenskt är viktigt för att vi ska kunna utveckla livsmedelsproduktionen i Sverige. Det ökande intresset för svenska livsmedel leder också till bättre ekonomiska förutsättningar för Sveriges livsmedelsproducenter, säger Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.

Ytterligare resultat från undersökningen:
- Lingonsylt (36 procent), potatis (33 procent), knäckebröd (33 procent), hjortron (25 procent), dill (24 procent) och jordgubbar (22 procent) är topp-5 över vilka produkter Sveriges konsumenter tycker symboliserar svensk smak bäst.
- 6 av 10 uppger att de är beredda att betala mer för svenska livsmedel, motsvarande siffra år 2014 var 56 procent.
- På frågan ”Av vilka orsaker väljer du mat av svenskt ursprung?” uppger 81 procent Värnar om svenskt lantbruk följt av Korta transporter (75 procent) och Bättre djurhållning (73 procent).
- I toppen över råvaror som svenska konsumenter oftare skulle välja svenskodlat av om det var mer tillgängligt finns tomat (54 procent), broccoli (42 procent), Kål (32 procent), sötpotatis (28 procent) samt havre och bönor (båda 27 procent).

För mer information
Se separat faktablad eller ring ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52, eller LRFs presstjänst, telefon: 010-184 40 70

* Frågorna ställdes till Kantar-SIFOs webbpanel och genomfördes 17-24 april 2019. Totalt deltog 1800 personer. Frågorna ställdes till ett riksrepresentativt urval av personer i 9 svenska regioner som anger att de regelbundet köper livsmedel till sitt hushåll. Kantar Sifos panel består av ca 100 000 slumpvis rekryterade personer. Panelen är riksrepresentativ och uppdateras löpande.

2019 26 juni 09:10
  • Pressmeddelande
  • Faktablad

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.