ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2018
14 september
08:15
  • Release
  • Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi ICA
  • Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet

Sju av tio vill handla mer klimatsmart mat

Varannan svensk lider av klimatångest och över 70 procent vill bli bättre på att handla mer klimatsmart, visar en ny undersökning genomförd av ICA i samarbete med Kantar Sifo. De flesta är medvetna om att ens val i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men ändå kan det vara svårt att förändra sitt beteende. Med verktyget Mitt klimatmål vill ICA göra det enklare för fler att göra vardagen mer hållbar och minska sin klimatångest.

Enligt undersökningen upplever 42 procent att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. ICAs verktyg Mitt klimatmål har tagits fram för att hjälpa och guida alla som vill sänka sitt klimatavtryck genom att handla mat mer medvetet.

– Med Mitt klimatmål vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck. Tjänsten beräknar vilket koldioxidavtryck kundens matinköp på ICA har, ger tips om varor som kan bytas ut och inspirera med goda klimatguidade recept. Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten, säger Maria Smith, Chef CR Strategi och Utveckling på ICA Sverige.

Sju av tio svenskar uppger i undersökningen att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck. Det finns en önskan om att bli mer klimatvänlig, men att omvandla vilja till handling kan vara desto svårare. För att göra det lättare att ta fler hållbara beslut i vardagen har ICA vänt sig till Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet, som tillsammans med ICA tagit fram konkreta tips som hjälper till att förändra ens beteende.

– En stor del av våra val i butiken sker på autopilot vilket ibland kan leda till beslut som varken är bra för oss själva eller klimatet. Att välja rätt kan upplevas svårt, vilket i sin tur kan skapa en känsla av maktlöshet och minskat engagemang. Som tur är vill många förändra sitt beteende och handla mer hållbart, och små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad i längden, säger Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet.

Mitt klimatmål är en tjänst kopplad till ICA-kortet. Genom att aktivera tjänsten på ica.se/klimatmal går det att följa hur maten du handlar på ICA påverkar ditt koldioxidavtryck. För att inspirera och göra det enklare erbjuder ICA även en receptbank med tips på mat som har ett lågt klimatavtryck. Tjänsten är tillgänglig för alla med ett ICA-kort och aktiveras på: https://www.ica.se/klimatmal/ 

Se hur Mitt klimatmål fungerar på https://youtu.be/Vg2hetMl_p0

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA, mellan den 16 och 31 juli 2018 med över 1 000 respondenter i hela Sverige.

För mer information
ICA:s presstjänst, telefon: 010-422 52 52

Bryt din klimatångest med hjälp av maten – Maria Smith och Ida Lemoines tips för att handla och äta mer klimatsmart:

  1. Ställ inte för höga krav
    När du förändrar vanor är det bra att göra det med små steg. Exempelvis kan du enkelt dryga ut köttfärsen med hjälp av morötter eller bönor.
  1. Belöna idag, inte imorgon
    Vi tycker om att få direkt feedback på vårt beteende. Den positiva nyttan av ett klimatsmart val idag ligger ofta långt fram i tiden. Därför kan du flytta ditt resultat närmare, exempelvis genom att följa dina klimatavtryck månad för månad via tjänsten Mitt klimatmål på ICA.se.
  1. Koppla bort autopiloten
    Det är extra svårt att handla nyttigt och klimatsmart när du är trött och hungrig. Vår hjärna sparar gärna på energi genom att göra det den alltid brukar. Satsa på att handla utvilad med energi till att fatta kloka beslut i butiken.
  1. Gör det lätt att göra rätt
    Om valen blir för många så tenderar vi att inte välja alls, därför kan det ibland vara skönt att någon väljer åt oss. Inspireras av mer klimatsmarta maträtter i vardagen så blir matinköpen automatiskt mer hållbara. Sök på recept efter deras klimatpåverkan på
    https://www.ica.se/recept/klimatsmart/ 
  1. Gör det socialt
    Grupptryck och sociala normer påverkar hela tiden våra val och beteenden. Ett smart sätta att knuffa dig själv kan vara att signalera till din omgivning att du vill testa på att äta lite mera vegetariskt varje vecka. Berätta om ditt klimatmål för familj, vänner och kollegor!

  2. Använd sinnena och minska matsvinnet
    Upp till 25 procent av matens klimatpåverkan beror på matsvinn. Bästa tipset för att veta om du ska slänga mat som du känner dig osäker på är att använda dina sinnen och sunt förnuft – titta, lukta, och smaka innan du bestämmer om maten måste kastas.

Siffror från undersökningen av Kantar Sifo

  •  Nästan varannan svensk lider av klimatångest. 46 procent av svenskarna uppger att de har klimatångest (definierat som en oro eller ångest kopplad till klimatförändringar).
  •  Nästan lika många (42 %) upplever att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. Särskilt unga kvinnor (18–29 år) uppger att de har svårt att minska sitt klimatavtryck (63 %).
  •  Oron för klimatet är starkare ju yngre man är. Nästan sju av tio (68 %) mellan 18–29 uppger att de har klimatångest, jämfört med endast var tredje svensk mellan 65-79 (31 %). Allra högst är siffran hos unga kvinnor (18-29 år), där 80 procent uppger att de har ångest kopplat till klimatförändringar.
  •  Hälften (49 %) av svenskarna är medvetna om att deras val av livsmedel påverkar deras klimatavtryck i ganska eller mycket stor utsträckning.

  •  Unga är mest medvetna om hur deras val av livsmedel påverkar klimatet. Två av tre mellan 18–29 (63 %) uppger att de tror att valen av livsmedel i ganska eller mycket stor utsträckning påverkar deras klimatavtryck.
  •  Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.
  •  Unga kvinnor är mest villiga att förändra sina vanor. Nio av tio (89 %) mellan 18-29 uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.
  •  När svenskarna ska laga klimatsmart mat väljer de helst vegobiffar (23 %), linsgryta (18 %) eller vegolasagne (16 %).
2018 14 september 08:15
  • Release
  • Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi ICA
  • Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-01-26 08:00 Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”
  • 2023-01-25 16:40 ICA återkallar ICA Penne Tomat & Ricotta, 300g
  • 2023-01-24 13:45 ICA Sverige förändrar sin organisation för ökad effektivitet och konkurrenskraft
  • 2023-01-19 08:20 Ränta på hushållskassan - ICA Banken inför ränta kopplat till sina betalkort

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓