ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2018
22 augusti
08:00
  • Pressmeddelande: Rapport: Svenskarnas syn på e-handel förändras
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA

Rapport: Svenskarnas syn på e-handel förändras

Den svenska e-handeln omsätter i dag mångmiljardbelopp och utvecklingen accelererar snabbt. En ny undersökning visar att var tredje svensk handlar mer online i dag jämfört med för ett år sedan. Men resultaten visar även att konsumenten inte är lika benägen att handla online när det gäller dagligvaror. Enligt ICAs framtidsrapport kommer denna attityd att förändras i takt med att våra inköp automatiseras i större utsträckning.

Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker samt undersökningar bland konsumenter och startupföretag har ICA i rapporten ”Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030” kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma utvecklingen av handeln fram till år 2030.

Enligt rapporten kommer konsumtionen att förändras kraftigt i takt med att tekniken blir smartare och de virtuella assistenterna slår igenom. Men redan idag kan man se en beteendeförändring i svenskarnas konsumtionsmönster. Var tredje svensk uppger att de handlar mer online idag jämfört med förra året. Bland unga (18-29 år) är det fyra av tio som näthandlar mer idag.

Men fortfaradande finns det vissa varor som svenskarna helst köper i butik. På frågan “Vilken typ av varor föredrar du att handla i fysisk butik?” uppger 86 procent av befolkningen dagligvaror, exempelvis livsmedel och hushållsartiklar. Endast var tjugonde svensk föredrar i dag att handla dagligvaror på nätet. De främsta anledningarna till att man väljer att handla i butik är “att man kan se och prova produkten direkt på plats” (84%), “bemötande/servicenivå̊” (40%) följt av “det är roligare att gå i butik” (31%).

Samtidigt ser man en kraftig procentuell ökning i hur många som handlar livsmedel online, men omsättningen är relativt liten, sett till den totala livsmedelsförsäljningen.

-        Idag står näthandeln för cirka 2 procent av dagligvaruhandelns omsättning men mycket tyder på att vi kommer se ett skifte och att e-handeln kommer att öka de närmaste åren i takt med att den underliggande teknologin blir smartare, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen.

Enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Om ett decennium kommer butiken att fungera mer som en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. E-handeln fungerar då som ett komplement, med teknik som är designad för att frigöra din tid.

-        Vi kommer se en tydligare uppdelning i konsumtionen av dagligvaror. Färska livsmedel vill konsumenten handla i butik och hushållsartiklar och andra basvaror handlas online. Den artificiell intelligensen kommer att föra med flera fördelar och snart kan den föreslå och distribuera produkter skräddarsydda för varje enskild konsument. Till exempel kan hushållsartiklar som pasta, blöjor och tvättmedel stå innanför dörren innan man själv ens visste att de var på väg att ta slut, säger Ann-Katrin Tottie.

Vilken typ av varor föredrar du att handla online? 

  1. Biljetter till evenemang och resor (67%)
  2. Elektronik (32%)
  3. Kläder och Inredning (28%)
  4. Hobby- och fritidsprodukter (26%)
  5. Skönhet/hudvård/smink (17%)
  6. Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (5%)

Vilken typ av varor föredrar du att handla i fysisk butik? 

  1. Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (86%)
  2. Kläder och Inredning (64%)
  3. Elektronik (29%)
  4. Skönhet/hudvård/smink (18%)
  5. Hobby- och fritidsprodukter (15%)
  6. Biljetter till evenemang och resor (2%)

För mer information

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om Rapporten
Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.

Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden februari-mars 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 2 266 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.

Om Startup-undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden mars-april 2018 bland startupföretag i Sverige inom konsumentprodukter, retail, hälsa och mat. Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer, totalt har 109 intervjuer genomförts. 

2018 22 augusti 08:00
  • Pressmeddelande: Rapport: Svenskarnas syn på e-handel förändras
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-01-26 08:00 Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”
  • 2023-01-25 16:40 ICA återkallar ICA Penne Tomat & Ricotta, 300g
  • 2023-01-24 13:45 ICA Sverige förändrar sin organisation för ökad effektivitet och konkurrenskraft
  • 2023-01-19 08:20 Ränta på hushållskassan - ICA Banken inför ränta kopplat till sina betalkort

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓