ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2018
15 maj
08:30
  • ICAs Framtidsrapport Lycka Data Mening Pressmeddelande
  • ICAs Framtidsrapport 2018
  • ICAs Framtidsrapport Lycka
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA 3
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA

Ny framtidsrapport: Mikrohandel och upplevelser formar framtidens konsumtion

Trots ökad e-handel kommer framtidens konsumenter fortsätta att vilja handla i fysiska butiker. Men i butikerna vill de se mer upplevelser och kunna köpa unika mikroproducerade varor och tjänster, enligt ICAs nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030”. Rapporten fokuserar på hur konsumtionen kommer att se ut i framtiden och beskriver en framtid där upplevelser och social samvaro blir en förutsättning för framtidens fysiska handelsplats.

Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker, samt undersökningar bland konsumenter och svenska startupföretag har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet och i framtiden. Rapporten målar upp en framtidsbild där gränsen mellan kund och producent flyter ihop och där upplevelser blir centrala.

Butiken – ett vardagsrum för aktivitet och njutning 
Idag är det många som dömer ut köpcentrum, men enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen.

- Matbutikerna behöver bli flexiblare och anpassa sig till konsumentens behov och beteende. De kommer också att bli en produktionsplats och maten blir i och med det hyperlokal, säger Mike Lee, futurist på The Future Market som intervjuas i rapporten.

I rapporten presenteras också en undersökning av vad svenska startupföretag tror om framtiden och en Novus-undersökning med 2 000 svenska konsumenter. Resultaten visar att två av tre svenska startups tror att fysiska butiker kommer att vara viktiga även 2030 och drygt sex av tio svenska konsumenter tror att butikerna kommer att behöva förändras för att konkurrera med onlinehandeln. 42 procent av kunderna är också beredda att betala mer för en produkt om butiksbesöket gav ett mervärde i form av en upplevelse.

Upplevelseekonomi 2.0 – en förutsättning för framtidens konsumtion
Enligt rapporten blir den fysiska butiken ett upplevelsecentrum. Bredvid ostdisken finns servicetjänster och möjlighet att träna eller leka och utanför butiken kan du få cykeln lagad medan du handlar. Många av produkterna och tjänsterna kommer från lokala entreprenörer. Delningsekonomin har blivit viktigare och på framtidens handelsplats erbjuds en stor bredd av aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela. Samarbeten under samma tak, mellan många olika entreprenörer och varumärken gör platsen till en inspirerande mötesplats.

Rapporten visar också att två av tre startupföretag tror att konsumenten kommer vilja lägga mer pengar på upplevelser och tjänster framför materiella ting. Vi går mot en upplevelseekonomi där den starka automatiseringen av samhället skapar ett ökat behov av mänsklig kontakt.

- I framtiden kommer det att bli viktigare att använda styrkan i det fysiska mötet. På nätet påverkas vi av syn- och ljudintryck men missar doft och känsel. När kunderna får se, höra, smaka, känna och lukta på varor och nyheter i butikerna får de en bredare upplevelse som ger den fysiska butiken ett större värde, säger Bertil Hultén, professor och forskare i sinnesmarknadsföring vid Linnéuniversitetet och en av de som intervjuas i rapporten. 

Det globala blir närproducerat och lokalt
År 2030 har butiker skapat restaurangmoduler där de senaste rätterna från världens alla hörn kan tillagas med hjälp av bland annat lokala terroirodlingar och 3D-skrivare. Så fort en trend eller maträtt dyker upp någonstans i världen kan den återskapas lokalt, direkt i butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen. 

I rapporten konstateras att gränsen mellan konsument och medproducent suddas ut. Vilket resulterar i ett samhälle med fler småskaliga startups som behöver platser att erbjuda sina tjänster och produkter på, och kunderna förväntar sig att hela tiden hitta nya saker eller få nya upplevelser. De senaste årens trend med mikroproduktion håller i sig och skapar större utrymme för småskaliga varor i dagligvaruhandeln. Konsumenterna vill ha lokala och personliga varor med märkningen “Made by Me” som tar plats bredvid de närproducerade och handgjorda produkterna.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om Rapporten
Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.

Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden februari-mars 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 2 266 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.

Om Startup-undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden mars-april 2018 bland startupföretag i Sverige inom konsumentprodukter, retail, hälsa och mat. Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer, totalt har 109 intervjuer genomförts. 

2018 15 maj 08:30
  • ICAs Framtidsrapport Lycka Data Mening Pressmeddelande
  • ICAs Framtidsrapport 2018
  • ICAs Framtidsrapport Lycka
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA 3
  • Ann-Katrin Tottie framtidsanalytiker ICA

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.