ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2018
22 mars
08:00
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2018

ICAs Grillrapport 2018: Varannan svensk blir gladare av att grilla

I ICAs årliga grillrapport framgår det att nästan hälften av svenskarna anser att grillning påverkar deras psykiska hälsa positivt och att varannan (47 %) uppger att de blir gladare av att grilla. Rapporten visar även att dubbelt så många vill grilla mindre kött än för fyra år sen, men att fler vill att det kött man grillar ska vara svenskt. ICAs grillrapport består av en undersökning med tusen respondenter i samarbete med Kantar Sifo och spaningar från matexperter.

Årets grillrapport från ICA undersöker svenskarnas kärlek till grillen utifrån ett holistiskt perspektiv. Hur påverkar grillen, maten och omgivningen i kombination vårt välmående?

- Nästan hälften av svenskarna uppger att de blir gladare av att grilla än av annan matlagning. Dessutom anser sju av tio att sällskapet är en av de viktigaste faktorerna för att de ska må bra vid grillen. Harmoni, avkoppling och glädje är de känslor som många förknippar allra starkast med att grilla, berättar Lieselott Liljevik, omvärldsanalytiker hos ICA.  

Grillrapporten visar även att 58 procent tycker att maten blir godare av att grillas jämfört med annan tillagning. Att grillning aktiverar flera av våra sinnen kan vara hemligheten bakom svenskarnas kärlek till grillad mat. När man grillar mat uppstår Maillardeffekten som ger en unik sensorisk profil bestående av doft, smak, textur, arom och utseende. Denna kombination blir oemotståndlig för våra hjärnor. Ytterligare en förklaring till att grillen associeras med välmående kan vara den gemenskap som den bjuder in till.

Rapporten visar även på en fortsatt stark grön trend. Andelen som vill grilla en mindre mängd kött har fördubblats sedan 2014. De som väljer att grilla grönsaker som huvudrätt har ökat från 37 procent 2015 till 50 procent 2018.

- Grillandet gör det lättare att kunna tillgodose olika människors preferenser när det gäller mat. Hamburgarna kan ligga sida vid sida med vegoburgarna och ofta kan tillbehören se ut som en mindre buffé där det ges valfrihet att plocka efter önskemål. I grillrapporten märks en allt starkare grönsakstrend, och självklart vill vi möta det här med nyheter som Portabellosvamp eller våra nya rotfruktsbiffar, förklarar Paula Frösell, brand manager för mat, måltider och hälsa hos ICA.

Utöver undersökningen som genomförts i samarbete med Kantar Sifo* innehåller årets grillrapport från ICA även spaningar från olika experter om grillens påverkan på vårt fysiska och psykiska välmående.

* Undersökningen är genomförd tillsammans med Kantar Sifo mellan den 16 februari och 2 mars 2018 med 1000 respondenter från hela Sverige som uppgivit att de grillar någon gång under året. 

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52

Svenskarnas grillvanor i siffror – en sammanfattning av ICAs grillrapport 2018

Glädje

  •  47 procent av svenskarna anser att de blir gladare av att grilla än av annan matlagning. Särskilt männen blir glada av att grilla: 53 procent mot 42 procent av kvinnorna.
  •  45 procent av svenskarna tycker att grilla har en positiv inverkan på deras psykiska hälsa.
  •  Avkoppling, glädje och harmoni är de känslor som svenskarna starkast förknippar med att grilla.
  •  Svenskarna mår som bäst när de grillar:
     På helgen (31 %)
     Under semestern (27 %)
     Så ofta de kan (20 %)

Gemenskap

  •  69 procent tycker att sällskapet är en av de viktigaste faktorerna för att de ska må bra vid grillen, jämfört med 51 procent som tycker att maten är den viktigaste faktorn.
  •  42 procent av svenskarna grillar aldrig ensamma, särskilt inte kvinnor (51 % jämfört med 34 % av männen). 
  •  62 procent mår som bäst av att grilla tillsammans med familj och vänner.
  •  Mat och relationer är svenskarnas vanligaste samtalsämnen vid grillen.
  •  De ämnen svenskarna tycker att vi borde prata mer om vid grillen är värderingar, känslor och miljön.

Smak

  •  58 procent tycker att mat blir godare av att grillas än av annan tillagning.
  •  64 procent tycker att doften är det sinne som är starkast förknippat med att grilla.
  •  54 procent vill grilla mer grönsaker. Kvinnor uppger i högre utsträckning att de vill grilla mer grönsaker, 63 procent jämfört med 35 procent för männen.
  •  Majs, lök, svamp, paprika och tomat är de vanligaste grönsakerna på grillen.
  •  De som väljer att grilla grönsaker som huvudrätt har ökat från 37 procent 2015 till 50 procent 2018.
  •  2014 instämde endast 14 procent med påståendet ”I år vill jag grilla mindre mängd kött”. 2018 har den siffran nästan dubblats till 27 procent.
  •  45 procent av svenskarna svarar att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de väljer kött till grillen. För kvinnor är det extra viktigt, där anger 52 procent svenskt ursprung som den viktigaste faktorn (män 38 %). För männen är   kvaliteten på köttet en viktigare faktor än för kvinnorna, 37 procent jämfört med 22 procent.
2018 22 mars 08:00
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2018

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-01-26 08:00 Apotek Hjärtat: ”Stor rusning efter rogivande produkter”
  • 2023-01-25 16:40 ICA återkallar ICA Penne Tomat & Ricotta, 300g
  • 2023-01-24 13:45 ICA Sverige förändrar sin organisation för ökad effektivitet och konkurrenskraft
  • 2023-01-19 08:20 Ränta på hushållskassan - ICA Banken inför ränta kopplat till sina betalkort

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓