Ökningen beror på flera saker, men framför allt på en ökad efterfrågan från kunderna, ökat utbud, mer information om svenskt i ICA-butikerna, kundtidningen Buffé och på ICA.se. För hela ICAs centrala sortiment av kött, oavsett leverantör är andelen svenskt nu 87 procent, en ökning med sju procentenheter.
- Inom ramen för vårt samarbete med LRF har vi aktivt arbetat för att öka andelen svenskt. I många av våra produkter har vi bytt till svensk råvara senaste året. Vi har också lanserat ekologiska mejerinyheter som alla har svenskt ursprung. För att ytterligare föra upp frågan på dagordningen genomför vi nu en kampanj som ska visa kunderna fördelarna med svensk mat, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.
ICAs satsning fortsätter
ICAs satsning på svensk mat fortsätter och under vecka 37 och 38 genomför ICA Sverige kampanjen Svensk mat. Kampanjen ska visa kunderna fördelarna och mervärdet med svensk mat. Kampanjen syns i både tv-reklam, på ica.se och i sociala medier.
Exempel på produktnyheter i september med svenskt ursprung
ICA Extra fin, kycklingkorv, 78 % kötthalt
ICA Extra fin, Kycklingköttbullar
ICA Rätt enkelt, Slow cooked Pork shank BBQ
ICA I love eco, ekologisk falukorv, 72 % kötthalt
ICA God smak från, Fullkornsbröd
Samarbete med LRF
ICA har sedan 2014 ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) med målet att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.
* Avser försäljningsvolym av allt färskt nötkött, griskött, och lammkött som säljs under ICAs varumärke.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52