ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer och riktlinjer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2015
12 mars
16:00
  • Pressmeddelande pdf
  • ICA Grillrapporten 2015
  • Produktfakta

Hälsosamt och svenskt på grillen i år enligt ICAs grillrapport

Nu presenterar ICA årets grillrapport med en kartläggning* av svenskarnas grillvanor inför sommaren och en trendrapport kring årets stora grilltrender. Grillrapporten 2015 visar bland annat att fler än hälften av svenskarna (56 procent) vill lägga mer svenskt kött på grillen i år, 40 procent vill grilla mer hälsosamma rätter och 45 procent önskar grilla mer fisk och skaldjur.

Kartläggningen av svenskarnas grillvanor visar ett tydligt intresse för hälsosamma alternativ till årets grillande. Det finns även ett stort intresse för kött med svenskt ursprung. Nära tre av fyra svenska hushåll kan tänka sig att betala mer för kött av hög kvalitet och istället använda mindre mängd till årets grillande.

– I år ser vi att den rådande hälsotrenden även syns när vi väljer råvaror och rätter som vi vill grilla. Vi blir mer medvetna om ursprung och vill grilla svenskt kött med hög kvalitet. Vi fortsätter att intressera oss för olika grillmetoder och att använda grillen mer som ett utekök där vi tillagar hela måltiden, säger Lieselott Liljevik, omvärldsanalytiker, ICA Sverige AB.

Sommarens stora grilltrender enligt ICA

Glödhet hälsa
Hälsotrenden är het och viljan att leva mer hälsosamt är stor hos många. Vi bryr oss mycket om var maten kommer från och vi äter gärna mer ekologiskt och svenska råvaror i säsong. I år vill 40 procent av svenskarna grilla mer hälsosamma rätter och det finns många trender att haka på för den som söker fräscha rätter på grillen, som att grilla sallad, svampburgare eller fisk.

Grilla smårätter och snacks
Intresset för gatumat bara växer och nu poppar street food markets upp som svampar i London och Berlins hippa kvarter och kändiskockarna tar in gatumaten på lyxkrogarna. Med inspiration från gatumaten grillar vi smårätter och snacks som går enkelt att äta på stående fot.

Min grill är min verkstad
Efterfrågan på grillprylar och verktyg märks tydligt hos ICA. I takt med växande intresse för mat och matlagning vill vi nå perfekta resultat. Önskelistan på nya prylar inför årets grillsäsong är lång och högst upp på listan står en grilltermometer för att få köttbiten med lite högre kvalitet perfekt tillagad.


Sammanfattning av svenskarnas grillvanor i siffror: 

  • 41 procent av svenskarna har grillpremiär i maj, medan mer än vart femte svenskt hushåll, 22 procent, börjar grilla i april. 
  • Två av fem hushåll, 42 procent, ställer undan grillen i september, medan en tredjedel, 32 procent, väntar med att ställa undan grillen ända till oktober. 
  • Nära vart tredje svenskt hushåll, 32 procent, äger fler än en grill. 
  • Hela 56 procent av svenskarna ställer sig positiva till påståendet att de vill grilla mer svenskt kött under årets grillsäsong och svenskt ursprung har seglat upp som den viktigaste faktorn när svenskarna väljer kött till grillen. 46 procent anger svenskt ursprung som den viktigaste faktorn i år, jämfört med 36 procent i fjolårets undersökning. 
  • Nära tre av fyra svenska hushåll, 73 procent, kan tänka sig att betala mer för kött av hög kvalitet och istället använda mindre mängd till årets grillande. 
  • Två av fem svenska hushåll, 41 procent, vill grilla mer ekologiska råvaror under årets grillsäsong. Viljan är extra stark hos unga kvinnor, 64 procent av kvinnorna i åldersgruppen 15-29 vill grilla mer ekologiskt.


Läs hela Grillrapporten här.

För information om sortimentsnyheter för årets grillsäsong se bifogad produktfakta.  

*Undersökningen genomfördes av TNS-Sifo på uppdrag av ICA mellan den 4 och 16 februari 2015 och inkluderade 1 000 personer som uppgett att de grillar minst någon gång under säsongen.


För mer information

ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52 eller Frida Larsson, PR, ICA Sverige AB, e-post: frida.larsson@ica.se 
ICAs kundkontakt, telefon: 020-83 33 33

2015 12 mars 16:00
  • Pressmeddelande pdf
  • ICA Grillrapporten 2015
  • Produktfakta

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon 08 - 56 15 00 00
Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice 033 - 47 47 90 Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-05-24 08:05 Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen
  • 2023-05-23 08:00 Låg kunskap om solens påverkan på läkemedelseffekten – då kan strålarna innebära risker
  • 2023-05-17 08:00 Efter lyckad pilot – Apotek Hjärtat inleder samarbete med Blodtrycksdoktorn
  • 2023-05-16 08:45 ICA Gruppen emitterar gröna obligationer

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓