ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer och riktlinjer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Om ICA Gruppen
  • Aktuellt på ICA
  • Läget i omvärlden
Aktuellt på ICA
Det senaste året har matpriserna stigit kraftigt i Sverige och många andra länder. Marknaden genomsyras av generella prisökningar som en effekt av en historiskt hög inflation som påverkar hela livsmedelskedjan.

Läget i omvärlden

Det senaste året har matpriserna stigit kraftigt i Sverige och många andra länder. Marknaden genomsyras av generella prisökningar som en effekt av en historiskt hög inflation som påverkar hela livsmedelskedjan. Detta drabbar både våra kunder och dagligvaruhandeln, och här svarar vi på några av de vanligaste frågorna.

Varför har priset på matvaror stigit?

Prisökningen på matvaror som vi ser nu är effekterna av en historiskt hög inflation som orsakats av flera faktorer och som påverkar hela livsmedelskedjans kostnader på allt från råvaror, energi och transporter till förpackningsmaterial, räntor och hyror. De varor som stiger mest i pris, till exempel spannmål, är de varor som påverkas av flest faktorer samtidigt. Att den svenska valutan har försvagats kraftigt mot både euron och dollarn senaste året har också stor betydelse - särskilt eftersom ungefär hälften av alla varor i svenska butiker importeras och den andra halvan även inkluderar många råvaror och andra produkter som också påverkas av valutan.

Hur stöttar ICA kunderna i den här situationen?

Det viktigaste för ICA i den här situationen är att göra allt vi kan för att dämpa matprisökningarna. ICA ska vara för alla. Vi förstår att många har det väldigt svårt ekonomiskt just nu, och det är viktigare än någonsin för oss att vara nära våra kunder och säkerställa att de får så mycket som möjligt för sina pengar. Vi har tillsammans med alla ICA-handlare genomfört breda prissänkningar på vardagsmaten, har bra erbjudanden för våra stammisar och lyfter tydligt fram prisvärda varor i butik samtidigt som vi underlättar för smartare val och inspirerar till billigare matlagning.

Sänkningen med 5–25 % på över 300 varor från 11 april och minst två månader framåt ger även alla ICA-handlare förutsättningar att sänka priserna till kunderna i sina butiker på en stor del av de varor som de allra flesta kunder handlar en vanlig vecka. Det är en långsiktig satsning och vi ser framför oss att det bara är ett första steg av sänkningar vi har framför oss. Samtidigt ser vi över hur vi kan minska kostnadstrycket ännu mer genom effektiviseringar samt en nära dialog med särskilt våra stora internationella leverantörer.

Varje ICA-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser. Det innebär att kunderbjudandet och sortimentet kommer variera lokalt mellan olika ICA-butiker.

Hur påverkas ICA och ICA-handlarna?

Hela samhället befinner sig i ett mycket utmanande och tufft läge just nu. Det påverkar våra kunder och även hela livsmedelssektorn där ICA Sveriges marginaler, volymer och vinst minskat och många handlare kämpar med verksamheten.
Stigande energipriser, hyreskostnader och lönekostnader i kombination med ökade priser som inte fullt ut belastar kund är det uppenbart att butiker i glesbygden kan få svårt att överleva. Sveriges ICA-handlare kommer fortsätta sitt arbete med att försöka stå emot de bakomliggande prisökningarna på mat på alla sätt genom att sänka alla kostnader som går att sänka.

Hur stöttar ICA svenska leverantörer?

Samtidigt som vi vill säkerställa prisvärde för våra kunder har ICA ett långsiktigt engagemang för ett starkt svenskt lantbruk och en stabil inhemsk livsmedelsproduktion i en levande landsbygd. Det svenska lantbruket befinner sig i en svår situation som kräver åtgärder från flera aktörer, bland annat ICA. Vi hanterar just nu prisökningar på svenska lantbruksvaror som drabbas av de ökade kostnaderna där behovet är som störst, för att höjningen ska går direkt tillbaka till de svenska bönderna. Det är väldigt viktigt för oss att även fortsatt kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerad mat eftersom vi vet att många av våra kunder väljer svenskt och gärna lokalt.

Har matpriserna stigit mer i Sverige än i andra länder?

Priserna i Norden är generellt högre än snittet i EU, men svenska matpriser är också näst lägst i Norden - bara Finland har något lägre priser, och Danmark och framför allt Norge ligger betydligt högre. Jämfört med länder som Schweiz och Norge har svenska priser stigit mer. Jämför man däremot med Tyskland har våra priser ökat ungefär lika mycket, och i jämförelse med EU-snittet avviker vi inte dramatiskt, men ligger strax över. Jämför man med exempelvis Ungern och många andra länder i östra Europa har våra priser stigit mindre. Ett mönster är att länder som redan haft höga matpriser haft mindre prisökningar, medan länder med lägre priser haft högre prisökningar. Sverige hamnar i en mellangrupp, där den enskilt viktigaste förklaringen till att vi haft något högre prisökningar än exempelvis Finland och Danmark är att kronan försvagats kraftigt mot euron. Finland har som bekant euro, medan Danmark valt att knyta danska kronan till euron.

Men varför har Sverige så mycket snabbare prisökning än Norge?

Det finns flera förklaringar. En är att Norge redan från början har haft betydligt högre priser än Sverige. Norge är inte heller med i EU, och är därför inte en del av EU:s gemensamma jordbrukspolitik. Det betyder till exempel att Norge själva ger ett stort stöd till norskt jordbruk som håller nere konsekvenserna av exempelvis höjda energipriser.

En annan faktor är att Norge har hög tull på import av jordbruksprodukter. Det är en delförklaring till de höga norska matpriserna (och ett mer begränsat utbud än i Sverige), men gör också att landet påverkas mindre när de internationella priserna stiger kraftigt.

Är du nyfiken på hur din privatekonomi kan påverkas av läget i omvärlden?

ICA Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér delar med sig av sina insikter och tips ›

Här kan du även kika på när Magnus och Jenny Eriksson från ICAs Sortiment & inköp berättar kort om hur läget påverkar matpriserna:


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon 08 - 56 15 00 00
Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice 033 - 47 47 90 Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-05-24 08:05 Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen
  • 2023-05-23 08:00 Låg kunskap om solens påverkan på läkemedelseffekten – då kan strålarna innebära risker
  • 2023-05-17 08:00 Efter lyckad pilot – Apotek Hjärtat inleder samarbete med Blodtrycksdoktorn
  • 2023-05-16 08:45 ICA Gruppen emitterar gröna obligationer

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓