ICAs hållbarhetsarbete har de senaste åren uppmärksammats vid flera tillfällen. Bland annat har ICA prisats av FN och vunnit priset ”Momentum for Change” och förra året rankades ICA som Sveriges grönaste varumärke av konsultbyrån Differ.Nu har ICA rankats som det mest hållbara varumärket inom dagligvaruhandeln i undersökningen Sustainable brands.
- Att människor ser ICA som ett hållbart varumärke betyder mycket för oss eftersom vi länge arbetat långsiktigt och fokuserat med hållbarhetsfrågor. Hållbarhet innefattar mycket, som hälsa, miljö- och klimatfrågor och mångfald. Vi vill ta vårt ansvar som företag, men vill också göra det enkelt för kunderna att själva göra hållbara val. För ICA handlar hållbarhet även om att ta socialt ansvar, särskilt nu när vårt samhälle befinner sig i kris, där vi och ICA-handlarna just nu jobbar hårt med att bland annat hjälpa riskgrupper och sjuka med handling av livsmedel och medicin, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen.
För mer information om ICAs hållbarhetsarbete ›
För mer information
ICAs presstjänst
Telefon: 010 422 52 52
Om Sustainable Brand Index™
Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Med utgångspunkt i cirka 58 000 konsumentintervjuer i Norden, Nederländerna & Baltikum så söker studien svar på hur hållbart ett varumärke uppfattas. Studien startade 2011 och genomförs årligen.