Koncernstrukturen i ICA Gruppen skapar redan idag skalfördelar och viktiga synergier, till exempel gemensamt lojalitetsprogram, samlokalisering av butiker och apotek, gemensamma inköp och administration. Men digitaliseringen möjliggör även ytterligare synergier inom exempelvis e-handel, kunddata och investeringar i nya teknologier och färdigheter.
ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2019 kan sammanfattas i sju punkter:
- Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln
- Butiksnät och butikskoncept: Utveckla vår butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad
- Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster i vårt ekosystem
- Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbete mellan bolagen samt bygg kritiska kompetenser inom bl.a. IT utveckling och avancerad analys
- Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i våra kärnprocesser med särskilt fokus på logistiken och gemensamma inköp
- Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser
- Klimat och hälsa: Driva vårt hållbarhetsarbete “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52