ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2025
3 juni
08:00
  • Nyhet
  • Vardagskock

Här är smaken av Sverige enligt svenskarna

ICAs nya vardagskock ska göra vardagsmaten enklare och roligare

Sveriges nationaldag väntar runt hörnet och inför det har ICA kartlagt vilka smaker som svenskarna tycker representerar vårt land bäst. Rotfrukter, vilda bär och svamp hamnar högst upp på topplistan. Detta enligt den nya Sifo-undersökningen.

Det framkommer tydligt att svenskar förknippar skogens och naturens eget skafferi med svenska smaker.

– På topplistan över vad många ser som svenska smaker hittar vi vildväxande råvaror, men också ätliga skogs- och ängsväxter. Rotfrukter, vilda bär och svamp är enkla att antingen odla själv eller plocka i naturen. Det är även tacksamma råvaror att förvara och förädla och kunna använda året om även när de inte är i säsong, säger Malidza Larsson, ICAs kock.

Malidza delar med sig av sina bästa tips för råvarorna som, enligt svenskarna, representerar smaken av Sverige

• Semitorkad rödbeta är en favorit, gör en 50/50 tartar och smaksätt med dragon. Toppenkombo!

• Vattlingon är ett gammalt sätt att förvara lingon. Tack vare lingonets naturliga konserveringsmedel så kan de förvaras i bara vatten i flera månader. De blir lite mildare i smaken, och kan både göras dessert på och serveras i en kötträtt.

• Svamp är en väldigt mångfacetterad råvara med ett fantastiskt djup i smaken och gör sig utmärkt att göra buljonger på.

Så smakar Sverige - enligt svenskarna

På topplistan över vilka smaker svenskarna förknippar med svenskproducerade livsmedel hamnar:

1. Rotfrukter, t.ex. potatis, morötter och rödbetor (57 procent)
2. Vilda bär, t.ex. lingon, hjortron och blåbär (57 procent)
3. Svamp, t.ex. kantareller (50 procent)
4. Fruktigt, t.ex. äpplen och rabarber (49 procent)
5. Vilt (40 procent)

Smaken av lokalproducerat – skiljer sig åt mellan länen

På frågan om vilka smaker man förknippar med sitt lokalområde framkommer tydliga geografiska skillnader.

Några utstickande resultat från undersökningen:

Norrlänningar starkast förknippade med vilda bär. Boende i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland känner i betydligt större utsträckning att vilda bär är smaken av lokalproducerat, jämfört med övriga delar av landet (79, 72, 64, 76 procent jfr med 34 procent bland hela allmänheten). Och det framgår tydligt att det är skillnad på bär och bär – för de förknippar sig inte i lika stor utsträckning med odlade bär.

Hallänningar ensamma om att känna stark koppling till pepparrot. Så många som varannan hallänning (47 procent) känner att pepparrot är en lokalproducerad smak, jämfört med 7 procent av svenskarna i allmänhet.

Boende i södra Sverige förknippar i större utsträckning fruktiga smaker, som äpple och rabarber, samt odlade bär som smaken av deras lokalområde, jämfört med svenskar i allmänhet. I Småland med öarna samt Blekinge och Skåne uppger 44 respektive 53 procent detta, att jämföra med 34 procent bland hela allmänheten.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Den bygger på 4240 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 feb – 3 mars 2025.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2025 3 juni 08:00
  • Nyhet
  • Vardagskock

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.