Det framkommer tydligt att svenskar förknippar skogens och naturens eget skafferi med svenska smaker.
– På topplistan över vad många ser som svenska smaker hittar vi vildväxande råvaror, men också ätliga skogs- och ängsväxter. Rotfrukter, vilda bär och svamp är enkla att antingen odla själv eller plocka i naturen. Det är även tacksamma råvaror att förvara och förädla och kunna använda året om även när de inte är i säsong, säger Malidza Larsson, ICAs kock.
Malidza delar med sig av sina bästa tips för råvarorna som, enligt svenskarna, representerar smaken av Sverige
• Semitorkad rödbeta är en favorit, gör en 50/50 tartar och smaksätt med dragon. Toppenkombo!
• Vattlingon är ett gammalt sätt att förvara lingon. Tack vare lingonets naturliga konserveringsmedel så kan de förvaras i bara vatten i flera månader. De blir lite mildare i smaken, och kan både göras dessert på och serveras i en kötträtt.
• Svamp är en väldigt mångfacetterad råvara med ett fantastiskt djup i smaken och gör sig utmärkt att göra buljonger på.
Så smakar Sverige - enligt svenskarna
På topplistan över vilka smaker svenskarna förknippar med svenskproducerade livsmedel hamnar:
1. Rotfrukter, t.ex. potatis, morötter och rödbetor (57 procent)
2. Vilda bär, t.ex. lingon, hjortron och blåbär (57 procent)
3. Svamp, t.ex. kantareller (50 procent)
4. Fruktigt, t.ex. äpplen och rabarber (49 procent)
5. Vilt (40 procent)
Smaken av lokalproducerat – skiljer sig åt mellan länen
På frågan om vilka smaker man förknippar med sitt lokalområde framkommer tydliga geografiska skillnader.
Några utstickande resultat från undersökningen:
Norrlänningar starkast förknippade med vilda bär. Boende i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland känner i betydligt större utsträckning att vilda bär är smaken av lokalproducerat, jämfört med övriga delar av landet (79, 72, 64, 76 procent jfr med 34 procent bland hela allmänheten). Och det framgår tydligt att det är skillnad på bär och bär – för de förknippar sig inte i lika stor utsträckning med odlade bär.
Hallänningar ensamma om att känna stark koppling till pepparrot. Så många som varannan hallänning (47 procent) känner att pepparrot är en lokalproducerad smak, jämfört med 7 procent av svenskarna i allmänhet.
Boende i södra Sverige förknippar i större utsträckning fruktiga smaker, som äpple och rabarber, samt odlade bär som smaken av deras lokalområde, jämfört med svenskar i allmänhet. I Småland med öarna samt Blekinge och Skåne uppger 44 respektive 53 procent detta, att jämföra med 34 procent bland hela allmänheten.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Den bygger på 4240 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 feb – 3 mars 2025.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.