ICA-gruppen


  • {{item.text}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. Läs mer ›

    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Våra värderingar
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning

    Våra bolag

    Vår verksamhet är indelad i fem stycken bolagssegment. Läs mer ›

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.
    Läs mer ›

    • Hållbarhetsstyrning
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimat
    • Mänskliga rättigheter
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Våra utgångspunkter
    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Certifieringar och standarder
    • Initiativ och medlemskap
    • Policyer och riktlinjer
    • Lokalt
    • Miljö
    • Hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Kvalitet
    • Klimatmål
    • TCFD
    • Klimatkompensation
  • Innovation

    Innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag. Läs mer ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Sällan har framtiden känts mer spännande och utmanande! Framtiden är här!

    ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.
    Läs mer ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52      press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Undersökningar
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
    • För leverantörer
  • English
  • Sök
  • Tillbaka
Nyheter
2022
4 maj
09:00
  • Rapport
  • Bild 1
  • Bild 2
  • Bild 3
  • Bild 4
  • Bild 5
  • Bild 6
  • Bild 7
  • Bild 8
  • Bild 9

ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

ICAs nya rapport djupdyker i hur framtidens fysiska butik kommer att se ut och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. Rapporten utforskar både trender, drivkrafter och scenarios kopplat till butiken. Tre insikter som lyfts fram är behovet av den fysiska butiken i framtiden, att butiker kommer se mer olika ut i framtiden än idag, samt att kunder ställer höga krav på en enkel, lugn och trevlig upplevelse samt ett helhetstänk i fråga om hållbarhet.

ICA publicerar för sjätte året i rad en framtidsrapport. Årets rapport, Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär​, tar sikte på den fysiska butiken, vilka omvärldsförändringar som kommer att forma den samt vilka behov och drivkrafter konsumenten har tio år framåt.

- E-handelns tillväxt gör den till ett självklart fokus för både media och analytiker. Men nu vill vi även rikta rampljuset på den fysiska butiken. Vi på ICA har alltid antagit att den fysiska butiken kommer spela en viktig roll även i framtiden, vilket rapporten bekräftar. Därmed blir det särskilt intressant att titta närmare på varför, och hur butiken kommer att utvecklas i framtiden, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

Den fysiska butiken finns kvar

Tekniska lösningar och nya affärskoncept driver förändring. Inte sällan beskrivs framväxten av nya institutioner inom dagligvaruhandeln, såsom e-handelsbutiker och dark-stores, som utmanare till den traditionella butiken. Detta till trots så finns det idag lite som pekar på att butiken kommer att försvinna. Både experter och handlare är överens om att dagligvarubutiken utgör en konkurrenskraftig lösning i många år framöver, och bland konsumenter är den stora majoriteten (9 av10) nöjda med sitt sätt att handla dagligvaror.

- Den fysiska, butiken representerar fortfarande flera funktionella och emotionella värden för en majoritet av kunderna. Samtidigt behöver vi ständigt utveckla och framtidssäkra de fysiska butikerna för att fortsatt attrahera våra kunder, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

Framtidens butik är egentligen flera olika butiker

Demografiska förändringar, ett stort matintresse och ökad efterfrågan på specialkost innebär en större mångfald i individuella preferenser. För att framtidens dagligvarubutik ska kunna möta dessa alltmer differentierade behov, kommer butiken att behöva anpassa sig till de lokala förutsättningarna genom att svara upp mot lokalsamhällets förväntningar och att bygga starka relationer till sin lokala marknad.

I detta nya landskap blir det också viktigare för dagligvarubutiken att kunna fungera mer elastiskt. Det kan dels handla om att förlänga det fysiska erbjudandet med e-handel eller att kombinera bemannade butiker med obemannade satelliter, dels om att kreativt utveckla erbjudanden och tjänster som svar på lokal efterfrågan, att utveckla erbjudanden för automatisk påfyllning eller att skapa nya lösningar för exempelvis färdigmat och måltidsservice.

Konsumenterna vill ha en välordnad butik – med lugn och ro

Ur konsumenternas perspektiv så utmärks en bra butik av att den välordnad och är enkel att hitta i (69%), att den har ett stort och bra utbud av närproducerade varor (44%) och kunnig personal (43%). Parallellt med detta så finns dock en önskan om att framtidens butik utformas mer för att svara upp mot att vara lugn, avkopplande och rofylld (47%). Det finns även en efterfrågan på det hälsosamma och sunda (38%), samt omtänksamma och medmänskliga (33%). Hållbarhet är också viktigt för konsumenterna och i flera avseenden efterfrågas hållbarhetsperspektiv i framtidens butik.

- Butiksbesöket är inte nödvändigtvis något som ska avhandlas så snabbt som möjligt, utan en möjlighet till egentid och inspiration. Detta blir kanske extra viktigt i relation till att göra beställningar online – då vill vi att den fysiska butiken ska addera ett mervärde, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
ica.se, icagruppen.se

Om ICAs framtidsrapport

Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär​ är ICAs sjätte framtidsrapport. Insikter och slutsatser i rapporten baseras på deskresearch, en omfattande enkätstudie, intervjuer med konsumenter, experter, entreprenörer och dagligvaruhandlare, samt analys av diskussioner om dagligvarubutiken på internet.

Om enkätstudien

Genomförd i november 2021, med deltagare från Norstats Guldpanel i åldrarna 18-74 år (slumpmässigt). Totalt samlades drygt 3 000svar in. Majoriteten av frågorna i enkäten har minst 3 022 respondenter.

2022 4 maj 09:00
  • Rapport
  • Bild 1
  • Bild 2
  • Bild 3
  • Bild 4
  • Bild 5
  • Bild 6
  • Bild 7
  • Bild 8
  • Bild 9

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon 08 - 56 15 00 00
Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice 033 - 47 47 90 Mån-Fre: 08-21, Lördag: 10-14, Söndag: 12-21
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2023-05-24 08:05 Petra Albuschus, ICA Gruppens HR-direktör (CHRO), lämnar ICA Gruppen
  • 2023-05-23 08:00 Låg kunskap om solens påverkan på läkemedelseffekten – då kan strålarna innebära risker
  • 2023-05-17 08:00 Efter lyckad pilot – Apotek Hjärtat inleder samarbete med Blodtrycksdoktorn
  • 2023-05-16 08:45 ICA Gruppen emitterar gröna obligationer

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Våra värderingar
  • Mål och strategier
  • Engagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning

Hållbarhet

  • Hållbarhetsstyrning
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimat
  • Mänskliga rättigheter
  • Sponsring
  • Frågor och svar

Innovation

  • ICAx – vår innovationshub
  • ICA Växa

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Frågor och svar
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundservice

033 - 47 47 90

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓