Utforska kraften i AI för att stärka företaget
Lästid 3 min | Publicerad 2025-06-03

Utforska kraften i AI för att stärka företaget

I dagens snabbt föränderliga affärsmiljö erbjuder artificiell intelligens (AI) oändliga möjligheter för företag att öka effektiviteten, förbättra kundupplevelser och driva innovation. På ICA har vi implementerat AI-lösningar för att optimera våra processer och bättre möta våra kunders behov i butik.

Om man inte vill göra saker på samma sätt som igår, eller om det inte längre är rimligt att lösa problem på samma sätt, måste man lämna gårdagens verktyg bakom sig. Då behöver man hitta nya sätt att utmana sig själv och dra nytta av teknologin.

Simon Harmark, Director Automation & AI på ICA Gruppen

Automatisering av rutinuppgifter

En av de största fördelarna med AI är dess förmåga att automatisera rutinuppgifter. Detta frigör tid och resurser som kan användas för mer strategiska aktiviteter, till exempel kan AI användas för att hantera kundtjänstförfrågningar genom chatbots, vilket minskar belastningen på mänskliga medarbetare och förbättrar svarstiderna.

- Vi hade en digital assistent sedan tidigare som utgjorde en bra bas när generativ AI introducerades på marknaden. Det bidrog till att kunderna snabbt fick en bättre upplevelse när vi tog oss an tekniken och att vi framåt kan fortsatta utveckla för en optimal kundresa, berättar Simon.

På ICA har vi även utvecklat kameror som läser av streckkoder och effektiviserar lagerhanteringen och förutsäger behov, vilket minskar kostnader och förbättrar effektiviteten.

Personliga kundupplevelser

Med AI kan företag skapa personliga kundupplevelser på ett sätt som inte varit möjligt förr. Genom att använda data och maskininlärning kan företag erbjuda skräddarsydda rekommendationer och tjänster som möter individuella kunders behov och preferenser. Detta kan leda till ökad kundnöjdhet och lojalitet, vilket i sin tur kan driva försäljning och tillväxt. Det kan även resultera i projekt som gynnar planeten. ICA lanserade nyligen AI-tjänsten Klimatknuffen som ska göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck genom personliga rekommendationer i e-handelskundkorgen.

I framtiden kan AI-drivna chattbotar och digitala assistenter komma att kommunicera direkt med kunder när de kliver in i en butik, vilket gör att de kan få personliga rekommendationer och hjälp med att hitta produkter baserat på deras specifika behov.

Läs mer om våra framtidsspaningar i framtidsrapporten ›

Teknologi som förmåga

AI är inte bara en trend, utan en nödvändighet för företag som vill förbli konkurrenskraftiga i dagens marknad. Ola Ottosson, Head of AI & data science på ICA Gruppen, berättar att vi har utformat en AI-strategi som säkerställer att vi som koncern och bolag kan maximera värdet av AI och bibehålla vår konkurrenskraft. Vår grundtro ligger däremot i att se till behoven i första hand.

Nyckeln är att vi inte fokuserar på teknologin utan affärsvärdet vi kan skapa med hjälp av teknologin. AI har blivit en förmåga som löser gamla problem på nya sätt och ger oss möjlighet att lösa saker vi inte kunde tidigare.

Ola Ottosson, Head of AI & data science på ICA Gruppen