Lästid 3 min | Publicerad 2025-10-09

Så kvalitetssäkrar man i livsmedelsbranschen

Kvalitetssäkring kräver ständigt arbete och noggrann kontroll. Med fasta rutiner, laggranskning och kompetent personal minskar riskerna för felhantering och butiker kan garantera kunderna en trygg upplevelse.

Att säkra kvaliteten på livsmedel är ett ständigt pågående arbete som består av bland annat branschsamarbeten, utbildning av berörd personal och efterlevnad av rutiner. En viktig grund är den branschgemensamma standarden Svensk standard för livsmedelshantering i butik, som ägs av Svensk Dagligvaruhandel. Den har tagits fram för att möta de specifika krav och förutsättningar som gäller för livsmedelshantering i butik.

 Själva grunden i kvalitetssäkring är att kunderna ska känna sig trygga och lita på att maten de köper håller hög kvalitet och är säker. Att följa lagstiftningen är förstås en självklarhet. Det handlar om att möta outtalade och givna förväntningar där kvalitet och hygien är hygienfaktorer, säger Ulf Byström, Chef CR Butik på ICA Sverige.

Metoder för kontroll

ICA Sveriges CR-avdelning arbetar löpande för att överföra kunskap till butikspersonalen för de butiker som har valt att samarbeta i frågan, bland annat genom utbildande workshops eller regelbundna ronder där de kontrollerar renlighet och kvalitet samt årliga internrevisioner i enlighet med Svensk Dagligvaruhandels branschstandard för att se att butikerna följer överenskommelsen.

 Vi gör ronder där vi påtalar brister om vi ser att något inte är bra i verksamheten. Vi har med oss svabbar och så kallade ATP-mätare för att snabbt kunna kontrollera rengöringen, både på ytor och redskap, och sedan pedagogiskt förklara resultaten för medarbetarna på avdelningen, berättar Ulf.

Samarbete och dialog är centralt för arbetet, där CR-avdelningen ses som en partner till butikerna och inte bara någon som kommer med pekpinnar. 

Själva grunden i kvalitetssäkring är att kunderna ska känna sig trygga och lita på att maten de köper håller hög kvalitet och är säker.

Ulf Byström Chef CR Butik på ICA Sverige

Fortsatt utveckling en självklarhet

Kvalitet i livsmedelsbranschen handlar också om att hela tiden utvecklas. Nya metoder och krav från myndigheter och konsumenter driver på utvecklingen av säkerhetsrutiner.

– Det gäller att hela tiden ligga i framkant, vara medveten och hålla sig uppdaterad kring nya regelverk, forskning och utveckling inom området. Kvalitetsnivån kommer alltid utvecklas och nya krav tillkomma längs vägen. Man blir aldrig fullärd inom det här området och det är också det som gör det så spännande, säger Ulf.

Sedan 2008 jobbar över 30 personer på ICA Sverige med just kvalitetssäkring i butik och stöttar majoriteten av ICA-butikerna runtom i landet. De håller sig ständigt uppdaterade kring det senaste och har ett stort kompetensutbyte som gör att de kan stötta butikerna på bästa sätt, även om det i slutändan är upp till varje butik att ha rutiner som går i linje med lagen och de aktuella riktlinjerna i branschen.

– Det här är verkligen inget enmansjobb. Kvalitetssäkring är ett lagarbete. Verktygen och rutinerna i butiken, som egenkontroll, ska vara en naturlig del av arbetsvardagen. Det ska sitta i ryggmärgen, precis som att fylla hyllorna med varor. Vår roll är att stötta butikerna, hjälpa dem att tolka lagstiftningen och förebygga risker. Det är i grunden vad hela vårt arbete handlar om, avslutar Ulf.