Trender och innovationer

Här har vi samlat undersökningar om trender samt exempel på innovationer inom ICA.

Premiär för Gaston!

ICA Gruppen lanserar Gaston som är en fackhandel för hund- och kattägare med ett specialiserat sortiment av djurfoder och tillbehör. Gaston har en rikstäckande e-handel via hejgaston.se och med start den 21 november börjar vi öppna fysiska Gaston-butiker.

Läs mer >
ICA på arbetsplatsen med ny mat på jobbet-lösning

Många företag saknar idag möjlighet att erbjuda sina anställda mat och snacks på arbetsplatsen. Därför lanseras nu ICA på jobbet – ett nytt koncept där ICA-butiker över hela landet kan erbjuda en flexibel mat på jobbet-lösning med varuskåp till lokala företag.

Läs mer >
ICA hjälper kunder att välja mer hållbart med ny AI-tjänst

Livsmedelproduktionen står för runt en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Men att veta vilka produkter man ska välja för att handla mer klimatsmart kan vara svårt. Därför lanserar ICA AI-tjänsten Klimatknuffen som ska göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck. Tjänsten är ett pilotprojekt som kommer att testas i ICAs e-handel.

Läs mer >
ICAs framtidsrapport 2024: Framtidens intelligenta butik

I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.

Läs mer >
ICA lyfter fram nya hållbara produkter i innovativ affärsmodell

Skiftet mot mer hållbara och klimatsmarta produkter är ett av de viktigaste verktygen för en mer hållbar matkonsumtion. Nu lanseras Framtidens smaker – ett acceleratorprogram där ICA Gruppen tillsammans med drygt 30 ICA-butiker långsiktigt stöttar fyra startupbolag med innovativa...

Läs mer >
ICAs framtidsmöten 2023: Kommunikationsskiftet - hjärnan, tekniken och relationerna

För sjunde året i rad bjuder ICA in till framtidsmöte. I tre avsnitt kommer vi djupdyka i de förändringar vi kan komma att se i sättet att kommunicera och bygga relationer med kunder i framtiden.

Läs mer >
ICAs framtidsrapport 2023: Ett nytt kommunikationsuniversum

ICAs sjunde framtidsrapport fokuserar på ny teknik, nya beteenden och värderingar som påverkar hur vi kommunicerar med varandra. Missa inte våra tre framtidsfilmer i rapporten: Hjärnan 2.0, AI-revolutionen och Framtiden.

Läs mer >
ICAs framtidsmöte 2022 - Din matbutik 2032

Här har vi samlat några av de skarpaste tänkarna, de roligaste föreläsarna, och talespersoner från oss på ICA så klart, som kommer berätta om hur de tror och tycker att framtidens matbutiker borde se ut.

Läs mer >
ICAs framtidsrapport 2022: Din matbutik 2032

ICAs nya framtidsrapport djupdyker i hur framtidens fysiska butik kommer att se ut och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. Rapporten utforskar både trender, drivkrafter och scenarios kopplat till butiken.

Läs mer >
Trendspaning med ICA

Hur kan vi trendspana när framtiden känns mer oförutsägbar än någonsin - och vilka framtida trender ser vi? Vi snackade med Lieselott Liljevik, en av våra riktiga trendspotting-specialister i team Omvärlds- & kundinsikt, för att lära oss mer.

Läs mer >
Ny rapport belyser privatekonomiska svagheter och styrkor

Idag släpper ICA Banken sin nya rapport Pengakollen som undersöker ekonomiska utmaningar i vardagen. Pengakollen grundar sig i en undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av ICA Banken.

Läs mer >
ICAs Framtidsmöte 2021 - Växa tillsammans

Här har vi samlat några av de skarpaste tänkarna, de roligaste föreläsarna, och talespersoner från oss på ICA så klart, som kommer berätta om hur de tror och tycker att framtidens matsystem borde se ut.

Läs mer >
ICAs Framtidsrapport 2021 - Växa tillsammans – Konsumenten och den växtbaserade maten 2025

Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på? I årets framtidsrapport ”Växa Tillsammans - konsumenten och den växtbaserade maten 2025” undersöks trender och drivkrafter kring framtidens mat.

Läs mer >
Så har våra matvanor och matinköp påverkats av corona

Bunkring, brödbak och husman. Det är några tydliga förändringar i svenskarnas matvanor under coronakrisens första tre månader. Tillsammans med mathistorikern Richard Tellström har ICA Sverige i en ny sammanställning analyserat matinköp och receptsökningar mars till maj.

Läs mer >
Så blir matsystemet mer hållbart – tre viktigaste vägarna framåt

Ökad andel hållbar växtbaserad mat, en svenskare matloop och ett mångfaldsjordbruk är de tre viktigaste förändringsområdena för att minska miljöpåverkan och uppnå ett mer hållbart matsystem, visar ny rapport från ICA.

Läs mer >
ICAs Grillrapport 2020: Fler vill ha lokala råvaror än ekologiska

Hela sju av tio svenskar (74 procent) uppger att de hellre väljer lokala livsmedel framför ekologiska till grillen. Samtidigt säger nästan åtta av tio (78 procent) att de vill se fler lokalproducerade alternativ i sina matbutiker.

Läs mer >
ICA och Min Doktor i pilotprojekt för en bättre hälsa

ICA och Min Doktor genomför sitt första gemensamma pilotprojekt för att stötta patienten till en hälsosammare vardag genom att låta kunderna komma i kontakt med legitimerade dietister via digitala vårdmöten.

Läs mer >
Expressleveranser av färdigmat med ICA

Uteätandet bland svenskarna ökar och många restauranger erbjuder hemleveranser. För att ännu bättre möta kundernas krav på bekvämlighet och enkla lösningar lanserar ICA i höst expressleveranser av måltidslösningar kombinerat med dagligvaror.

Läs mer >
Hälften av svenskarna mäter sin träning med digitala hjälpmedel

Enligt ICAs framtidsrapport använder närmare hälften (48 procent) av svenskarna tekniska hjälpmedel för att mäta sin träning, och en tredjedel (32 procent) kan tänka sig att dela sin persondata, med ett företag för att få hjälp med att förbättra sin hälsa.

Läs mer >
Smart matlagning gör det lättare att lyckas i köket

Matappen Innit lanseras nu på svenska marknaden i ett pilotprojekt tillsammans med innovationshubben ICAx. Appen presenterar matlagning på ett smart sätt genom receptmoduler som skräddarsyr måltider utifrån personliga preferenser och uppkopplade ugnar.

Läs mer >
”New Retail” – Ekosystem, digifysisk integration och sömlös shopping

Då och då kan det vara värt att lyfta blicken och spana in vad som händer i omvärlden. Där kan vi se att handeln är i inne i ett gigantiskt skifte som grundaren av Alibaba, Jack Ma, brukar benämna ”New Retail”.

Läs mer >
Tjänsten ICA Spara – vardagsekonomins bästa vän

Appen ICA Spara samlar hela vardagsekonomin på ett ställe och ger kunder med ICA-kort en överblick över bland annat matinköp, räkningar, abonnemang och avtal.

Läs mer >
Handeln bygger staden - Staden bygger handeln

PÅ ICA Fastigheter är inte fastigheten det viktigaste utan livet i och runtomkring. Det handlar om att förstå och ta tillvara på flödet av människor hur vi vill bo och leva.

Läs mer >
Framtidsrapport 2019: Så ska vi möta framtidens tre stora hälsoutmaningar

Antibiotikaresistenta bakterier, psykisk ohälsa och effekten av ökade samhällsklyftor. Det är våra tre största hälsoutmaningar enligt ICAs Framtidsrapport 2019. Det är tredje året i rad ICA presenterar en framtidsrapport.

Läs mer >
ICAs Grillrapport 2019: Fler kvinnor till grillen – för klimatets skull

Nästan tre av fyra män uppger att de oftast grillar i hushållet, men endast var tionde kvinna uppger detsamma. Samtidigt ligger kvinnor som grupp långt före männen när det kommer till hållbart grillande. Det framgår av ICAs Grillrapport, en årlig undersökning om svenskarnas grillvanor.

Läs mer >
ICAs egna varumärken testar innovativ lasermärkning

Med hjälp av laser kan vi märka frukt och grönsaker. Metoden lämnar inga spår i produkten då det endast är pigmentet i det yttre skalet på frukten eller grönsaken märks. Innovationen sparar märkningsmaterial då varken plastemballage eller klisterettiketter behövs. Nu blir ICAs pilotprojekt med lasermärkning permanent och utökas till fler ekologiska produkter inom frukt och grönt.

Läs mer >
Svenskarnas vanligaste vardagsekonomiska bekymmer – Hög konsumtion oroar mer än räkningar

Sju av tio svenskar har någon gång känt dåligt samvete över att de inte orkar ta tag i ekonomiska beslut och nästan var tionde har dåligt samvete varje månad över att de inte har koll på sin ekonomi. Det visar en undersökning som ICA Banken tagit fram i samarbete med Novus.

Läs mer >
Framtidsrapport: LYCKA , DATA , MENING

År 2030 styrs vi konsumenter av tre tydliga drivkrafter som eldar på företagens, varumärkenas och världens utveckling. Rapporten pekar på olika drivkrafter för hur konsumtionen kan utvecklas till år 2030. Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker samt genom undersökningar bland konsumenter och startupföretag har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma utvecklingen av handeln det kommande decenniet.

Läs mer >
”Mitt klimatmål” hjälper kunder att minska sin klimatpåverkan

”Mitt klimatmål” är ett digitalt verktyg som skapar en unik möjlighet för ICA-kunder att följa klimatpåverkan från sina matinköp. Genom ökad medvetenhet och tips på mer klimatsmarta alternativ kan man göra mer hållbara val.

Läs mer >
ICAs Grillrapport 2018: Varannan svensk blir gladare av att grilla

I ICAs årliga grillrapport framgår det att nästan hälften av svenskarna anser att grillning påverkar deras psykiska hälsa positivt och att varannan (47 %) uppger att de blir gladare av att grilla. Rapporten visar även att dubbelt så många vill grilla mindre kött än för fyra år sen, men att fler vill att det kött man grillar ska vara svenskt. ICAs grillrapport består av en undersökning med tusen respondenter i samarbete med Kantar Sifo och spaningar från matexperter.

Läs mer >
ICAs Kockkompass

I den nya trendrapporten Kockkompassen kartlägger ICA de trender som styr restaurangvärlden. Världens kockar är enade kring att medicinsk mat, en fortsatt grön revolution samt det naturnära fenomenet foraging är några av de viktigaste trenderna just nu. Kockkompassen baseras på insikter från tio världsledande kockar och 450 tongivande profiler inom restaurangbranschen som hjälpt ICA identifiera flera långsiktiga trender som kommer sätta avtryck på våra tallrikar.

Läs mer >
Våra matvanor står inför stora förändringar

I en helt ny framtidsrapport, ”100 år och framåt”, har ledande forskare, experter, matinnovatörer och hållbarhetsexperter från bland annat NASA, Sveriges Lantbruksuniversitet och Oxfords universitet intervjuats om framtiden. Deras visioner har formulerats till fem framtidsscenarion, där varje scenario visar att vi kommer behöva göra stora förändringar av vår livsstil och matvanor.

Läs mer >
Familj och njutning viktigare i framtiden enligt 00-talisterna

00-talisterna är familje- och njutningsorienterade, litar mest på närproducererade eller svenska produkter och är mycket matintresserade. Även hållbarhet är viktigt och 00-talisterna förutspår att hem och städer kommer att bli mer självförsörjande i framtiden. Det visar ICAs framtidsrapport ”100 år och framåt”, där företaget undersökt 00-talisternas attityder och syn på mat i framtiden.

Läs mer >
ICAs Grillrapport 2017

ICAs årliga Grillrapport visar att grillning är ett viktigt tillfälle för tid tillsammans, där fler än var tredje person tycker om att grilla för att det ger mer tid till att umgås. Grillrapporten visar även att fler än hälften vill grilla mer grönsaker och att 81 procent vill lägga mer lokalproducerat på grillen för att stötta det svenska lantbruket.

Läs mer >
Sifo-undersökning om matlåda

Matsvinn har en onödig klimatpåverkan. Ett sätt att minska svinnet är att använda resterna till en matlåda. Enligt en Sifo-undersökning tar 36 procent av befolkningen med sig matlåda till jobbet varje dag medan 23 procent aldrig gör det. Läs ICAs Sifo-undersökning här

Läs mer >
ICAs kockkompass

ICAs Kockkompass samlar statistik och data som visar vart vi är på väg när det kommer till mat. Det är ICA:s mat- och sensorikexpert Johan Swahn som har undersökt den gastronomiska världsmarknaden avseeende smaker, matstäder och trender. Till sin hjälp har han haft svenska stjärnkockar och rapporten kokar ner till 23 tydliga trender.

Läs mer >
Klimaträtt

En undersökning gjord av ICA visar att 76 procent vill lära sig mer om att leva klimaträtt och 63 procent är villiga att äta mer vegetariskt. Undersökningen gjordes online via Nepas paneler, 1 025 respondenter, nationellt representativt urval i kön, ålder (15-74 år) och region, under perioden: v.45-46 2015.

Läs mer >
Grönsaker och svenskt ursprung – årets heta potatisar på grillen

En rykande färsk kartläggning av svenskarnas grillvanor visar att hälso- och ursprungstrenden fortsätter att växa. Mer än hälften av svenskarna uppger att de i år vill lägga mer grönsaker på grillen (59%) och var femte svensk vill grilla mindre kött (21%).

Läs mer >
Halloweenfirandet ökar i popularitet

Halloween är en högtid som märks allt tydligare i ICA-butikerna. Under perioden ökar framförallt försäljningen av pumpor, lösviktsgodis och läskiga utklädningskostymer kraftigt. Det är framförallt försäljningen av lösviktsgodis som stiger kraftigt under oktober månad inför och under Halloween.

Läs mer >
Fler säger att de väljer svenska livsmedel

75 procent av svenskarna väljer att köpa svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med nio procentenheter från 2014 då motsvarande siffra var 66 procent. Det här visar en ny SIFO-undersökning som ICA och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, låtit göra.

Läs mer >
Appar gör vardagen lite enklare

Via appen ICA – som heter ICA för iPhone och ICA Handla för Androidtelefoner – kan kunden bland annat leta efter recept, göra inköpslistor, se erbjudanden och kontosaldon samt hitta till alla ICA-butiker. Användare som har iPhone kan även få aktuella tips i flödet – till exempel recept baserade på aktuella erbjudanden, matinspiration, veckans reklamfilm och utvalda artiklar.

Läs mer >
Svenskarnas grillvanor och sommarens grilltrender 2015

I Grillrapporten 2015 presenterar ICA en kartläggning av svenskarnas grillvanor och en trendrapport kring årets stora grilltrender. Rapporten visar bland annat att fler än hälften av svenskarna vill lägga mer svenskt kött på grillen och att 40 procent vill grilla mer hälsosamma rätter 2015.

Läs mer >
Svenskarnas grillvanor och sommarens grilltrender 2014

ICA har tillsammans med TNS-Sifo kartlagt svenskarnas grillvanor och resultatet visar bland annat att hälften av svenskarna vill grilla mer frukt och grönt i år. I Grillrapporten presenteras även ICAs grilltrender för sommaren 2014.

Läs mer >
Teknisk innovation för en enklare vardag

På ICA Gruppen arbetar vi kontinuerligt med innovation och utveckling av tekniska lösningar som ska göra varje dag lite enklare för kunden. Ett exempel är vår app ICA Handla. Med ICA Handla kan kunden bland annat leta efter recept, planera sina inköp, se sina erbjudanden och kontosaldon samt hitta till alla våra ICA-butiker.

Läs mer >
Allt på grillen

I Grillrapporten 2013 kan du läsa om sommarens stora grilltrender kartlagda av ICA, TNS-SIFO och några av landets främsta matexperter.

Läs mer >
Svenskarna och hösten

September 2012 - Hösten är här med nyskördade rot- och grönsaker, örter, frukt och trädgårdsbär. TNS-SIFO har på ICAs uppdrag undersökt svenskarnas syn på långkok, helgmiddagar och hösten alla smaker.

Läs mer >
Svenskarnas grillvanor 2012

ICA och SIFO undersökte svenska folkets grillvanor 2012 och frågade bl.a. vad vi helst lägger på grillen och varför intresset för att grilla har ökat.

Läs mer >
Utveckling av egna märkesvaror

Innovation av egna märkesvaror är ett av ICA Gruppens sätt att skapa: unika produkter, stärka kundernas lojalitet och skapa lönsamhet för koncernen. Genom våra egna märkesvaror kan vi förbättra både erbjudandet och priset för kunderna.

Läs mer >
ICA-idén – vår kanske viktigaste innovation

Blickar vi tillbaka är själva ICA-idén den första och kanske vår viktigaste innovation. Idén där enskilda handlare går samman i inköpscentraler för att genom gemensamma inköp och andra samarbeten uppnå samma stordriftsfördelar som kedjeföretag.

Läs mer >