Bara ett av tio barn når upp till Livsmedelsverkets rekommendation om 500 gram frukt och grönt per dag. ICA vill få fler barn att äta mer frukt och grönt och genomför under året en rad satsningar för att inspirera och göra det enkelt att välja frukt.
”Uppdrag: Fruktsnack” är en vidareutveckling av ICAs tidigare koncept Kompis med kroppen och Melliskockarna som sedan starten för 24 år sedan har engagerat över en miljon skolelever. Nu kombineras det bästa från de tidigare initiativen med nytt, uppdaterat innehåll. Studiematerialet innehåller fakta om frukt och grönt, ”snack-hacks”, smarta och goda frukttips, recept som barnen själva kan testa samt roliga uppdrag för hela klassen.
– Det som gör ”Uppdrag: Fruktsnack” unikt är att vi inte bara erbjuder ett inspirerande och roligt skolmaterial – det kommer också att finnas möjlighet för skolan att samarbeta med lokala ICA-handlare så att barn till exempel kan komma till en ICA-butik, smaka på frukter de kanske aldrig provat och få en konkret och annorlunda upplevelse kopplad till det de lärt sig i klassrummet. Tillsammans med engagerade lärare och handlare kan vi göra verklig skillnad för barns fruktvanor och hälsa, säger Maria Wieloch, chef kategoriområde och affärsutveckling frukt, grönt och blommor.
Så funkar det
- Pedagoger anmäler intresse på ICA.se och får tillgång till skolmaterialet. Pedagogen guidar klassen genom uppdragen, och tillsammans utforskar de fruktens värld – från smak och näring till hållbarhet och matglädje. Pedagoger kan också höra av sig till en lokal ICA-butik för att undersöka ett samarbete.
- ICA-handlare/butiker kan höra av sig direkt till skolor i närområdet, för att erbjuda ett butiksbesök eller besöka klassen. Ett butiksbesök kan till exempel bestå av visa frukt- och gröntavdelningen, tipspromenad, provsmakningar och blindtest.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se