ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2025
18 augusti
08:00
  • Nyhet
  • Maria Wieloch
  • Uppdrag fruktsnack
  • Uppdrag fruktsnack studiematerial

Så ska ICA få fler barn att välja frukt

I samband med skolstarten lanserar ICA ”Uppdrag: Fruktsnack” – en satsning inom ICAs fruktinitiativ som riktar sig till skolbarn i årskurserna 2–6. Med inspirerande skolmaterial och möjlighet till samarbete med en lokal ICA-handlare, vill ICA väcka nyfikenhet och öka intresset för frukt. 

Bara ett av tio barn når upp till Livsmedelsverkets rekommendation om 500 gram frukt och grönt per dag. ICA vill få fler barn att äta mer frukt och grönt och genomför under året en rad satsningar för att inspirera och göra det enkelt att välja frukt.

”Uppdrag: Fruktsnack” är en vidareutveckling av ICAs tidigare koncept Kompis med kroppen och Melliskockarna som sedan starten för 24 år sedan har engagerat över en miljon skolelever. Nu kombineras det bästa från de tidigare initiativen med nytt, uppdaterat innehåll. Studiematerialet innehåller fakta om frukt och grönt, ”snack-hacks”, smarta och goda frukttips, recept som barnen själva kan testa samt roliga uppdrag för hela klassen.

– Det som gör ”Uppdrag: Fruktsnack” unikt är att vi inte bara erbjuder ett inspirerande och roligt skolmaterial – det kommer också att finnas möjlighet för skolan att samarbeta med lokala ICA-handlare så att barn till exempel kan komma till en ICA-butik, smaka på frukter de kanske aldrig provat och få en konkret och annorlunda upplevelse kopplad till det de lärt sig i klassrummet. Tillsammans med engagerade lärare och handlare kan vi göra verklig skillnad för barns fruktvanor och hälsa, säger Maria Wieloch, chef kategoriområde och affärsutveckling frukt, grönt och blommor.

Så funkar det

  • Pedagoger anmäler intresse på ICA.se och får tillgång till skolmaterialet. Pedagogen guidar klassen genom uppdragen, och tillsammans utforskar de fruktens värld – från smak och näring till hållbarhet och matglädje. Pedagoger kan också höra av sig till en lokal ICA-butik för att undersöka ett samarbete.
  • ICA-handlare/butiker kan höra av sig direkt till skolor i närområdet, för att erbjuda ett butiksbesök eller besöka klassen. Ett butiksbesök kan till exempel bestå av visa frukt- och gröntavdelningen, tipspromenad, provsmakningar och blindtest.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

2025 18 augusti 08:00
  • Nyhet
  • Maria Wieloch
  • Uppdrag fruktsnack
  • Uppdrag fruktsnack studiematerial

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.