ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2025
8 oktober
07:00
  • Pressmeddelande
  • Rapport

Prisinvesteringar sänker resultatet för ICA

ICA Gruppens andra tertialrapport visar att antal kundbesök ökar, samtidigt som fortsatta investeringar i pris tynger resultatet för ICA Sverige. Organisationsförändringar ska stärka konkurrenskraften och spara mer än 200 Mkr.

  • För koncernen som helhet ökade nettoomsättningen i det andra tertialet med 4,4 procent till 48 639 Mkr (46 599). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 Leasing minskade till 1 902 Mkr (2 110) vilket motsvarade en rörelsemarginal på 3,9 procent (4,5).
  • Periodens resultat för koncernen var 7 953 Mkr ( 2 151), varav avvecklad verksamhet uppgick till 6 559 Mkr. Ökningen är i sin helhelt kopplad till försäljningen av verksamheten i de tre baltiska länderna, Rimi Baltic. Affären innebär en lägre skuldsättning för ICA Gruppen och därmed finansiell kapacitet att satsa fullt ut på den svenska verksamheten.
  • ICA Sverige hade en lägre rörelsemarginal på 3,3 procent (4,0) jämfört med motsvarande tertial förra året till stor del beroende på pågående prisinvesteringar samt kostnader för de dubbla bonuscheckarna som ICA betalade ut till Stammisar under tertialet. ICA Sveriges rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster uppgick till 1 295 Mkr (1 539). Efter perioden presenterade ICA Gruppen och ICA Sverige ett antal organisationsförändringar för en effektivare organisation som ska spara mer än 200 Mkr. Den nya organisationen träder i kraft 1 januari 2026.
  • ICA Banken inklusive ICA Försäkring gjorde ett rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster på 267 Mkr (163). Resultatförbättringen kommer delvis från tillväxt i bank- och försäkringsaffären men framför allt från positiva effekter av åtgärder kring skadekostnadsprocent och lägre kreditförluster.
  • ICA Fastigheter gjorde ett stabilt tertial med ett rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster på 198 Mkr (185). Som ett led i det pågående arbetet att se över vilka fastigheter som ICA vill äga, äga genom joint ventures eller som lämpar sig för externa fastighetsägare köpte ICA Fastigheter i september tillbaka Ancore-beståndet om 32 fastigheter från Alecta med ett underliggande värde på 8 Mdkr. Förvärvet genomfördes efter tertialets utgång den 1 september.

ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar

”En sen vår och sval försommar gav en försiktig start på tertialet men juli och augusti blev desto bättre. Det betydde särskilt mycket för ICA Nära, där semesterveckorna ofta är avgörande för årsomsättningen och möjligheten att finnas kvar lokalt. ICA Gruppen redovisar ett lägre resultat, främst drivet av ICA Sverige där omfattande prisinvesteringar och dubbla bonuscheckar pressade lönsamheten. Vi välkomnar beskedet om halverad matmoms och lägre arbetsgivaravgifter för unga. Vi fortsätter parallellt att stärka vårt erbjudande från flera håll – med kostnadseffektivitet, tydligare sortiment, lägre priser och stärkt prisvärde. Efter tertialet presenterade vi ett antal organisationsförändringar för att stärka konkurrenskraften.”


Läs hela rapporten ›

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2024 cirka 135 miljarder kronor.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande onsdagen den 8 oktober 2025, kl 07:00.

2025 8 oktober 07:00
  • Pressmeddelande
  • Rapport

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Tillsammans för forskning som gör skillnad
  • Hållbarhet En plastfri framtid är möjligt med Saveggy
  • Mat & hälsa Vad äter och producerar vi 2044?

Aktuellt

  • Samhälle Tillsammans för forskning som gör skillnad
  • Hållbarhet En plastfri framtid är möjligt med Saveggy
  • Mat & hälsa Vad äter och producerar vi 2044?

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.