I korthet innebär förändringarna en ny strategi, en mer renodlad roll för ICA Gruppen som moderbolag och nya ledningsstrukturer i både ICA Gruppen och ICA Sverige. Till det kommer en ny struktur inom ICA Sverige för att bättre kunna tillgodose varje enskild butiks unika behov och i förlängningen stärka ICAs kunderbjudande. Målsättningen med dessa förändringar är att öka tillväxten, sänka kostnaderna och effektivisera de interna arbetsformerna.
- Vi vet att kundernas prisfokus är här för att stanna och vi måste säkerställa att vi har ett konkurrenskraftigt kunderbjudande oavsett matprisinflation. Med omvärldsläget och de investeringar vi behöver göra framåt behöver vi sänka våra kostnader och jobba mer effektivt tillsammans, säger Nina Jönsson, VD ICA Gruppen.
En översyn av ICA Gruppens strategi inleds parallellt, där syftet är att bygga strategin utifrån varje dotterbolags unika förutsättningar. De bolagsspecifika strategierna kompletteras med gemensamma strategiska områden för att ge kunderna det bästa samlade erbjudandet från ICA.
- Vi bygger nu ett ICA för framtiden. Skiften inom bland annat digitalisering och hållbarhet ger oss stora möjligheter men kräver samtidigt snabba anpassningar för att kunna överträffa kundernas förväntningar. Med de omställningar vi nu gör i organisationen rustar vi oss för att ännu bättre möta nya kundbeteenden varje dag, säger Nina Jönsson, VD ICA Gruppen.
Som en konsekvens av dessa förändringar anpassas ledningsfunktionerna i ICA Gruppen och ICA Sverige. Koncernledningen kommer från årsskiftet att minskas och bestå av VD ICA Gruppen, CFO ICA Gruppen samt dotterbolagens VD:ar. ICA Sveriges ledningsgrupp får, utöver ett fortsatt starkt fokus på att stötta alla ICA-handlare och den kommersiella affären, ett samordnat ansvar för Strategi, HR och Kommunikation inom ICA Gruppen.
Kostnadsbesparingarna bedöms till mer än 200 miljoner kronor och kommer att leda till en övertalighet främst inom dagens koncernfunktioner och ICA Sverige. Hur stor övertaligheten kommer att bli och vilka som kommer att beröras avgörs av den nya organisationens struktur som färdigställs under hösten och som kan presenteras för berörda i december.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icagruppen.se