ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2024
31 oktober
08:00
  • Nyhet
  • Nudging i butik. Foto: Organic Sweden

Handla ekologiskt: ICA-butiker fortsätter framgångsrik nudging-kampanj

För tredje året i rad återvänder nudging-projektet “Handla ekologiskt”. Under november månad kommer över 100 ICA-butiker runt om i landet skyltas upp för att uppmuntra och inspirera kunder att göra hållbara, ekologiska val. Årets kampanj bygger vidare på förra årets framgångsrika nudging-pilot, där innovativa metoder och butiksexperiment ledde till en betydande ökning i försäljningen av ekologiska produkter.

ICA fortsätter samarbetet med Organic Sweden för att sprida kunskap och inspirera fler att välja hållbara alternativ genom nudging, vilket handlar om att vänligt ”knuffa” kunderna i en riktning som gör det enklare för dem att göra hållbara och hälsosamma val i butiken. Inom projektet ”Handla ekologiskt” utvecklas innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram ekologiska produkter och öka deras synlighet på kreativa sätt. Årets kampanj syftar till att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.

– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.

– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna! Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.

Under kampanjen kommer ett hundratal ICA-butiker skyltas upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen kommer även lanseras online där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas. Därtill kommer butiksexperiment att genomföras i följande butiker:

  • ICA Kvantum Gränby
  • ICA Kvantum Hornstull
  • ICA Kvantum Södermalm
  • ICA Kvantum Lidingö
  • ICA Supermarket Torgkassen
  • ICA Supermarket Globen

Resultat och lärdomar från årets kampanj och experiment kommer att presenteras i en rapport som publiceras i januari 2025.

Om projektet

”Handla ekologiskt” är ett treårigt (2022-2024) projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Projektet drivs av Organic Sweden tillsammans med ICA Sverige, Arla Foods, Dava Foods, Munkagrodden, Scan och Saltå Kvarn och med hjälp av nudgingbyrån Beteendelabbet och reklambyrån Garbergs.

Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland, för att lära av varandras nudging-experiment. Projektet finansieras till stor del av EU. Se https://www.organicsweden.se för mer information.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2024 31 oktober 08:00
  • Nyhet
  • Nudging i butik. Foto: Organic Sweden

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.