ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • Om ICA Gruppen
      • Vår verksamhet
        • Våra bolag
        • Affärsmodell
        • Marknader
        • Varumärke
        • Vår historia
      • Våra värderingar
      • Mål och strategier
        • Strategi
        • Finansiella mål
        • Hållbarhetsmål
      • Samhällsengagemang
      • Organisation
      • Bolagsstyrning
        • Styrelse
        • Koncernledning
        • Rapporter
        • Policyer och riktlinjer
        • Revisor
    • Aktuellt
    • Hållbarhet
      • Hållbarhetsstyrning
        • Väsentlighetsanalys
        • Strategier och mål
        • Rapporter
        • Certifieringar och standarder
        • Policyer och riktlinjer
        • Visselblåsartjänst
      • Vårt hållbarhetsarbete
        • Miljö
        • Socialt
        • Ansvarsfullt företagande
      • Klimatkompensation
      • Sponsring
      • Frågor och svar
    • Innovation
      • Trender och innovationer
      • ICAx
      • ICA Växa
        • Innovation och konceptutveckling
        • Förpackningsutveckling
        • Samverkan och öppen innovation
        • Kontakt
    • Karriär
    • Finansiellt
      • Koncernreleaser
      • Rapporter och presentationer
      • Aktieprospekt 2024
      • Kreditmarknad
        • Obligationsprogram
        • Lån och kreditfaciliteter
        • Grön finansiering
        • Finanspolicy
        • Kreditanalytiker
      • Kalender
      • Prenumerera
      • Kontakt
    • Press
      • Pressmeddelanden
      • Bilder och filmer
      • Sociala medier
      • Frågor och svar
      • Prenumerera
      • Presskontakt
    • Kontakt
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
2023
25 oktober
11:45
  • Nyhet
  • ICA-Banken Pengakollen en hållbar vardagsekonomi
  • Magnus Hjelmér

Ny undersökning: Var tredje ung person upplever att de lever över sina tillgångar – varje månad

Nästan en femtedel av svenskarna känner ångest över sin ekonomi flera gånger i månaden på grund av att de spenderat för mycket och levt över sina tillgångar. För de unga är siffran ännu högre, då var tredje ung person uppger att de känner ekonomisk ångest flera gånger i månaden. Det visar ICA Bankens rapport Pengakollen: En hållbar vardagsekonomi.

ICA Bankens senaste rapport Pengakollen fokuserar på ekonomiska beteenden som är smarta och långsiktigt hållbara. Sifo-undersökningen, genomförd av Kantar Public, visar att nästan en femtedel (17 procent) av svenskarna upplever ekonomisk ångest flera gånger i månaden. Detta eftersom de har spenderat för mycket pengar och levt över sina ekonomiska tillgångar. För de unga är siffran ännu högre, då var tredje ung person (34 procent) i åldern 18–29 år upplever ekonomisk ångest flera gånger i månaden.

– Att så pass många, och inte minst de unga, mår dåligt över sin ekonomi är talande för det ekonomiska läget. Om du konsumerar över dina begränsningar och upplever ekonomisk ångest på grund av det behöver du se över dina prioriteringar. Står du inför ett köp eller en aktivitet som riskerar att bli för dyr för dig – avstå. Att upprätthålla en livsstil som ligger utanför dina ekonomiska begränsningar kommer aldrig att vara hållbart i längden, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA Banken.

Var femte ung person tar från sitt sparande regelbundet

Undersökningen visar också att mer än var tionde svensk (12 procent) återkommande tar av sina sparpengar för att klara av hushållskostnaderna. Unga gör detta i ännu större utsträckning. Var femte person (19 procent) i åldern 18–29 år uppger att de tar från sitt sparande minst en gång i månaden för att ha råd att betala sina hushållskostnader.

– Den verklighet vi befinner oss i nu ställer högre krav på att man fattar smarta och långsiktiga ekonomiska beslut, oavsett ålder. Att hitta fungerande sparrutiner, säkra en buffert och att alltid konsumera inom ramen för vad som är hållbart för din privatekonomi är A och O för en stabil vardagsekonomi, säger Magnus Hjelmér.

Fler undersökningsresultat

  • Var tredje svensk (33 procent) oroar sig för stigande boendekostnader under de kommande 6 månaderna.
  • Mer än var fjärde svensk (28 procent) uppger att de lägger undan pengarna som blir kvar i slutet av månaden. 15 procent har ingen rutin alls för sitt sparande.
  • Två av fem (43 procent) av de som lever i en relation skulle inte kunna behålla sin nuvarande livsstil om relationen skulle ta slut idag. Bland kvinnorna är andelen större än för männen. Nära varannan kvinna (49 procent) skulle behöva förändra sin livsstil om relationen tog slut. Motsvarande siffra för männen är 37 procent.
  • Bland dem som lever i en relation upplever var fjärde (26 procent) att deras ekonomi inte är jämställd.
  • Var femte svensk (20 procent) kan inte tänka sig att köpa ett begagnat klädesplagg. 22 procent kan inte tänka sig att köpa presenter begagnat.

Rapporten kan du ta del av här ›
Där finns också flera tips från Magnus på hur du kan uppnå en mer hållbar vardagsekonomi.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1 001 intervjuer med svenska allmänheten, 18-79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifo-panelen, mellan 6-11 september 2023.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

2023 25 oktober 11:45
  • Nyhet
  • ICA-Banken Pengakollen en hållbar vardagsekonomi
  • Magnus Hjelmér

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.