ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • Om ICA Gruppen
      • Aktuellt på ICA
      • Vår verksamhet
        • Våra bolag
        • Affärsmodell
        • Marknader
        • Varumärke
        • Vår historia
      • Våra värderingar
      • Mål och strategier
        • Strategi
        • Finansiella mål
        • Hållbarhetsmål
      • Samhällsengagemang
      • Organisation
      • Bolagsstyrning
        • Styrelse
        • Koncernledning
        • Rapporter
        • Policyer och riktlinjer
        • Revisor
    • Hållbarhet
      • Hållbarhetsstyrning
        • Väsentlighetsanalys
        • Strategier och mål
        • Rapporter
        • Certifieringar och standarder
        • Policyer och riktlinjer
        • Visselblåsartjänst
      • Vårt hållbarhetsarbete
        • Miljö
        • Socialt
        • Ansvarsfullt företagande
      • Klimatkompensation
      • Sponsring
      • Frågor och svar
    • Innovation
      • Trender och innovationer
      • ICAx
      • ICA Växa
        • Innovation och konceptutveckling
        • Förpackningsutveckling
        • Samverkan och öppen innovation
        • Kontakt
    • Karriär
    • Finansiellt
      • Koncernreleaser
      • Rapporter och presentationer
      • Aktieprospekt 2024
      • Kreditmarknad
        • Obligationsprogram
        • Lån och kreditfaciliteter
        • Grön finansiering
        • Finanspolicy
        • Kreditanalytiker
      • Kalender
      • Prenumerera
      • Kontakt
    • Media
      • Nyheter
      • Bilder och filmer
      • Sociala medier
      • Frågor och svar
      • Prenumerera
      • Presskontakt
    • Kontakt
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
2022
15 februari
08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Varannan svensk undviker att bajsa – besök på offentliga toaletter värst

Nu lättar restriktionerna och fler människor börjar röra sig utanför hemmet. I samband med det ökar behovet av toalettbesök på platser som arbetet, kaféer och köpcentrum. En ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat, visar samtidigt att varannan svensk (52 procent) undviker att bajsa – även om de behöver det. För majoriteten av dessa (71 procent) leder det till negativa konsekvenser.  

Forskning visar att ett balanserat mag- och tarmsystem spelar en central roll för hela vårt välmående. Att skjuta upp toalettbesöken eller undvika att bajsa – även om man behöver det – kan bidra till en mage ur balans.

– Undersökningen visar att majoriteten av oss skjuter upp toalettbesöken när vi inte är hemma – något som kan leda till mer permanenta problem. Det innebär inte bara fysiska besvär som magsmärtor och förstoppning, utan det kan även bidra till en allmänt sämre upplevd livskvalitet, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Sifo-undersökningen visar också på en tydlig ålders- och könsskillnad. Yngre människor i åldern 18-29 år uppger att de undviker toalettbesök betydligt oftare, jämfört med de i åldern 65-79 år (65 procent jämfört med 36 procent). Det är främst kvinnor som skjuter på toalettbesöken (56 procent jämfört med 49 procent bland männen). Fyra av fem kvinnor (82 procent) uppger att de påverkas negativt av detta.

– De flesta som undviker toalettbesök drabbas av magbesvär, enligt undersökningen. Men problem med magen kan såklart uppstå av flera andra anledningar. Om du lider av orolig mage, förstoppning eller andra besvär från magen kan du besöka våra apotek och få rådgivning av våra kunniga farmaceuter kring hur din mage kan må bättre. Det kan handla om att lägga om kostvanorna, försöka att stressa mindre eller ta receptfria läkemedel som motverkar besvären, fortsätter Annika Svedberg.

Topp fyra värsta platser att besöka toaletten på (enligt undersökningens deltagare)

Tåg och flyg (55 procent)
Restaurang och kafé (46 procent)
Hemma hos vänner (41 procent)
Arbetet och skolan (22 procent)

Då bör du söka vård för magbesvären

Om det finns blod eller slem i avföringen.
Om du går ner i vikt utan att förstå varför eller får mycket ont i magen.
Om dina avföringsvanor ändras utan att du förstår varför.
Vid långvariga besvär.
Om barn får problem med gaser eller förstoppning.

Undersökningens resultat i korthet

Varannan svensk (52 procent) undviker att bajsa trots att de skulle behöva det. Det är fler kvinnor (56 procent) än män (49 procent) som uppger detta.

Det är framför allt yngre i åldern 18–29 år (65 procent) som undviker att bajsa, jämfört med äldre i åldern 65–79 år (36 procent). Nästan var tredje kvinna (31 procent) tycker det är jobbigt att gå på toa på arbetet/skolan, jämfört med var sjunde man (14 procent). Varannan kvinna (48 procent) tycker det är jobbigt att gå på toa hemma hos vänner, jämfört med var tredje man (34 procent).

Nära var tredje (31 procent) vill bara bajsa när de är hemma.

Majoriteten (71 procent) som undviker att bajsa upplever negativa konsekvenser. Även här är det betydligt fler kvinnor (82 procent) än män (59 procent) som uppger detta. De vanligaste negativa konsekvenserna är magbesvär som ont i magen (35 procent), förstoppning (28 procent) och orolig mage (23 procent).

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på ca 2500 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen, mellan 7-15 januari 2022.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 15 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.

2022 15 februari 08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina
  • 2025-05-14 ICAs lista till Förenklingsrådet: Så här kan politikerna minska krånglet för handlarna

Senaste nyheter

  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina
  • 2025-05-14 ICAs lista till Förenklingsrådet: Så här kan politikerna minska krånglet för handlarna

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.