ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2018
14 september
08:15
  • Release
  • Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi ICA

Sju av tio vill handla mer klimatsmart mat

Varannan svensk lider av klimatångest och över 70 procent vill bli bättre på att handla mer klimatsmart, visar en ny undersökning genomförd av ICA i samarbete med Kantar Sifo. De flesta är medvetna om att ens val i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men ändå kan det vara svårt att förändra sitt beteende. Med verktyget Mitt klimatmål vill ICA göra det enklare för fler att göra vardagen mer hållbar och minska sin klimatångest. 

Enligt undersökningen upplever 42 procent att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. ICAs verktyg Mitt klimatmål har tagits fram för att hjälpa och guida alla som vill sänka sitt klimatavtryck genom att handla mat mer medvetet.

– Med Mitt klimatmål vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck. Tjänsten beräknar vilket koldioxidavtryck kundens matinköp på ICA har, ger tips om varor som kan bytas ut och inspirera med goda klimatguidade recept. Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten, säger Maria Smith, Chef CR Strategi och Utveckling på ICA Sverige.

Sju av tio svenskar uppger i undersökningen att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck. Det finns en önskan om att bli mer klimatvänlig, men att omvandla vilja till handling kan vara desto svårare. För att göra det lättare att ta fler hållbara beslut i vardagen har ICA vänt sig till Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet, som tillsammans med ICA tagit fram konkreta tips som hjälper till att förändra ens beteende.

– En stor del av våra val i butiken sker på autopilot vilket ibland kan leda till beslut som varken är bra för oss själva eller klimatet. Att välja rätt kan upplevas svårt, vilket i sin tur kan skapa en känsla av maktlöshet och minskat engagemang. Som tur är vill många förändra sitt beteende och handla mer hållbart, och små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad i längden, säger Ida Lemoine, beteendestrateg på Beteendelabbet.

Mitt klimatmål är en tjänst kopplad till ICA-kortet. Genom att aktivera tjänsten på ica.se/klimatmal går det att följa hur maten du handlar på ICA påverkar ditt koldioxidavtryck. För att inspirera och göra det enklare erbjuder ICA även en receptbank med tips på mat som har ett lågt klimatavtryck. Tjänsten är tillgänglig för alla med ett ICA-kort och aktiveras på: https://www.ica.se/klimatmal/ 

Se hur Mitt klimatmål fungerar på https://youtu.be/Vg2hetMl_p0

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA, mellan den 16 och 31 juli 2018 med över 1 000 respondenter i hela Sverige.

För mer information
ICA:s presstjänst, telefon: 010-422 52 52

Bryt din klimatångest med hjälp av maten – Maria Smith och Ida Lemoines tips för att handla och äta mer klimatsmart:

  1. Ställ inte för höga krav
    När du förändrar vanor är det bra att göra det med små steg. Exempelvis kan du enkelt dryga ut köttfärsen med hjälp av morötter eller bönor.
  1. Belöna idag, inte imorgon
    Vi tycker om att få direkt feedback på vårt beteende. Den positiva nyttan av ett klimatsmart val idag ligger ofta långt fram i tiden. Därför kan du flytta ditt resultat närmare, exempelvis genom att följa dina klimatavtryck månad för månad via tjänsten Mitt klimatmål på ICA.se.
  1. Koppla bort autopiloten
    Det är extra svårt att handla nyttigt och klimatsmart när du är trött och hungrig. Vår hjärna sparar gärna på energi genom att göra det den alltid brukar. Satsa på att handla utvilad med energi till att fatta kloka beslut i butiken.
  1. Gör det lätt att göra rätt
    Om valen blir för många så tenderar vi att inte välja alls, därför kan det ibland vara skönt att någon väljer åt oss. Inspireras av mer klimatsmarta maträtter i vardagen så blir matinköpen automatiskt mer hållbara. Sök på recept efter deras klimatpåverkan på
    https://www.ica.se/recept/klimatsmart/ 
  1. Gör det socialt
    Grupptryck och sociala normer påverkar hela tiden våra val och beteenden. Ett smart sätta att knuffa dig själv kan vara att signalera till din omgivning att du vill testa på att äta lite mera vegetariskt varje vecka. Berätta om ditt klimatmål för familj, vänner och kollegor!

  2. Använd sinnena och minska matsvinnet
    Upp till 25 procent av matens klimatpåverkan beror på matsvinn. Bästa tipset för att veta om du ska slänga mat som du känner dig osäker på är att använda dina sinnen och sunt förnuft – titta, lukta, och smaka innan du bestämmer om maten måste kastas.

Siffror från undersökningen av Kantar Sifo

  •  Nästan varannan svensk lider av klimatångest. 46 procent av svenskarna uppger att de har klimatångest (definierat som en oro eller ångest kopplad till klimatförändringar).
  •  Nästan lika många (42 %) upplever att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. Särskilt unga kvinnor (18–29 år) uppger att de har svårt att minska sitt klimatavtryck (63 %).
  •  Oron för klimatet är starkare ju yngre man är. Nästan sju av tio (68 %) mellan 18–29 uppger att de har klimatångest, jämfört med endast var tredje svensk mellan 65-79 (31 %). Allra högst är siffran hos unga kvinnor (18-29 år), där 80 procent uppger att de har ångest kopplat till klimatförändringar.
  •  Hälften (49 %) av svenskarna är medvetna om att deras val av livsmedel påverkar deras klimatavtryck i ganska eller mycket stor utsträckning.

  •  Unga är mest medvetna om hur deras val av livsmedel påverkar klimatet. Två av tre mellan 18–29 (63 %) uppger att de tror att valen av livsmedel i ganska eller mycket stor utsträckning påverkar deras klimatavtryck.
  •  Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.
  •  Unga kvinnor är mest villiga att förändra sina vanor. Nio av tio (89 %) mellan 18-29 uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.
  •  När svenskarna ska laga klimatsmart mat väljer de helst vegobiffar (23 %), linsgryta (18 %) eller vegolasagne (16 %).
2018 14 september 08:15
  • Release
  • Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi ICA

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.