ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2018
5 september
08:00
  • Pressmeddelande Matexperternas nyordslista
  • Terroirodling
  • Gräsprotein
  • Mikromarknad

Gräsprotein, terroirodling och In Vitro-kött – Här är matexperternas nyordslista

Närproducerat och ekologiskt är i dag vanliga termer när det gäller mat, men vilka ord kommer vi att mötas av i framtiden när det gäller mat och livsmedel? ICAs framtidsrapport pekar på att konsumenterna kommer att använda begrepp som ”total-lokal mat” framodlat av ett ”regenerativt jordbruk”.

ICAs rapport ”Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030” pekar på olika drivkrafter för hur konsumtionen kan utvecklas till år 2030. Genom djupintervjuer med matexperter och forskare samt genom undersökningar bland konsumenter och startupföretag har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet.

För att beskriva framtida beteenden och attityder har rapportens matexperter samlat ett urval av de ord inom mat och matproduktion som förväntas bli vanligare under de kommande åren.

- Vi är övertygade att kunderna även i framtiden kommer att lägga stor vikt på hållbarhet och klimatpåverkan. Det kommer att påverka utbudet, men också hur vi väljer att beskriva och benämna vissa råvaror och processer inom matproduktion. I framtiden är det exempelvis inte omöjligt att vi slänger oss med utryck som ”terriorodlade tomater” när vi är på jakt efter perfekt solmogna medelhavstomater, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen.  

Matexperternas nyordslista – 7 ord som du bör ha koll på som matfantast  

  1. Total-lokal mat – När maten är lokal ur alla aspekter; råvarorna lokalodlade, maten lokalproducerad och de personer som ansvarar för processen är lokalt anställda. 

  2. Terroirodling – Växtodlingar inomhus där jordmån och geografiska förutsättningar har imiterats för att återskapa samma kvalitet och smak som någon annanstans på jorden. 

  3. Gräsprotein – Potentiell proteinkälla i framtiden. Det finns i dag flera forskningsprojekt som undersöker hur gräsprotein kan utvinnas och användas i matlagning. En lösning på det skulle kunna innebära en mer eller mindre obegränsad tillgång till proteiner.

  4. In Vitro-kött – Mer känt som ”labbkött” då det framställs i laboratoriemiljö genom att odla små muskelceller och ett protein som stimulerar vävnadstillväxt tillförs. Resultatet blir ”In Vitro-kött” vilket är identiskt med naturligt kött, men utan ursprung i levande djur. 

  5. Mikromarknad – Stormarknadens nya skepnad. Här har varje liten entreprenör ett forum att demonstrera sina idéer och erbjudanden. Marknaden kan se olika ut efter säsong eller till och med beroende på veckodag och tid på dygnet. 

  6. ”Made by Me” – Ny märkning i framtiden på butiksvaror tillverkade av kunder eller personer i närheten av butiken. Visar på det värde handgjorda produkter, med en människa som tydlig avsändare, får i framtiden.

  7. Regenerativt jordbruk – Ett jordbrukssystem som är utformat för att vända på de negativa klimateffekterna som jordbruk skapar genom att återuppbygga den organiska massan i jorden.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om Rapporten

Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.

Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden februari-mars 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 2 266 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.

Om Startup-undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden mars-april 2018 bland startupföretag i Sverige inom konsumentprodukter, retail, hälsa och mat. Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer, totalt har 109 intervjuer genomförts. 

2018 5 september 08:00
  • Pressmeddelande Matexperternas nyordslista
  • Terroirodling
  • Gräsprotein
  • Mikromarknad

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.