ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2017
13 september
13:00
  • Release
  • Produktfakta ICA Jul
  • ICA lingongravad lax

Julskinkan krymper och julbordet blir grönare enligt ICAs framtidsrapport

I ICAs rapport ”Maten och framtiden”* har 00-talisternas syn på framtidens mat kartlagts. Resultatet visar att vi står inför stora förändringar och att julbordet år 2040 kommer ha färre kötträtter till förmån för gröna och alternativa proteinkällor. De traditionella julrätterna förändras och hämtar inspiration från andra matkulturer men är gjorda på närodlade råvaror.

Julmaten 2040
Enligt ICAs framtidsrapport ”Maten och framtiden” kommer julbordet att förändras när 00-talisterna får bestämma, och två av tre tror att vi äter mer vegetariskt år 2040. Rapporten visar även att 00-talisterna sätter högt värde på närodlat och svenskproducerat, 68 procent tror att vi äter ännu mer närodlat i framtiden.

‒ I en framtid där vi äter mer grönt för att måna om jordens resurser kommer det vara mindre fokus på kötträtter på julbordet. Till dess har vi istället hittat andra källor till protein och i andra former. Vörtbrödet är kanske bakat på larvmjöl och julskinkan är antingen mindre och närproducerad eller framodlad i ett laboratorium, säger Malin Eriksson, trendspanare på ICA.  

ICAs framtidsrapport visar att rätter som sushi, pizza, tacos och hamburgare har blivit dagens husmanskost för 00-talisterna, som är vana vid att äta med händerna eller med pinnar. Detta kommer att speglas i nya innovativa rätter även på framtidens julbord.

Julmaten 2017
Framtiden är redan här när det gäller den växande trenden inom grönt, närodlat och hållbart. Julmaten är dock för många traditionell med sill, köttbullar och julskinka, men vi ser ett ökat intresse för mer grönt och vegetariska inslag på julbordet. För att driva hållbara val och möta ökad efterfrågan lanserar ICA flera produkter inför årets julsäsong, till exempel:

  • ICA Räddad frukt Äppelmust med kanel – gjord på frukter som annars hade blivit svinn.
  • ICA Laxbollar – variation till de klassiska köttbullarna och mer fisk på julbordet.

För mer information om utvalda produkter i årets julsortiment, se bifogad produktfakta.
 

Så blir julbordet 2040 - siffror ur ICAs framtidsrapport
I ICAs framtidsrapport ”Maten och framtiden”* har ICA undersökt hur framtiden kan tänkas se ut år 2040. Rapporten består av en djupgående undersökning av 00-talisternas syn på mat idag och i framtiden. År 2040 kommer 00-talisterna vara vuxna och därmed ha stor makt över vad och hur vi äter i framtiden. Undersökningen visar bland annat att:

  • 62 procent tror att vi kommer äta mer vegetariskt år 2040
  • 68 procent tror att vi kommer äta mer närodlat i framtiden 
  • 53 procent tror att vi kommer äta mindre kött år 2040
  • 42 procent tror att vi kommer odla mer grönsaker hemma år 2040
  • 59 procent tror att vi kommer äta mer örter eller ätbara växter i framtiden
  • 43 procent tror att vi kommer äta mer insekter
  • 41 procent tror att vi kommer äta mer kött framtaget i laboratorium
  • 47 procent tror att vi kommer konsumera mer av annan typ av havsmat, exempelvis alger

Läs mer i den fullständiga rapporten på http://icagruppen.se/media  

* ICA har i samarbete med Quattroporte intervjuat 60 barn födda på 00-talet för att få reda på deras förväntningar på maten i framtiden. Quattroporte är specialiserade på att undersöka och analysera skillnader generationer emellan och intervjuerna för att skapa framtidsvisioner – för att hamna så nära verklighetens framtid som möjligt.

På uppdrag av ICA har även Kantar Sifo under perioden 24 mars till 3 april 2017 genomfört en riksrepresentativ undersökning där 1 001 barn i åldrarna födda på 00-talet har fått svara på frågor om deras förhållande till maten och framtiden.


För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52

2017 13 september 13:00
  • Release
  • Produktfakta ICA Jul
  • ICA lingongravad lax

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.