ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2016
16 mars
13:00
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2016
  • Produktfakta - ICA Grill

Grönsaker och svenskt ursprung – årets heta potatisar på grillen

En rykande färsk kartläggning* av svenskarnas grillvanor visar att hälso- och ursprungstrenden fortsätter att växa. Mer än hälften av svenskarna uppger att de i år vill lägga mer grönsaker på grillen (59%) och var femte svensk vill grilla mindre kött (21%). Av de som vill grilla kött vill majoriteten grilla mer svenskt (60%). 52 procent av svenskarna vill grilla mer svenska grönsaker.

Idag presenterar ICA sin årliga Grillrapport, en kartläggning av svenskarnas grillvanor och vad som spås bli årets grilltrender. Rapporten visar att grönsaker och svenskt ursprung är viktiga faktorer när svenskarna handlar för grillen i år. Samtidigt hämtar många inspiration från andra länder.

- En ökad medvetenhet kring matens inverkan på den egna hälsan och vår miljö gör att allt fler lägger mer grönsaker på grillen. Parallellt med att man gärna söker inspiration från andra länder och kulturer ser vi att det svenska ursprunget blir viktigare när det gäller val av råvaror. Vi ser också ett ökat intresse för naturliga, traditionella och ursprungliga metoder för att smaksätta och tillaga maten, säger Lieselott Liljevik, omvärldsanalytiker, ICA Sverige.

Var tredje svensk (30%) menar att de grillar mer grönsaker idag, jämfört med tidigare.

- Det är inte helt oväntat. Grönsaker på grillen är en del av de ihållande trender vi ser. Köttet blir allt oftare ett “add-on”, och då blir fokus på smak viktigt. Klassika metoder som att rimma, pickla och röka ligger därför nära tillhands för att skapa förhöjda smakupplevelser med ursprung i det nordiska och svenska, säger Johan Swahn, kock och specialist sensorisk marknadsföring, ICA Sverige.


Sommarens stora grilltrender enligt ICA

Inspiration från När & Fjärran: Svenskarna har alltid inspirerats av smaker, maträtter och råvaror från alla världens hörn. Från vardagshjälten spaghetti med köttfärssås och lunch-sushin till grillfavoriterna hamburgare och grillspett. I år fortsätter vi inspirereras av andra länder och deras sätt att grilla. Varför inte ta hamburgaren ett steg vidare och testa grilla en fiskburgare med smaker av Asien? Smaksätt dressingen med sesamolja och ringla över en tillhörande sallad!

Den sociala grillen: Den sociala matlagningstrenden är stark och på de hetaste krogarna äter man vid så kallade community tables eller långbord. Samtidigt blir vi mer individualistiska och vill att maten vi äter ska anpassas till just våra preferenser, dieter och intoleranser. Grillen blir i år den perfekta samlingsplatsen för olika människor och smaker att mötas kring. Korv är fortsatt populärt att grilla så lägg på en blandning av grönsakskorvar (med bönor, majs och gul lök), kycklingkorvar och fläskkorvar med smak av jalapeno och oregano för att möta alla smaker och preferenser.

Rimma, pickla, rök: Traditionella och naturliga metoder för att smaksätta och tillaga råvaror är något som många kockar och matlagningsintresserade vurmar för just nu. I sommar provar vi att rimma köttet innan vi lägger det på grilen, vi picklar våra grönsaker och använder olika sorters trä och spån för att ge en härlig röksmak till det vi grillar. Testa att rimma dina egna kycklingspett och gör egen picklad gurka med rökta bacon till sommarens hamburgerfest!


Svenskarnas grillvanor i siffror – ur Grillrapporten 2016

  • Hälften av svenskarna tar fram grillen i maj (53%) och juli är den största grillmånaden då 85% av svenska befolkningen grillar. 13% av svenskarna grillar året om.
  • 39% av svenskarna svarar att de helst grillar på helgen och 23% på semestern. 1 av 4 svenskar svarar att de grillar så ofta de kan.
  • Svenskarnas största utmaningar vid grillen är att få all mat klar samtidigt (50%) och att få råvaran rätt grillad (40%).
  • När svensken får välja de platser hen helst grillar på, blir hemma i trädgården favoriten (54%) följt av på altanen (36%) och hemma hos släkt och familj (22%).
  • När svenskarna får ange de saker som de oftast lägger på grillen som huvudrätt, ökar de som svarar grönsaker från 37% förra året till 47% i år.
  • I år vill 49% av svenskarna lägga mer ekologiska råvaror på grillen och 47% anger att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de köper kött till grillen.
  • Av de som anger att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de väljer kött, anger 71% att de väljer svenskt för att stötta svenska lantbrukare.
  • 59% vill grilla mer grönsaker i år.
  • Var femte svensk (21%) vill grilla mindre kött i år. 1 av 3 svenskar anger även att just grönsaker är något de grillar mer av idag jämfört med tidigare, medan var femte svensk säger att de grillar mindre korv (22%) och fläskkött (19%) idag jämfört med tidigare.
  • 60% av svenskarna vill grilla mer svenskt kött, 52% vill grilla mer svenska grönsaker i år.
  • Grillrapporten visar att var fjärde svensk (24%) är nyfiken på att grilla med smaksatt rök/trä.
  • När svenskarna ska beskriva sin grillfest så ska den helst vara lugn med vänner (41%).
  • När svenskarna väljer vilken idrottspersonlighet de helst bjuder in till sin grillfest är Zlatan favoriten, men med Sanna Kallur på en stark andraplats.
  • Kolgrillen dominerar fortfarande de svenska hemmen: 83% av svenskarna äger en kolgrill medan 24% äger en gasolgrill och 11% en elgrill.
  • 55% av svenskarna anger att det grillverktyg de använder mest under grillsäsongen är grilltången.


Läs hela Grillrapporten


*ICAs Grillrapport 2016: undersökningen genomfördes av TNS-SIFO på uppdrag av ICA mellan den 11 och 16 februari 2016 och inkluderade över 1 000 personer i åldrarna 15-65+, jämnt fördelat mellan män och kvinnor och utspridda över hela Sverige.


För mer information

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1 306 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se.

2016 16 mars 13:00
  • Release
  • ICAs Grillrapport 2016
  • Produktfakta - ICA Grill

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Aktuellt

  • Almedalen ICAs engagemang under Almedalsveckan
  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.