ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2015
16 september
11:00
  • Release

ICA fortsätter att öka andelen svenskt kött

89 procent av ICAs eget kött har svenskt ursprung*. Det är en ökning med fem procentenheter det senaste året. Även inom chark har andelen svenskt i ICAs egna produkter ökat kraftigt, och är nu 75 procent.

Ökningen beror på flera saker, men framför allt på en ökad efterfrågan från kunderna, ökat utbud, mer information om svenskt i ICA-butikerna, kundtidningen Buffé och på ICA.se. För hela ICAs centrala sortiment av kött, oavsett leverantör är andelen svenskt nu 87 procent, en ökning med sju procentenheter.

- Inom ramen för vårt samarbete med LRF har vi aktivt arbetat för att öka andelen svenskt. I många av våra produkter har vi bytt till svensk råvara senaste året. Vi har också lanserat ekologiska mejerinyheter som alla har svenskt ursprung. För att ytterligare föra upp frågan på dagordningen genomför vi nu en kampanj som ska visa kunderna fördelarna med svensk mat, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.

ICAs satsning fortsätter
ICAs satsning på svensk mat fortsätter och under vecka 37 och 38 genomför ICA Sverige kampanjen Svensk mat. Kampanjen ska visa kunderna fördelarna och mervärdet med svensk mat. Kampanjen syns i både tv-reklam, på ica.se och i sociala medier.

Exempel på produktnyheter i september med svenskt ursprung
ICA Extra fin, kycklingkorv, 78 % kötthalt
ICA Extra fin, Kycklingköttbullar
ICA Rätt enkelt, Slow cooked Pork shank BBQ
ICA I love eco, ekologisk falukorv, 72 % kötthalt
ICA God smak från, Fullkornsbröd

Samarbete med LRF
ICA har sedan 2014 ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) med målet att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

* Avser försäljningsvolym av allt färskt nötkött, griskött, och lammkött som säljs under ICAs varumärke.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2015 16 september 11:00
  • Release

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.