I ICAs nya rapport Maten och möjligheterna delar ICAs innovationschef Sofia Steinwall om hur vi framtidssäkrar produkter och hela matsystemet genom innovation. Många av dagens mål för livsmedelsproduktion, hållbarhet och hälsa sträcker sig till 2030. Men hos ICA Växa är siktet inställt på 2044.
– Vi behöver kunna driva frågor på både kort och lång sikt. 2030 är en viktig milstolpe men markerar inte en målpunkt för ett hållbart matsystem, utan att vi har kommit en bra bit på vägen. Vi behöver ett långsiktigt och positivt synsätt på att det går att driva förändring och en tydlig målbild att sträva emot, bland annat genom innovation, säger Sofia Steinwall, innovationschef på ICA Växa.
På samma sätt som Sofia upplever att strategier idag riskerar att bli för kortsiktiga, upplever hon att begreppet innovation tvärtom kan uppfattas som för framåtlutande. Ofta tenderar innovationsteam att hamna på en egen ö i verksamheten. På ICA arbetar Sofia och hennes team integrerat, nära affären och de verksamhetsnära områdena.
– En hållbar och hälsosam livsmedelsstrategi är en komplex uppgift som kräver innovation som ligger nära människors vardag. Vi fokuserar just nu mycket på förflyttningar inom populära kategorier som kött, mejeri och frukt och grönt – områden som både har stort klimatavtryck, men också är viktiga utifrån ett hälsoperspektiv. I det arbetet behöver vi jobba nära kategorichefer för att säkerställa att våra förflyttningar tar oss i rätt riktning och som på sikt gör att konsumenten flyttar handen till mer hållbara val. Oavsett om det handlar om nya produkter, samarbeten eller att guida i butik, säger Sofia.
Smak och kundupplevelse kommer alltid att vara avgörande för att lyckas inspirera fler att välja hållbar och hälsosam mat.
Sofia Steinwall Innovationschef på ICA Växa
ICA Växa har också identifierat en stor marknad för så kallade hybridprodukter.
– I takt med att allt fler byter ut traditionella köttalternativ mot växtbaserade alternativ, kan vi också öka exempelvis andelen baljväxter som bidrar med mycket ur ett hälsoperspektiv. Livsmedel som tidigare enbart bestått av animaliskt protein kan idag göras både mer näringsrika och mer hållbara genom att kompletteras med gröna proteiner, säger Sofia.
Kontinuerlig omvärldsbevakning, samarbeten med startups och forskare är centrala delar i ICA Växas arbete med att identifiera relevanta trender och utveckla tänkbara framtids- scenarier. Målet är att styra vårt livsmedelssystem i en mer hållbar och hälsosam riktning. Så vad kan man se i spåkulan om hur vi kommer att äta och producera livsmedel 2044?
– I framtiden kommer vi äta mer växtbaserat, mer varierat och använda flera olika proteiner, både från fältet, land, havet och labbet. Den lantbrukare som idag kanske bara har mjölkkor, kommer även odla havre, emmer och hampa i ett regenerativt matsystem. Och där vi både kommer behöva ta vara på naturens egna resurser och experimentera fram nya produkter och tekniker, säger Sofia.
– För att underlätta för småskaliga livsmedelsproducenter behövs politiska förändringar. Det måste bli enklare att söka och få stöd, men vi behöver också lättnader i exempelvis rapporteringskraven, säger Sofia.
Sofia avslutar med att smak och kundupplevelse alltid kommer att vara avgörande för att lyckas inspirera fler att välja hållbar och hälsosam mat.
Artikeln med ICA Växa är en del av ICAs nya rapport som handlar om den svenska livsmedelskedjan – och dess utmaningar och möjligheter framåt. Vi djupdyker i ämnet svensk livsmedelsproduktion och dess vikt för en stark svensk livsmedelsförsörjning, nationell och lokal ekonomi, sysselsättning och regional utveckling. I rapporten får vi bland andra möta svenska livsmedelsproducenter, forskare och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).
ICA Växa fokuserar på att framtidssäkra ICAs produkter och matsystemet genom att skala upp nya innovationer. Uppdraget innebär alltifrån att identifiera och coacha startups med nya innovationer, till att göra trend- och omvärldsanalyser med fokus på hållbarhet och teknik. ICA Växas team arbetar nära forskning och forskare. Den långsiktiga målsättningen är att framtidssäkra ICAs utbud och ta en ledande roll i omställningen till ett hållbart matsystem.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.