Nudging – små knuffar som gör stor skillnad
Lästid 3 min | Publicerad 2025-06-03

Nudging – små knuffar som gör stor skillnad

Nudging är metoden som får oss att fatta bättre beslut, utan att vi ens märker det. Det kan handla om allt från att äta hälsosammare till att spara pengar. När företag använder nudging på ett transparent och respektfullt sätt, hjälper det kunderna att göra val som både de själva, samhället och planeten mår bra av.

Nudging, eller “puffning”, handlar om att försiktigt knuffa människor i rätt riktning som gynnar både individen, samhället och planeten. Begreppet “nudging” myntades 2008 av Richard Thaler och Cass Sunstein i deras bok “Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness”. De visade hur små förändringar i hur val presenteras kan ha stora effekter på människors beteenden.

Med nudging utgår man från insikter om hur vi människor faktiskt fattar beslut och använder dessa insikter för att arrangera omgivningen på ett sätt som främjar bättre val utan att ta bort något val.

Linda Lindström, beteendestrateg på Beteendelabbet

Fördelarna med nudging - personlig hälsa, samhälle och miljö

Målet med nudging är att förstärka folks redan existerande vilja att göra en positiv beteendeförändring genom att puffa dem i rätt riktning och få dem att reflektera över sina val i specifika situationer och välja annorlunda. Det kan exempelvis innebära att välja det ekologiska alternativet i mataffären, att det vegetariska alternativet är förvalt under en konferens, använda mindre tallrikar vid buffébordet för att minska matsvinnet, eller att få notiser om skärmanvändning.

- För individen innebär nudging att det blir enklare att göra hälsosamma val. För samhället kan nudging till exempel leda till bättre folkhälsa och minskade kostnader för sjukvård. För planeten innebär nudging att fler människor gör miljövänliga val, vilket bidrar till en mer hållbar framtid, säger Linda.

Framgångsrik nudging-kampanj

Under november pågick för tredje året i rad ett samarbete mellan Organic Sweden och ICA där Beteendelabbet anlitas för att ta fram nudging-experiment som är en del av kampanjen Handla Ekologiskt som vill knuffa fler kunder att handla ekologiskt i ICA-butiker. Årets kampanj fokuserar på att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.

– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.

Här kan du läsa mer om ICAs ekologiska nudingprojekt ›

Hållbara val för alla

Nudging är en enkel men kraftfull metod som kan göra stor skillnad för hela samhället och planeten. För företag innebär det en möjlighet att hjälpa kunder att göra bättre val, och för kunder innebär det en enklare och mer hållbar vardag.