Drivkraften bakom framtidens livsmedel
Lästid 3 min | Publicerad 2025-06-03

Drivkraften bakom framtidens livsmedel

I en tid där hållbarhet och teknologiska framsteg står i centrum, möjliggör foodtech-bolag nya sätt att producera, förädla och distribuera mat. Genom att kombinera innovation med ett starkt fokus på hållbarhet, strävar många av dessa företag efter att skapa en positiv inverkan på både miljön och människors hälsa. ICA arbetar aktivt för att stötta nya innovationer att nå ut på marknaden.

Ett område inom foodtech drivs av att minska miljöpåverkan och skapa hållbara matsystem. Konsumenternas ökade medvetenhet om hälsa och näring driver också utvecklingen av hälsosammare och mer näringsrika livsmedel.

Konsumenternas beteende förväntas förändras på flera sätt i takt med nya foodtech-lösningar. Framförallt den yngre målgruppen visar stort intresse och förväntar sig ett sortiment som möter framtiden och är mer hållbart och hälsosamt. I vår omvärldsbevakning ser vi även att fokus framöver finns inom till exempel Agtech och regenerativt jordbruk, fermentering, återvinning, näring och hybridprodukter.

Sofia Steinwall, Chef Innovation & Konceptutveckling på ICA Växa

Sofia Steinwall Chef Innovation & Konceptutveckling på ICA Växa

Teknologins revolutionerande roll

Teknologiska framsteg som robotisering, AI och bioteknik öppnar upp nya möjligheter inom livsmedelsproduktion. Precisionsfermentering*, smarta förpackningslösningar som berättar om produkten fortfarande är ätbar och bioteknik som förbättrar människors hälsa är bara några exempel på hur teknologi formar framtidens livsmedel.

- Teknologi spelar en avgörande roll i att forma framtidens livsmedelsproduktion och möta några av de största utmaningarna inom branschen, bland annat att matproduktionen står för 26 procent av alla CO2-utsläpp, samtidigt som vi slänger 30 procent av all mat som produceras. Trots detta måste vi öka produktionen med 70 procent till 2050 för att mätta en växande befolkning. Då behövs nya initiativ som kan förändra och utveckla matsystemet, vårt sortiment och inte minst konsumentens beteende, säger Sofia.

ICAs innovationsarbete inom matsystemet

För att möta framtiden på ICA fokuserar Sofia och hennes team på att driva innovationsarbete som påverkar samhället, butikerna och kunderna i en positiv riktning inom produkter, matproduktion och förpackning. Målet är att bidra till att matkassens klimatavtryck halveras, guida till mer hälsosamma val och bland annat minskad användning av plast inom förpackningar.

- I våra projekt har vi lärt oss att det är en framgångsfaktor att jobba nära affären vilket gör det enklare att genomföra och få effekt på våra projekt. Vi har också ett externt fokus där vi samverkar med forskare , start ups samt är med i olika branschforum. Vi arbetar även aktivt med att coacha och samarbeta med startups för att få fler innovationer att nå hyllan på olika sätt. Teamet har en ständigt pågående scouting för att hitta innovationer som är redo att skalas till en bredare marknad.

Impact Maker Award

Ytterligare ett initiativ att utveckla branschen och möjliggöra för foodtech-bolag är det nya samarbetet med Livsmedel i fokus som anordnar tävlingen Impact Maker Award. Syftet är att lyfta innovativa startups inom livsmedelsbranschen och inspirera fler att aktörer inom handeln att satsa på innovativa startups samt få fler entreprenörer att våga ta steget. ICA får möjlighet att träffa och utvärdera nya startups och bidra med konsument- och marknadskompetens.

- Vi vill vara med och bidra till Impact Maker Award för att inspirera, stötta och lyfta fram innovationer inom matsystemet som gör skillnad, avslutar Sofia.

Nomineringen av företag pågår fram till den 4 april. Här kan du läsa mer om Impact Maker Award och nominera företag som du tycker gör skillnad.


*Precisionsfermentering är en bioteknologisk process där mikroorganismer används för att producera specifika proteiner som är hållbara, växtbaserade alternativ och kostnadseffektiva.