ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Trender och innovationer
  • Innovation
  • Trender och innovationer
  • Trendspaning med ICA
Trender och innovationer

Trendspaning med ICA


Hur kan vi trendspana när framtiden känns mer oförutsägbar än någonsin - och vilka framtida trender ser vi? Vi snackade med Lieselott Liljevik, en av våra riktiga trendspotting-specialister i team Omvärlds- & kundinsikt, för att lära oss mer.

Hej Lieselott! Varför är detta viktigt för oss på ICA att hålla koll på trender och vår omvärld?

– När vi förstår våra kunders drivkrafter och preferenser, och andra faktorer som påverkar deras beslut (som drömmar, värderingar, behov, ambitioner men också plånbokens storlek), kan vi utveckla tjänster, produkter och koncept som möter deras krav och önskemål. Den kunskapen är inte bara nödvändig för att vägleda oss mot framtida affärsmöjligheter, den behövs också för att vi ska fortsätta vara relevanta och behålla positionen som ledande varumärke och handelsplats hos våra kunder även i framtiden.

Kan vi alla bli trendspanare?

– Absolut, att vara nyfiken är en bra början! Försök att ha ett öppet sinne och en 360-graders syn på världen. Håll dig objektiv genom att läsa och titta på saker från en mängd olika källor. En metod är att lämna din vanliga repertoar och "gå i någon annans skor" – till exempel din konkurrents eller en konsuments - i en specifik situation.

- Du behöver även identifiera vilka faktorer som kan gynna en viss trend, eller vilka som inte gör det: finns det några hinder? Är det tillräckligt enkelt att genomföra? Är det för kostsamt? Är timingen rätt…?

Världen förändras snabbt – hur påverkar det ditt arbete? Är det överhuvudtaget möjligt för oss att förutse långsiktiga trender idag?

– Det är förstås en utmaning att kunna se så långt framåt när saker och ting utvecklas så fort, och inte minst nu när vi lever i en osäker tid där förutsättningar snabbt kan ändras och få en stor påverkan både på kunden och vår verksamhet. Då är det bättre att jobba med scenarier i stället. Med hjälp av denna teknik kan vi förbereda vår organisation på olika framtida utfall, utforska och få en bättre förståelse för var våra styrkor och svagheter, respektive möjligheter och utmaningar ligger och hur vi sedan kan hantera dem på bästa sätt.

– Det är viktigt att också ha ett relativt brett perspektiv i sin bevakning – det klassiska helikopterperspektivet - för att förstå hur trender utvecklas. Man bör därför åtminstone regelbundet göra en utblick och iaktta vad som sker utanför sitt eget verksamhetsområde samt i samhället i stort. Var vaken och håll utkik efter lösningar och utveckling inom andra branscher som kan revolutionera hur saker går till och vad konsumenterna föredrar.

Sist men inte minst: vilka trender ser du nu, som kan vara viktiga för oss i framtiden?

- Just nu har vi ju omedelbara utmaningar kopplat till bland annat inflation, pris och kriget i Ukraina, och det finns många och stora osäkerheter kopplat till det! Det kan fördröja men också påskynda en omställning. Det om något lärde vi oss av pandemin.

Med en förhoppning om att krisen inte förvärras ytterligare eller blir väldigt utdragen skulle jag ändå säga att är svaret är hållbarhet, utan tvekan! Det är minst lika viktigt som den snabba tekniska utvecklingen och digitaliseringen. Ny teknik är förstås ett fantastiskt "verktyg" som hjälper oss att göra saker mer effektivt, förbättra köpupplevelsen och att förenkla människors liv. Men vi kommer behöva investera minst lika mycket i att hitta mer hållbara vägar i hela matsystemet, och vi måste vara kreativa och försöka förbättra allt vi gör med det i åtanke. Hållbarhet handlar ju heller inte bara om miljö och klimat utan också hur man som företag uppträder och tar socialt ansvar - i ens närhet likväl som i ett globalt perspektiv.

– Oavsett vilket verksamhetsområde vi jobbar i, måste vi fråga oss hur vi kan driva förändring och göra saker på ett mer hållbart, smart, smidigt, men också kostnadsmedvetet, sätt. Det är självklart viktigt för den planet vi har förmånen att låna av nästa generation, och det vet våra kunder också. De har höga förväntningar på oss, och vad vi gör påverkar deras uppfattning av ICAs varumärke.

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.