ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Hållbarhet
  • Hållbarhet
  • ICA Gruppens verksamhet ska vara klimatneutral om fem år
Artiklar

ICA Gruppens verksamhet ska vara klimatneutral om fem år

ICA Gruppen har tagit beslut om att bli klimatneutralt* till 2020. Detta inbegriper den klimatpåverkan som verksamheten orsakar i butik, apotek, lager och kontor via exempelvis köldmedia, el, godstransporter och tjänsteresor i både den svenska och baltiska verksamheten. Minskningen ska mätas utifrån en vetenskaplig metod framtagen av bland andra FN och WWF.

ICA ska nå detta genom att minska klimatpåverkande utsläpp och ökad resurseffektivitet, men även genom att klimatkompensera den klimatpåverkan som inte kan elimineras i ICAs drift till 2020. Målet är satt utifrån metoden för vetenskapligt baserade klimatmål som är framtagen av WWF, FN Global compact, CDP och Word Resources Institute.

- Hållbarhet och klimat är en strategisk prioritering för oss. Vårt tidigare mål att minska vår direkta klimatpåverkan med 30 procent från 2006 till 2020 uppnådde vi redan vid årsskiftet. Så vi vet att vi kan. Därför sätter vi nu ett nytt mycket mer offensivt klimatmål som vi är stolta över och som förhoppningsvis inspirerar andra företag att ta sitt ansvar, säger Per Strömberg Vd ICA Gruppen.

Utifrån den takt och de planer ICA Gruppen har kommer vi att nå vårt utsatta mål till 2020. Nu tar vi nästa steg mot att nå minst netto-noll till år 2030. För att nå målet kommer ICA Gruppen att balansera ut positiva utsläpp mot negativa utsläpp för att minska klimatpåverkan i den egna verksamheten genom olika åtgärder, t.ex. genom att producera förnybar energi. ICA Gruppen vill även halvera klimatpåverkan av kundernas livsmedelsinköp till 2030.


Klimatpåverkan hos våra leverantörer

ICA vill driva på utvecklingen och kommer därför, utöver klimatmålet för den egna verksamheten, vidareutveckla sättet att arbeta för en minskad klimatpåverkan hos våra leverantörer. Detta är också i linje med metoden för att sätta vetenskapligt baserade klimatmål. Redan idag arbetar ICA med att minska klimatpåverkan från sortimentet genom att ställa vissa leverantörskrav inom miljöområdet men även genom satsningar på exempelvis en ökad försäljning av vegetariska rätter samt frukt och grönsaker.


Klimatpåverkan hos våra kunder

Utöver ett ambitiöst klimatmål utvecklar ICA även tjänster som ska hjälpa kunderna att själva bidra till minskad klimatpåverkan. Bland annat arbetar ICA med recept på ica.se som ska hjälpa kunderna att äta mer klimatsmart. Ett annat exempel är projektet Klimaträtt som möjliggjorde för deltagarna att följa sitt klimatavtryck veckovis och på så sätt kunna se vad olika förändringar i livsstilen fick för konsekvenser. Klimaträtt bidrog till att deltagarna minskade sitt klimatavtryck med 31 procent. Läs mer om Klimaträtt.

ICA har även tillsammans med Stockholm Resilience Center under året genomfört en studie i 26 ICA-butiker, med syfte att se hur så kallad green nudging eller gröna knuffar kan få kunderna att göra mer klimaträtta val. Resultatet visade att det finns en potential i hur vi med hjälp av olika verktyg kan styra kunderna mot hållbara val.

*Klimatmålet gäller ICAs direkta klimatpåverkan i alla ICA Gruppens bolag exklusive portföljbolaget inkClub.


Läs mer om vetenskapligt baserade klimatmål på:
http://sciencebasedtargets.org/

Hållbarhetsstyrning
  • Väsentlighetsanalys
  • Strategier och mål
  • Rapporter
  • Certifieringar och standarder
  • Policyer och riktlinjer
  • Visselblåsartjänst
Vårt hållbarhetsarbete
  • Miljö
  • Socialt
  • Ansvarsfullt företagande
Klimatkompensation Sponsring Frågor och svar

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.