Endast ett av tio barn äter tillräckligt med frukt och grönt idag, vilket kan leda till risker för övervikt och andra livsstilsrelaterade sjukdomar. Frukt spelar en avgörande roll i en hälsosam kost, och det finns otaliga fördelar med att inkludera frukt i barnens dagliga måltider. Frukt är rik på viktiga vitaminer, mineraler och fibrer som bidrar till ett starkare immunförsvar och bättre matsmältning. Genom att öka fruktkonsumtionen kan ICA bidra till att förebygga många av de hälsoproblem som är kopplade till dåliga matvanor.
- I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val. Genom effektiviseringar, dialog med våra leverantörer och investeringar i pris har vi lyckats få ner priset på frukt och grönt rejält under det senaste året. Med cirka 1300 lokala ICA-handlare och våra olika samarbetspartners har ICA en unik möjlighet att påverka och stödja barn och familjer över hela landet att välja mer frukt, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.
Initiativet består av en rad satsningar som syftar till att göra frukt till en naturlig del av barns vardag. Bland dessa satsningar finns:
• Lansering av "Join the Fruit Reboot": Ett koncept som presenterar frukt på ett modernt och attraktivt sätt för att göra det mer tilltalande för barn och unga.
• Kampanjer i media som syftar till att förändra attityder till frukt och uppmuntra barn och unga att välja frukt över mindre hälsosamma alternativ.
• Regelbundna fruktkampanjer i ICAs butiker för att lyfta fram olika frukter och göra dem mer tillgängliga.
• Dessutom planeras ett antal lokala aktiviteter för att engagera barn och deras familjer direkt i fruktinitiativet. ICA kommer att samarbeta med skolor för att integrera frukt i den dagliga rutinen och erbjuda lekfulla och utbildande program som belyser fruktens nyttigheter. Målet är att skapa positiva och varaktiga förändringar i hur barn uppfattar och konsumerar frukt.
Läs mer om ICAs satsningar för ökad fruktkonsumtion bland barn och unga på www.ica.se/frukt
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.