ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2024
18 juni
08:00
  • Nyhet
  • Jenny Eriksson

Ny undersökning: Svenskarna föredrar svenskproducerad mat under midsommar

Midsommar är en av våra mest älskade högtider och maten spelar en central roll i firandet. En ny SIFO-undersökning*, beställd av ICA, visar att mer än hälften av svenskarna handlar mer svenskproducerade livsmedel till midsommarfirandet än under resten av året. En av anledningarna är att man tycker att det smakar bättre. Bland de livsmedel som man helst ser är från Sverige ligger jordgubbar och potatis i topp.

8 av 10 svenskar svarar att de väljer mat från Sverige före mat som är producerad i ett annat land, vilket är en ökning med 8 procentenheter jämfört med förra året. Över hälften svarar dessutom att de handlar ännu mer svenskproducerat till midsommarbordet än annars.

– Vår undersökning visar att svenskproducerade livsmedel ökar i popularitet. ICA har idag över 7 000 lokala och svenska varor i våra butiker och vårt mål är att fortsatt utöka sortimentet, exempelvis genom att utveckla egna svenskproducerade produkter som alternativ till sådant som traditionellt inte kommer från Sverige, såsom norrländsk grillost, säger Jenny Eriksson, sortiment- och inköpsdirektör på ICA.

Anledningarna till att man vill äta svenskt på midsommar är flera. Närmare en fjärdedel (23 procent) svarar att det känns festligare, medan närmare hälften (46 procent) tycker att svenska livsmedel smakar bättre. Men den vanligaste anledningen är att produkterna är i säsong under midsommar (77 procent) samt att man vill stötta svenskt lantbruk (51 procent).

Jordgubbarna ska vara från Sverige

När svenska folket fått rangordna vilken produkt de helst ser är från Sverige på midsommarbordet hamnar jordgubbar och potatis i topp, medan snapsen får en sista plats.
1. Jordgubbar: 42 procent
2. Potatis: 24 procent
3. Köttet: 17 procent
4. Äggen: 5 procent
5. Fisken: 3 procent
6. Grönsakerna: 2 procent
7. Snapsen: 1 procent
4 procent svarar ”vet ej” och 1 procent svarar ”annat”.

Topplista: här föredras svenska livsmedel

”Väljer du svenskproducerade livsmedel före livsmedel som är producerade i annat land?”
1. Gotland, här svarar 92 procent ja
2. Örebro, här svarar 90 procent ja
3. Värmland, här svarar 88 procent ja
4. Halland, här svarar 87 procent ja
5. Uppsala, här svarar 86 procent ja
6. Västerbotten, här svarar 86 procent ja
7. Östergötland, här svarar 85 procent ja
8. Västra Götaland, här svarar 82 procent ja
9. Kalmar, här svarar 82 procent ja
10. Norrbotten, här svarar 82 procent ja
11. Blekinge, här svarar 82 procent ja
12. Jönköping, här svarar 81 procent ja
13. Gävleborg, här svarar 80 procent ja
14. Stockholm, här svarar 79 procent ja
15. Kronoberg, här svarar 78 procent ja
16. Skåne, här svarar 78 procent ja
17. Dalarna, här svarar 78 procent ja
18. Västernorrland, här svarar 78 procent ja
19. Västmanland, här svarar 77 procent ja
20. Södermanland, här svarar 76 procent ja
21. Jämtland, här svarar 75 procent ja

Samlad statistik från undersökningen

• 81 procent väljer svenskproducerade livsmedel före livsmedel som är producerade i ett annat land.
• 55 procent handlar mer svenskproducerade livsmedel inför midsommarfirandet än resten av året.
• 59 procent tycker att svenskproducerade livsmedel smakar bättre. 46 procent svarar att smaken är en anledning till att de väljer livsmedel från Sverige under midsommar.
• 77 procent svarar ”för att de är i säsong då”, 51 procent svarar ”för att jag vill stötta svenskt lantbruk”, 23 procent svarar ”för att det känns festligare” och 6 procent svarar ”för att det är billigare”.
• Flest vill att jordgubbarna ska vara från Sverige (42 procent), därefter kommer potatisen (24 procent), köttet (17 procent), äggen (5 procent), fisken (3 procent), grönsakerna (2 procent) och snapsen (1 procent). 4 procent svarar vet ej och 1 procent svarar ”annat”.
• 41 procent svarar att de alltid äter samma mat på midsommar medan resten brukar variera maten något.
• Gotland är det län där flest väljer att handla svenska livsmedel (92 procent), Jämtland kommer sist (75 procent) – men samtliga län svarar att de väljer svenskt i hög utsträckning.

*Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 16–27 maj 2024. Totalt intervjuades 3050 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2024 18 juni 08:00
  • Nyhet
  • Jenny Eriksson

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.