ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2023
27 april
12:00
  • Pressbild
  • Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker ICA

Konsumentundersökning från ICA: så byggs framtidens kundrelationer

Framtidens lyckade kundrelationer är både fysiska och digitala, och uppbyggda kring värden som transparens och tillit. Samtidigt är de flesta svenskar motvilliga till att dela personlig data, ser negativt på algoritmer och har lågt förtroende för de stora tech-jättarna. Det visar ICAs nya undersökning, framtagen parallellt med företagets framtidsrapport som för sjunde året i rad djupdyker i vad konsumenterna efterfrågar. 

ICA har tillsammans med Novus genomfört en undersökning som tittar på framtidens kundrelationer, och vad konsumenterna efterfrågar i dessa. På frågan om vad konsumenterna förväntar sig av företag som säljer produkter och tjänster i Sverige om tio år, kommer snabbhet och effektivitet i topp (40%). Näst högst prioriteras ett personligt bemötande (35%), och skräddarsydda erbjudanden (35%).

– ICA:s undersökning visar att konsumenterna efterfrågar transparens och öppenhet från företag i framtiden, inte minst för att våga dela med sig av personlig information. Företagen behöver i sin tur konsumentens data för att kunna skräddarsy kommunikation, tjänster och erbjudanden. Framtidens lyckade kundrelationer byggs när företag lyckas förvalta konsumenternas förtroende och förenkla deras vardag genom anpassade lösningar, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker, ICA.

Framtidens kundmöte – en hybrid mellan digitalt och fysiskt

Drygt åtta av tio svenskar ser en värld med mer inbyggd teknik framför sig. Det kan handla om uppkopplade glasögon, tankeläsande hörlurar eller inbyggda sensorer i kläder – och hela 63% tror sig använda en digital assistent. Samtidigt är man inte redo att ta steget fullt ut ännu – en av tre konsumenter (34%) föredrar ömsesidig kommunikation med mänsklig kontakt vid transaktioner kring köp av varor eller tjänster. Hela sex av tio (62%) ser dessutom personlig service som avgörande för att bygga långsiktiga, värdefulla kundrelationer.

Förtroende – en nyckelfaktor för framtidens kundrelationer

Undersökningen visar också att köpvilja är starkt kopplat till förtroende. Närmare 30% tror att det blir allt viktigare för företag att ta ställning – framför allt i frågor kring att skapa en hållbar framtid. Även i frågor om datadelning blir förtroende avgörande, nästan 30% ser att företag behöver ta ett stort ansvar i hanteringen av personuppgifter, och 4 av 10 (39%) är villiga att dela personlig information – om den används till goda syften.

– I en tid av oändliga valmöjligheter blir det allt viktigare vem konsumenten känner förtroende för, och väljer att lyssna på. Företag behöver bli ännu bättre på att vägleda konsumenterna genom sin kommunikation och agera förebilder när det kommer till att konsumera hållbart. Det handlar inte längre om att erbjuda en bra produkt, utan det gäller helheten i eko-systemet, säger, Ann-Katrin Tottie.

Generellt låg tilltro för de stora tech-jättarna

Varje dag spenderar svenskarna stora delar av sin tid i och på tech-jättarnas plattformar. Samtidigt visar ICAs undersökning att tilltron till bolagen är låg. På frågan om vilka företag som konsumenterna har stort förtroende för ser vi organisationer som WHO och FN i topp (62% respektive 53%), medan exempelvis Instagram och Facebook, samt aktörer som Twitter och Tiktok får låga förtroendesiffror (6% respektive lägre än 2% för de två senare). Svenskarna är också skeptiskt inställda till algoritmernas syfte och verkanseffekt – endast två av tio svarar att de ser positivt på algoritmer i sociala medier.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52

ICAs Framtidsrapport ”Kommunikationsskiftet” är ICAs sjunde framtidsrapport.
Rapporten i sin helhet: icagruppen.se/framtidsrapporten2023

Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen, dvs. boende i Sverige 18-79 år. 1237 intervjuer genomfördes i december 2022.

2023 27 april 12:00
  • Pressbild
  • Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker ICA
  • Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker ICA

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Senaste nyheter

  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan
  • 2025-05-16 ICA – en del av Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.