ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2023
3 oktober
08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Hälften av svenskarna har inte koll på sina prickar – majoriteten är män

Antalet fall av malignt melanom ökar drastiskt i samtliga län i Sverige. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att hälften av svenskarna (51 procent) inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Detta gäller inte minst männen (60 procent). De främsta anledningarna till att man inte kontrollerar sin hud är en osäkerhet kring vad man ska kolla efter, att man inte upplever några symtom samt att man inte kommer ihåg. Var tionde man (11 procent) som inte kontrollerar sin hud uppger även att han inte bryr sig.

Fördröjningen mellan UV-exponering och insjuknande i hudcancer resulterar i att genomsnittsåldern för diagnos av malignt melanom är omkring 60–70 år. Men även i dessa åldrar uppger omkring 40–50 procent att de sällan undersöker kroppen efter hudförändringar.

– Regelbunden självundersökning av kroppen är en livsviktig rutin för att upptäcka cancer i ett tidigt skede, vilket i sin tur ökar chansen för en framgångsrik behandling. Oavsett om det gäller hud-, bröst- eller någon annan form av cancer, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.


Nära tre av tio som inte kontrollerar sin hud regelbundet (27 procent) uppger att det är för att de inte upplever några fysiska eller psykiska symtom.

– Alla har födelsemärken. De är naturliga, kan tillkomma när som helst under livets gång och innebär oftast ingen fara. Det viktigaste är att man har koll på dem för att uppmärksamma eventuella förändringar, även om man inte upplever några symtom, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Nära tre av tio som inte kontrollerar sin hud (27 procent) uppger även att de är osäkra på vad man ska titta efter och ha koll på. Svedberg tipsar om ABCDE-metoden som kan vara en bra utgångpunkt när man undersöker sina prickar – för att veta vad man bör vara uppmärksam på, samt när man bör få sina prickar undersökta av vården.

ABCDE-metoden

A  Assymetri – är märket oregelbundet i ett eller två plan?
B  Borders – är kanten på märket ojämn?
C  Colour – varierar färgen på märket?
D  Diameter – är märket 6 mm eller större?
E  Evolution – har märket ändrat sig, ser det annorlunda ut jämfört med dina övriga födelsemärken?

Undersökningens resultat i korthet:
Varannan person (51 procent) uppger att de inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Det är betydligt fler män (60 procent) som uppger detta, jämfört med kvinnor (41 procent). 

Bland personer i åldern 50–64 år uppger nära varannan (47 procent) att de inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Bland personer i åldern 65–79 år uppger fler än två av fem (44 procent) detta. 

De främsta anledningarna till att man inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar är en osäkerhet kring vad man ska kolla efter/ha koll på (27 procent), att man inte upplever några fysiska eller psykiska symtom (27 procent) samt att man inte kommer ihåg (18 procent). 

Var tionde man som inte kontrollerar sin hud (11 procent) uppger även att de inte bryr sig. 

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 232 intervjuer med allmänheten 18-79 år i Sverige. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17-31 juli 2023. 

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se


Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 17 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.

2023 3 oktober 08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.